solave 0 Postad 25 Oktober , 2012 Hej alla båtvänner! Har hittat en riktig pärla i Belgien i form av en Bavaria 330 sport. Vi har letat länge efter en lagom liten båt med två kabiner och denna båten fyller alla våra önskemål, tror vi. Frågan jag vill ställa här är egentligen om någon känner till denna båten och kan ge mig lite verkliga referenser, hittar mycket litet på nätet. Dessutom är det en ny erfarenhet att köpa båt i Belgien och jag tar mycket gärna emot råd och tips som kan hjälpa oss att undvika onödiga fällor. Tanken är att vi ska frakta hem båten med lastbil om det blir affär i helgen. Tackar på förhand för alla ev svar och inlägg, /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 25 Oktober , 2012 Du har fartyg som går från närliggande Zeebrygge(Cobelfret) och Gent(DFDS) vilket bör vara billigare än att frakta på lastbil Kollade på en likadan i England för många årsen. Kommer inte riktigt ihåg vad jag tyckte om båten. Den var precis såld så det blev en Fairline 34 Targa istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johangustafzzon 0 Postad 25 Oktober , 2012 Vad är det för årsmodell, motorer och pris? Jag håller själv på att slutföra ett köp från Finland och tänkte köra hem båten nästa vecka om allt går som planerat men det är kanske lite långt för dig att köra hem den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 26 Oktober , 2012 Denna lär det vara http://www.yachtworld.com/boats/2001/Bavaria-330-Sport-2421882/West-Vlaanderen/Belgium Tänkvärt kan ju vara att dessa båtar är deras första år av motorbåtar och hur kvaliten är jämfört med idag. Allt skall gå snabbt när dessa monteras och materialval/åtgång skall var billigt/låg och som sagt början på en produktserie. Med begärt pris plus frakt så skulle jag inte kalla det fynd med dagens priser på svenska marknaden. Men det går ju att pruta rejält utomlands också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solave 0 Postad 26 Oktober , 2012 Hej och tack för tipsen, ska kolla upp alternativet båtfrakt. Annonsen stämmer också det är den båten men jag har fått ner den kraftigt i pris och då allt verkar vara i gott skick så har jag bestämt mig för att åka över imorgon. Motorerna (kad 44 700timmar) är välservade och allt är dokumenterat. Jag blir dock Bavaria hade bekymmer under de första åren med motorbåtar? Den mest kända modellen verkar vara 27 an och 32 an. Bästa hälsnignar// Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 27 Oktober , 2012 Dock svårt att hitta båt i denna storlek/årsmodell/pris med dieslar så de e bara att köra på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solave 0 Postad 27 Oktober , 2012 Hej Capitan! Precis min uppfattning med efter ett oräkneligt antal timmar på olika sajter så finns det mycket begränsat urval av motorbåtar i storleken 33-35 fot med bra dieslar.Tittat en hel del på Fairline 34 targa men de flesta ligger långt ner på sydkusten, Italien, Spanien osv och vad jag hört är det vanligt med solskador i gelcoaten. Var själv och kollade på en Princess v 39 där hela fören var svårt solskadad, enligt proffesionell recondare går det inte att fixa trots 100 timmars slit så nu tittar jag mest på båtar från tyskland, UK och NL. Vi får se om det blir affär nu i helgen! Tack för alla inlägg, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 27 Oktober , 2012 Du skriver motorerna men i annonsen står det Engine, single diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solave 0 Postad 27 Oktober , 2012 Det är felskrivet eller felöversatt. Båten är bestyckad med två KAD 44:or, borde ju ge denna båten en ganska trivsam marsch och topfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solave 0 Postad 30 Oktober , 2012 Nu har jag vart i Belgien och tittat på henne, inte så fantastisk som jag hoppats på. Motorerna gick jämt och fint men babords oljetryckslampa lyste och varvräknaren på babord sida tappade varv när båten skulle upp i planing, kan det vara kompressorn som krånglar? Dessutom var dynorna i sittbrunnen riktigt sunkiga, inte trasiga men smutsiga på ett ingrott vis. Står nu med frågan om jag ska tokpruta på båten och hoppas på att göra ett fynd alt skita i det. Det finns många båtar där ute trots allt. Båten hade legat i sedan våren 2011, vilket dock verkar vara vanligt därnere. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hstrom 2 Postad 31 Oktober , 2012 Gick varvräknaren ner när kompressorn gick igång? ca 1700 varv för att lite senare komma ikapp och följa med som vanligt? Isåfall kan det vara remmen till cirkulationspumpen som slirar. Den driver alla andra remmar. Varvräknaren får sin signal från generatorn. Jag hade detta problem i somras på min ena kad 42. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solave 0 Postad 3 November , 2012 Varven tappade vid 3300 då babords maskin gick ner till 2900 varv, min tanke var att turbon var kass. Kan det vara så? Den förre belgiske ägaren trimmade inte dreven när vi testkörde, motorn gick inte mer än till 3500 rpm, enligt vad jag läst om KAD 44 orna så ska de varva 3900. Han använde bara trimplanen vilket för mig är helt fel. Min erfarenhet är att man även trimmar dreven tills man hittar bäst fart / varv, fel / rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 4 November , 2012 Om inte båtarna är undermotoriserade så ska inte trimplanen behövas till annat än tvärstrimning. Långskeppstrim görs, som du själv skriver, med drevtrim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solave 0 Postad 7 November , 2012 Jag har också lärt mig detta men har talat med flera nu som påstår att de inte trimmar upp sina drev då de vill hålla ner fören, ex en båtgranne som har en Fjord 390 mfl, om det är så innebär det att mitt objekt inte når mer än 3500 varv av en annan anledning och båten ligger mitt i belgien vilket jag gissar betyder sötvatten och mycket liten påväxt. Har någon tips eller råd? Båten gick förövrigt jämnt och fint, inget oljud överhuvudtaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 8 November , 2012 Hej. Hade tidigare en Bavaria 34 Sport från 2003 med dubbla Kad44. Jag använde aldrig drevtrimmet, aldrig trimplanen heller för den delen. Kanonbåt, fungerade till 100 % de åren jag hade båten. Har nu en Bavaria 37 Sport med dubbla D6 330hk Här använder jag drevtrimmet, vet inte varför det inte behövdes på 34an, min mekaniker menade att skrovet var välbalanserat och vikten på rätt ställe. Kan verkligen rekommendera Bavaria. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 8 November , 2012 Nja, vet inte om jag kan hålla med dig. Jag tycker nog att flaskan är lite obalanserad i handen och det kan vara svårt att få av kapsylen. Utöver detta är smaken lite fadd plus att etiketten har en tendens att trilla av och det ser fult ut i kylskåpet! Men som en kompis sa till mig (han är alkis): Ja man får mycket öl för pengarna!. Det där sista är också viktigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 November , 2012 Den där ölen, ombord på en Bavaria, slår dina fjolliga muggar med hästlängder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 8 November , 2012 Ja och om jag fick välja så valde jag ölen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 8 November , 2012 Jag har också lärt mig detta men har talat med flera nu som påstår att de inte trimmar upp sina drev då de vill hålla ner fören Jag kanske missförstår det du skriver/menar, men jag trimmar in drevet för att hålla ned fören, inte ut. Har du drevet för hårt intrimmat så får du mycket våt yta och motorn/motorerna kommer inte att orka varav ut. Det kanske är det felet som är på båten du tittat på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
solave 0 Postad 9 November , 2012 Jag kanske missförstår det du skriver/menar, men jag trimmar in drevet för att hålla ned fören, inte ut. Har du drevet för hårt intrimmat så får du mycket våt yta och motorn/motorerna kommer inte att orka varav ut. Det kanske är det felet som är på båten du tittat på? Hemmahamn i nordvästra Vänern. Jag menar just detta men som föregående talare skrev så behövs kanske inte detta, det verkar som flera båtar planar bättre med nedtrimmade drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 9 November , 2012 Har aldrig kört en båt som inte gått bättre med något uttrimmat drev. Så väl liten som stor. Dock kräver tex Forbina att man trimmar in och även ner med trimplanen för att de ska gå att köra när det går sjö. Så dessa går bättre i sjön(om man nu kan säga att en Forbina går bra i sjön) med intrimmat men de planar inte bättre utan sämre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser