Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Gäst Mattias

sätta på plats underhuset MERCURY 500 -78

Rekommendera Poster

Gäst Mattias

Ja nu var det dags att sätta tillbaka underhuset efter ett packningsbyte, vad skall jag tänka på när jag gör detta.Jag tänker främst på växelförarens position, jag har en type I enligt service boken, skall den stå i ett visst läge mm.Skall den stå i neutral, Hur skall då den uppe vid gasreglaget stå?Hoppas ni förstår min fråga. Tack och hej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör ju inte spela någon roll hur växelföraren står när du sätter allt på plats egentligen. Du har ju inte ändrat läget på vajern från reglaget, eller hur? Om du då bara trycker växelhuset på plats så kanske du får ändra reglaget när du sätter fast vajern så att säga, sen är ju allt som vanligt igen. Ta rätt på gas och växelvajern bara, blir lite knepigt annars. /Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Jag brukar lägga i framväxeln innan jag tar isär motorn. Om du inte gjort så, så kolla vilken växel som är ilagd i huset, ställ in överdelen i enlighet med detta sätt ihop utan att dra i alla bultar och prova sedan att det blev rätt. Undvik att lägga i backen. Växelhuset kan ta skada om backen läggs i med stållastående motor. Prova hellre med neutral och framväxel. Men lirka i backen en gång och testa att backspärren som hindrar motorn att slå upp då man backar, låser som den skall. Jag skulle annars vänta med monteringen tills våren. Då kan du testa efter att ha startat motorn med spolmuff. Misslyckas du med synkningen så går det vanligen inte att rädda situationen genom att justera reglage/vajrar. Mer än en gång har jag varit med om att även verkstäder missat att kolla synkningen, så att båten måst tas upp igen efter sjösättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligt att jag är en amatör i frågan, men brukar ändå kunna finna logik i saker och ting. Hur kan man misslyckas med synkningen om man inte tagit bort/ändrat läge på växelvajern i förhållande till reglaget? Back på reglaget borde vara back på motorn efter att allt är ihopsatt, oavsett vilket läge växelhuset var i vid montering. Om back är i på växelhuset borde det ju alltså bara vara att ändra reglaget till back, annars passar ju inte vajern, eller hur? /Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...