Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
motorknasen

Volvo penta 2030 läcker olja

Rekommendera Poster

Hej en 12 år gammal Volvo penta 29 hk läcker olja eller diesel i vattnet runt båten.

Hej skulle ta på båten på äg till uppställningsplatsen såg det ut som det kom olja eller diesel i vattnet. Frågade en som jobbar med motorer

Fick svar att motorn är slut så nu behöver man byta motor. Trodde den varit fryst?

 

Jag har kört x timmar i somras kan den va fryst förra vintern? Och funkat hela sommaren?

 

Nån som har några tips. Borde man inte kunna se om det finns olja kvar eller om den är vit?

Eller komptest?

Söker några enkla tips innan jag frågar nästa firma då detta lät lite konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får skriva lite mera om ditt problem. Har du tex s-drev? Ganska vanligt med läck i boxarna utg axel. Har du olja eller diesel i avgaserna har du andra problem. Hur går motorn för övrigt? (Misständningar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fortfarande inte svarat på om du har drev eller axel. Har du drev är det som sagts ovan ganska vanligt att drevaxeln läcker. Kolla då också om hur drevoljan ser ut, är den grå? Då läcker det definitivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser axeltätningen ut? Är det en oljesmord tätning? Ibland finns det en plastslang ner till tätningen som man ska hälla olja i. I tätningen finns det två  läpptätningar och den ene kan ha gett sig, och då rinner oljan ut den vägen. Men det är aldrig några större mängder.

Har du nu tagit upp båten på land så kolla runt där axeln kommer ut på utsidan om det ser oljigt ut. Kolla också runt avgasröret om det ser oljigt eller extremt svart ut. Det är de enda ställena jag ser att det kan komma ut olja i vattnet (om inte toan läcker :)

Därefter får man söka vidare inåt i båten, men då ver man om det är motorn eller axeln som läcker olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det mycket eller lite olja som läcker ut.?

...och var läcker det ut.

Nedanstående resonemang gäller om det kommer ur avgasutblåset. (dvs under förutsättning att du inte manövrerat propellern kan du utesluta läckage i axel och drev)

I min motor är det ytterst lite som åker ut via avgaserna och inget via drevet, så här har jag kommit fram till den slutsatsen.

Jag har själv en Volvo 2003 som är äldre än din motor. Om båten legat still många veckor så kan det bli lite olja på vattnet när jag startar upp, märkligt nog syns detta mer på hösten samt att det rycker mer av avgaserna. Naturlig förklaring är att vattenånga syns mer när det är kallt och att ytspänningen på vatten är högre när vattnet är nära noll och då syns oljan mer och att det ofta är lugnt vatten, därför syns även ack så lite olja betydligt tydligare på hösten än på sommaren. Jag bedömer därför att den olja som syns är en försumbart liten mängd i min motor.

Jag har då även kollat att jag inte har ökad oljeförbrukning och inte heller vatteninblandning av vatten i oljan (syns då vanligtvis som brun olja eller att det finns skum i oljan) och om jag känner med fingrarna i avgasutblåset så finns inget oljekladd där.

Motorn går gämt och har samma ork som tidigare och inget missljud hörs.

Möjligen skulle min motor vara lite gles i cylinderloppen, men om detta skulle vara av betydande omfattning skulle man kunna märka det som ett ökat tryck i vevaxelutrymmet men det verkar inte vara det heller, kollas genom att ta ur oljestickan och hålla fingret för hålet när motorn går.

Däremot en orsak på min motor kan vara att jag i år kört på en delsyntetolja. Jag skall nog välja en vanlig mineralolja nästa år, upplever att de är lite tjockare.

Avviker din motor i motsvarnde kontroller, dvs om du har större läckage, vatteninblandning, kompresionsproblem, svagare motor, ojämn gång etc, då har du problem annars så tror jag inte det är något att oroa sig för. Är du ändå osäker kan du låta någon verkstad kontrollera prestanda och funktion, tex ta ett kompresionsprov och kolla spridarna.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska det kännas du menar att det är ett högre tryck då?

Båten hade legat några veckor nu innan vi tog upp den.

Känns som det du beskriver sa testa det med oljestickan och leta runt avgasrör samt även runt axeln?

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har kompresionsproblem så kan motorns tryck i kompressions och arbetsfasen läcka ut i en cylinder, då ökar trycket i vevhuset och då brukar det gå att känna genom att hålla fingret lätt över oljestickshålet, pyser ut där. (men knappast troligt, då borde du upplevt motorn som svag)

------------------------

Dessutom kom jag på senare om du skulle ha dålig förbränning så kanske en del oförbränd diesel kan tänkas åka ut med avgaserna och ge lite oljeblänk på vattnet. Detta skulle då ett kompresionsprov kunna svara på vilket även ger en fingervisning om hur dina ventil-tätningar fungerar, samt att en kontroll av spridarna ger en uppfattning om du får en bra bränsle blandning i cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...