Gäst FlyingColors Postad 26 Oktober , 2012 Ur handboken till motorn står följande: FÄRSKVATTENSYSTEMET Konservering skall ske enligt alt. 2 Alt1 I de fall då färskvattensystemet redan är fyllt med korrosionsskyddande etylenglykolblandning skall frostskyddet kontrollers. Alt 2 Är systemet fyllt med vatten och korrosionsskyddsblandning skall detta bytas en gång per säsong. VARNING Detta ger inget frysskydd och vi rekommenderar att därför att systemet avtappas nu och och återfylls vid sjösättningen. ____________________________________________________________________ Verkar det inte motsägelsefullt? Ger inget frysskydd... Detta betyder då att vatten i den interna kyldelen skall tappas av men samtidigt innehåller det frostskydd men det hindrar inte rekommendationen att man ändå skall avtappa det. Hur gör ni andra? Motorn är en TMD41A. En sdak till som förvirrar är deta att man skriver att sjövattensystemet skall spolas igenom med korrosionsskyddande glykol. Skyddar det inte också mot frysning? Ska man ha intagen till sjövattenkylningen öppna under vinterföraring ute? Rinner inte glykolen ur systemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 26 Oktober , 2012 Tag tolkar det som följer: Alt 1. Systemet inehåller glykolvattenblandning och behöver inte tappas ur om frostskyddet är tillräkligt. Alt 2. Systemet ineehåller endast roskyddande kylvattenblandning (inget frostskydd) och behöver därför tappas ur för att det inte skall frysa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst FlyingColors Postad 26 Oktober , 2012 OK, det låter kanske vettigt. Färgen på blandningen i färskvattenkylningen är ilsket grönt; vilket av ovanstående är det då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 26 Oktober , 2012 Det låter som glykolblandning, men det bästa är nog att fråga tidigare ägare/säljare. Och om det är glykol så kontrollerar du den med en glykolprovare, tex. denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Glykolprovare-37219/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 26 Oktober , 2012 Glykol i sjövattensystemet rinner förvisso delvis ur motorn men lämnar en hinna kvar som är korrosionsskyddande, under förutsättning att man köpt en glykol som innehåller detta. Ligger det då kvar vatten någonstans (pumpen, krökar, vattensamlare etc) så blir det då även frostskyddat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst FlyingColors Postad 26 Oktober , 2012 OK, tack för ditt svar. När det gäller sjövattenintaget till motorn: lämnas detta öppet eller stängt? När det gäller grovfiltret; töms detta på vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 26 Oktober , 2012 Jag lämnar bottenventilen öppen över vinter, men det är mest för att inte glömma att öppna den vid sjösättningen till våren. Filtret har väl egentligen ingen betydelse om du har konserverat sjövattendelen. Men du bör ju kontrollera om det finns något skräp i det innan du konserverar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Oktober , 2012 Ett enkelt sätt att se om det är frostfri blandning är ett prov i frysen. Klarar den -20 grader utan is så är det OK. Issörja är också godkänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 26 Oktober , 2012 Du kan lämnan sjövattenintaget öppet. Ligger det glykolvatten i sjövattenfiltret gör det inget då den ju inte fryser. Jag brukar lämna båten på hösten så att det bara är att vrida om nyckeln på våren och segla iväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 26 Oktober , 2012 hmmm Verkar finnas några förvirrande kommentarer här ovan. Du har ett slutet sk färskvattensystem. I detta har du innestängt sötvatten blandad med glykol. (vanligtvis grön färg) . Utöver detta har du en sjövattenkylning där sjövatten pumpas in och byts hela tiden. Motorns kylvattensystem Inre slutna kyl systemet - Mät fryspunktet på detta, (åtkommligt via påfyllningen eller expansionskärlet) du bör ha minst för minst -25 grader. Om ej sug ur lite och fyll på med mer koncentrerad glykol och kör så det blandas. (I vissa områden i värden kan man säker köra med enbart vatten och korrosionskydd, vilket beskrevs i manualen, men inte i Sverige) Sjövattenintag till yttre systemet Utöver detta har du ett kylsystem med havsvatten som via värmeväxlare kyler det interna kylvattnet och via avgaserna åker ut isjön igen. Detta sugs eller pumpas kontinuerligt in via impellern för att kyla. Till detta system skall du på hösten suga in glykolvattenblandning varje år efter att du tagit upp båten. Kör då motorn (innombordare utan drev) med vattenintagsslangen kopplad till en hink så att du först kör in rent sötvatten (från vattenkran) och sedan avslutningsvis suger in en vatten- glykol-blandning 50%, så får du fryskydd och korrosionskdd även här. (detta kan du lämna öppet sedan, bara du kommer ihåg att montera tillbaka före sjösättning till våren) Har du drev finns annat sätt att få in kylvatten på liknande sätt Före sjösättning Innan du skall sjösätta på våren kan du samla upp denna glykolblandning och spara till nästa höst och så värnar du om miljön om det samlas upp i stället för att dumpas i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser