Barton3000 0 Postad 26 Oktober , 2012 Har haft ett problem under några år som jag inte brytt mig i särskilt men som jag nu gärna skulle vilja få klarhet i. Jag har en Ockelbo DC19 med en 100 hp Mariner 2-takt från -88. Båten går väldigt bra och planar lätt. Marchfart vid 3400 rpm ca: 25 Kn. Men.......om jag ökar gasen så ökar hastigheten till ca 30 kn vid 4400 rpm sedan händer inget mer, på slutet känns det som om fören bara går djupare ner i vattnet, det blir inget högre varvtal än 4400 rpm. Om jag tiltar ut den så ökar vartalet en aning likaså hastigheten, men inte mycket. (Maxvarv skall vara 5500 rpm) Jag har provat att både höja och sänka motorn utan resultat, det sitter en 19 tums alu propp på som är orginal på motorn. När jag åker med full fart och kollar ner vid motorn ser det ut som om skäddan och neråt är det som är under vattnet. Vad gör man för att den skall varva ut ordentligt? Kan tillägga att om motorn är mycket uttiltad för att öka hastigheten så släpper det väldigt lätt om jag svänger lite snävt. Så borde det väl inte heller vara. //Fundersam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 26 Oktober , 2012 Tjena! jag har samma motor som du fast en -92. Är du säker på att du inte har maxvarv på motorn? Kan ju vara varvräknaren som inte är rätt inställd så du luras av den. sant som du skriver så är 5500rpm max på den motorn. Annars ska ju kavitationsplattan vara i linje med botten kölen så att säga. Det kan vara så mycket egentligen, munstyckena i förgasarna, reglaget, tändningen? Låter den rapp i övrigt? Det ska ju bara ryta om motorn på fulla spjäll ;0) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 27 Oktober , 2012 Där har ni lite fel varvtalet för denna motor är 4750-5250 varv .vrid lite på skruven bak på varvräknaren de händer att de är lite glappkontakt där skruven ska vara inställd på 6p Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 27 Oktober , 2012 Du har så rätt! Det är 90hk som ger 5000-5500rpm på fullt. Men jag tror inte att min varvräknare står på 6p, kan kolla vid tillfälle. Tittar man på boatinfo ska den iaf stå på 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 27 Oktober , 2012 Då är de en äldre varvräknare om du inte har p med då kan de stämma med 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 29 Oktober , 2012 Motorn är väldigt rapp, svarar direkt på gaspådrag, det är de där sista 1000 rpm som jag inte uppnår. Det går att ligga på 1500 rpm och tuffa och sedan dra gasen i botten och båten formligen hoppar upp ur vattnet till planing, men det stannar där vid 4400 rpm Varvräknaren är korrekt inställd. Från 4400rpm så blir motorljudet bara dovare och fören på båten verkar tryckas ned, ungefär som om den gräver ner sig djupare i vattnet. Det verkar som om det finns lite kvar att öppna på förgasarna men då blir det bara dovare mororljud. Men om det är som ni säger att maxvarv ligger vid 4700-5200 så låter jag nog problemet bero...... Tack för hjälpen ändå...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 29 Oktober , 2012 Jag kollade runt lite på varvtals specifikationen och det skall vara 5000-5500 rpm på denna 4-cylindriga 100Hp Mariner Från -88. Tomgångsvarv på 675 rpm, vilket verkar lågt, jag har problem att få den under 750 rpm Någon nämnde munstycken och de har jag köpt nya enligt spec så de är orginal. Alla 4 förgasarna är också renoverade så de borde vara OK. Motorn går förövrigt mycket fint på tomgång och som sagt till 4400 rpm, jag trodde nog att det skulle ha med proppen att göra. Jag tror jag låter det bero, det är ju trots allt inte så ofta man ligger och pressar i 35 knop. ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 29 Oktober , 2012 Jag tycker du ska byta till en annan propeller så du får lite bättre ekonomi på ekipaget byt till en 17p propeller ska du se vilken skillnad de blir Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 30 Oktober , 2012 bifogar bild tagen från min bruksanvisning, det är alltså med ilagd växel du ska nå varvtalet 650-700rpm. Vad gäller propeller så har jag faktiskt en reservmotor, en 88-89 och originalproppen är en 17P, säkerligen därför du inte når dina 5500rpm som du nämner. Är du nöjd med accet och toppfarten hade jag låtit det vara. Bättre motorn varvar lite mindre, det mår den bara bra av. Edit: Skit oxå, bilden för stor. Men det ska iaf vara med ilagd växel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 30 Oktober , 2012 En propellerfråga då istället. Det sitter en 19P på nu, om jag skulle byta till en 17P vad blir då resultatet? Högre varvtal förstår jag, eftersom det inte går lika tungt. Om jag åker på tomgång, blir det då lägre hastighet med en mindre propeller? Anledningen till att jag frågar är att jag trollar en hel del med båten och utan drivankare blir hastigheten 2,4 kn, med en mindre propp så kanske det sjunker så att jag inte behöver drivankare.....fast då minskar väl toppfarten istället. Många funderingar nu.....) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 30 Oktober , 2012 OM problemet är att stigningen är för stor, så kommer varv och antagligen även toppfart att öka något. Motorn mår inte alls bra av att gå med för stor stigning. Den skall minst nå det lägsta rekommenderade varvtalet. Jarb har tidigare skrivit om detta. Farten vid tomgång med 17P kommer vid samma varvtal att minska till (17/19) x 2.4 kn. Det vore bra om Barton3000 klargjorde om detta alltid varit så har eller om problemet uppstått efter det att motorn kunnat varva ur med med 19P propellern. En välskött motor behåller sin toppeffekt tills korrosionen tar död på den, ytterst få blir utslitna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 30 Oktober , 2012 För att klargöra: Det har alltid varit så här, jag köpte motorn med den proppen på och problemet har funnits de 3 åren jag kört med den. Jag ska nog prova en 17P propp istället då. Tack för info.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser