Peter_K 4 209 Postad 20 April , 2006 Här är en intressant artikel i ämnet, http://www.hmtnordic.se/Granath_artikel.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 27 April , 2006 He he, ja den lär hålla ett fartyg på plats. Det är rätt att överdimisionera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 27 April , 2006 Hej! Någon som kan förklara vad som skiljer Mercruiser EFI och MPI (inombordare). MVH Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 26 Oktober , 2012 Här fanns ursprungligen en bild med en text. Benämningen sekundmeter och inte meter per sekund fick denna tråd att flippa ut. Läs och förstå den mänskliga tragedin som utspelar sig här mellan debattörerna och allt detta för att jag inte skrev meter per sekund. Häng med i en förvirrad men rolig tråd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 26 Oktober , 2012 **Gilla** Låter som ett bra läge att plocka upp båten, då Våran plockades upp i slutet av september, och är vinterkonserverad och klar... Ser fram mot säsongen 2013 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 26 Oktober , 2012 Tog ni bilen hem sedan? Hur många timkilometer körde in då i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 26 Oktober , 2012 Que? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 26 Oktober , 2012 Exakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 526 Postad 26 Oktober , 2012 Såja, sekundmeter är ett vedertaget sätt att uttrycka m/s. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 27 Oktober , 2012 Vedertaget, hur då menar du? Finns det i SAOL? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 27 Oktober , 2012 Svarar på det själv. Fan, det gör det! Fruktansvärt!!! Vart är vi på väg? Från och med nu kommer jag att använda timkilometer istället för km/h då det är precis lika logiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 27 Oktober , 2012 I bland straffar gud genast, ibland tar det lite längre tid och det gäller att ha regält på fötterna när man sticker ut hakan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 27 Oktober , 2012 Kanske det, men till skillnad mot flera andra här på forumet kan jag erkänna när jag har fel. Ingen nämnd, ingen glömd. Nu ska jag ut och köra bilen. Får se hur många timkilometer det blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 27 Oktober , 2012 Tycker vi inför timkilometer det är ju mycket lättare att säga, tysken har ju redan fattat det med sin stundenkilometer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Oktober , 2012 Jo Peter Sekundmeter är allmänt vedertaget som benämning på hur mycket det blåser. Jag bor och är uppväxt i ett litet fiskarsamhälle på västkusten och är 64 år. Det tog väldigt många år - kanske halva livet - innan jag förstod att den korrekta benämningen för vindstyrka var meter per sekund, men det är sällan nån använder det sistnämnda i dagligt tal. Däremot har jag aldrig hört någom som sagt timkilometer om hastigheten med bil - så det är inte allmänt vadertaget. Men kom inte och säg angöra när du menar lägga till eller sjömil när du menar distansminut - då tänder jag i det språkliga vevhuset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Oktober , 2012 Vi hade en lärare i mekanik som lärde oss en praktisk sak när det gäller att räkna fram olika enheter. Enheten innehåller formeln! Då blir sekundmeter lite tokigt. Sekunder x meter bli inte meningsfullt. m/s däremot räknas fram som enheten säger. Blåser ett löv 100 m på 20 s blir det enligt enheten m/s 100m/20s alltså 5m/s. Efter den lärdomen har jag försökt hålla ordning på enheterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 27 Oktober , 2012 Nu tycker jag du är lite för mycket petimäter Jo ordet sekundmeter finns med i Svenska Akademiens ordlista. Finns på sid 804 och där står även ...böjs som meter... och förklaring ...meter per sekund Även petimäter finns med och beskrivs småpetig.människa. http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista Bäst med källa också annars åker man dit på brist på fakta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 27 Oktober , 2012 Sekundmeter kan användas fritt då det är ett vedertaget begrepp. Min åsikt och den står jag för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 27 Oktober , 2012 Bah! Anfäkta och anamma! Fåniga nymodigheter! En riktig sjöman använder uttrycket Beaufort när denne talar om hur mycket det blåser. Allt annat är för landkrabbor,sötvattenspirater och söndagsseglare! http://sv.wikipedia.org/wiki/Beauforts_skala (Själv använder jag nog uttrycket sekundmeter vilket alltså gör mig till antingen sötvattenspirat, landkrabba eller söndagsseglare) ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 27 Oktober , 2012 Hur är det med orden dryg översittare, crabfish? Finns de också med? Om du läste ALLA mina inlägg i tråden hade du kanske sett att jag också hittade det vedevärdiga uttrycket sekundmeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 27 Oktober , 2012 ...och nej då toaen. Jag säger inte så. Jag säger heller inte köls in om skarpen/kölfickan eller tamp om ett rep. Var inte orolig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 27 Oktober , 2012 Vad kallar du en tamp för då, Peter? Ett snöre eller ett rep eller vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 27 Oktober , 2012 Endel kallar gängade maskinelement för bult Men där har Svenska Akademiens ordlista faktiskt fått det rätt. En bult har inga gängor. Sen det där med vad gösstake är..... Det verkade i alla fall vara en skön säsongsavslutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 27 Oktober , 2012 Troligen försökte du vara lustig och ingen fattade. Tragiskt. Nej det var nog ingen lustighet utan ett infall av att märka ord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 27 Oktober , 2012 Ännu en tråd som spårat ur. Och av vilka? Just det, folket utan liv. Som lever på att häckla andra på ett båtforum. Låter som en härlig tur 2012. I en rejäl båt dessutom. Här i sumpgas-skärgården är det 5 månaders säsong om man ska vara med i en båtklubb. 1 maj till 1 oktober. Illa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 27 Oktober , 2012 Hahaha Soumi-batti! :-) Ja, nu har nästan alla the usual suspects kommenterat. Nu väntar vi bara på Kalle Anka....eller om det var Arne? ;-) Å andra sidan brukar ju TS själv vara rätt bra på att få till det i andras trådar. Tyckte nog ändå att mitt första bidrag var ett seriöst inlägg, på sätt och vis? Inte alla känner till att det finns en Beaufort-skala för att mäta vindhastigheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 27 Oktober , 2012 Jag kallar såklart en tamp för en tamp. En tamp är f ö änden på en lina eller ett rep, eller en väldigt kort lina eller rep. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 27 Oktober , 2012 Nej, jag försökte göra en poäng av det ologiska i att kalla en hastighet för sekundmeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 27 Oktober , 2012 Trist jag tyckte det var intressant. Det andra tjafset är det inte bara löjeväckande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 27 Oktober , 2012 Ja du 2012, där körde du allt in baguetten i ett getingbo. Men stå på dig, att märka ord är en av de ynkligaste formerna av sjålvförhärligande. Det är helt ok att på ett ödmjukt sätt sprida sin visdom, men att göra sig viktig över en relativt ofarlig kontemporär och spridd användning av begrepp som sekundmeter, tamp och sjömil blir ganska löjligt. Visst, språkvård i allmänhet är viktigt, men att inte kunna fördra dessa bagatellartade förändringar är skrattretande. I alla fall när man måste engagera sig och skriva folk på näsan. Hoppas Seari får en fin vintervila. Nästa gång du söker lä om tysklandspråmen kan ni väl borda och tvinga av snedseglaren snask, tobak och annan lösen från hennes konsumtionstempel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser