bjonik 0 Postad 25 Oktober , 2012 Hej! Som nybliven snipaägare undras hur man kan rensa ur motorblocket (vp 2002)från slam som samlats i blocket under åren.Det kommer inte en droppe från urtappningskaranen, har skruvat bort hela kranen och det verkar vara en torr gegga i hålet för kranen. Tips någon?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 25 Oktober , 2012 Brukar räcka att peta upp något i hålet så kommer det vatten. Är det en Florida motor? Det blir rostgägga/flagor men på en tio år gammal svensk motor så bör det inte bli några mängder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Oktober , 2012 Välkommen till MG! VP 2002 hade väl glykolkylning som original, borde inte ansamlas så mycket gegga kan jag tycka? Men jag skulle också i ditt fall bara pillat runt i avtappningshålet för att öppna flödet. Normalt byter man inte glykolvätskan varje vinter, men är båten nyinköpt kan det ju vara lämpligt. (Glykolen innehåller extra rostskyddsmedel som tydligen åldras genom åren, men frysskyddet förblir alltid intakt m.a.p. på ålder.) Känner inte till motorn närmare men enligt den länkade handbokens specifikation så har du glykolkylning? http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/2002.html#/34Namnet till trots producerades motortypen enligt länken nedan 1984-93 och har i.s.f. 28-19 år på nacken? http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/VolvoPenta/Fastst%C3%A4ll%C3%A5rsmodell/Produktions%C3%A5rslista/tabid/418/Default.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 28 Oktober , 2012 men frysskyddet förblir alltid intakt m.a.p. på ålder. Nej, frysskyddet försvinner också med åldern. Det varar normalt inte mer än 5-8 år. Kolla glykolen i det slutna systemet om det är äldre än 5 år och byt om det inte håller minst -20 gr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 28 Oktober , 2012 Vad har du fått den informationen ifrån? Etylenglykol är en stabil kemisk förening, som jag har mycket svårt att föreställa mig att den bryts ner inom överskådlig tid. Man kan också fråga sig om de antikorrosiva egenskaperna försvinner. Såvitt jag vet byter man inte kylvätska på bilar i samband med något serviceprogram numera och då rör det sig ändå om mer korrosionskänsliga lättmetalllegeringar i motorerna i stället för de gamla järnspisar vi i allmänhet åker omkring med på havet. Någon frågade om detta i Vi Bilägares frågeforum för några år sedan och fick svaret från Volvo, vill jag minnas, att man byter numera inte kylvätska. Själv byter jag ca vart femte år, inte för att jag tror att det är nödvändigt utan p.g.a. överdriven försiktighet och då tänker jag endast på korrosionsskyddet. Citat från EXX - BMW: infosite: Många biltillverkare har numera dock inget rekommenderat bytesintervall. Men man kan tyckas skönja en officiell bild från biltillverkare att det inte behöver bytas medans en inofficiell bild från verkstäder/tekniker menar på iallafall att ett bytesintervall på 5 år kan vara på sin plats. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 Oktober , 2012 Jag tror mig veta att VP 2002 inte hade sötvattenkylning, dvs glykolblandat vatten i ett slutet system som original. Detta är nog förklaringen till TS:s fråga, dvs slammet i kylkanalerna kommer från direktkylningen av sjövattnet.. Om TS exempelvis kollar Martec via google, hittar han sannolikt en beskrivning om montering av ett slutet kylsystem. Där beskrivs nog hur man rensar kylkanalerna om man skall eftermontera ett sådant system på en äldre motor. Om Ts endast vill ha råd hur han skall tömma kylsystemet inför vintervilan och och undvika frostsprängning, räcker det nog med att rensa avtappningkranarna/hålen, som någon föreslog med en kraftigare ståltråd. Det är dock oerhört viktigt att TS därefter ser till att ALLT vatten som kan frostspränga motorn har runnint ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 28 Oktober , 2012 Jag vet inte hur stabil du tycker etylenglykol är men faktum är att glykolmätaren visar ofta -15 för den glykol som legat i färskvattensystemet i 5-8 år. I min egen båt visade den -15 och den var 9 år gammal. Andra båtar som jag kollat som inte bytt på lång tid visar samma tendens. Frostskyddsverkan tar slut helt enkelt! Om man byter efter 5 år pga att rostskyddsverkan försvinner, uppstår inte problemet med dålig frostskyddsverkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 29 Oktober , 2012 Det du skriver strider mot både mot mina kunskaper och erfarenheter och mot den information jag citerade. När det gäller stabiliteten hos etylenglykol bygger jag mitt tyckande på att jag är (var)kemist med specialisering på organisk kemi. Etylenglykol är biolgiskt nedbrytbart i naturen men ordentligt kemiskt stabilt under de förhållanden som råder i ett kylsystem. Mina erfarenheter baserar jag på att jag har hunnit med ett antal bilar under mitt liv (69 år). I inget fall har jag iakttagit någon sjunkande glykolhalt med tiden och jag har heller aldrig bytt kylarvätska i någon bil. Vår nuvarande bil t.ex. är fem år gammal och har gått 11000 mil. Vid varje service ingår en kontroll av kylvätskan. Värdet har aldrig förändrats och vätskan har aldrig behövt bytas. När det gäller båten har jag aldrig ens besvärat mig med att mäta. Jag funderade över saken för några år sedan och skaffade då bl.a. den information jag citerade i mitt förra inlägg. Hur kan man då förklara dina -15 grader efter 5-8 år? Jag antar att du mätt med refraktometer dvs en mätare där man lägger några droppar på ett glas och tittar mot ljuset. Att instrumentet visar -15 behöver inte betyda att fryspunkten verkligen är -15 grader. Det finns flera möjliga felkällor när det gäller mätning av brytningsindex. Dels varierar resultatet kraftigt med temperaturen när man mäter. En del bättre mätare har inbyggd temperaturkompensation, men inte alla. Mätaren skall också vara kalibrerad med särskild kalibreringsvätsaka.. Det finns fler möjliga felkällor, men tänker inte spekulera mer om den saken. En annan, och troligen säkrare, metod är att mäta glykolhalten med en hydrometer. Vilket instrument använde du? Kompenserade du för mättemperaturen? OBS att jag inte vill göra detta till något gräl om rätt och fel. (Fast jag tror att du har felhttp://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/teeth_smile.gif\ title=\laugh\ width=\20\ />) Jag är bara nyfiken på hur det kan skilja så mycket. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 30 Oktober , 2012 Jag kan bara berätta hur det fungerar i levande livet. Jag har en refraktometer som jag kontrollerar fryspunkten med och jag har svårt att tänka mig att temperaturen vid mätningen skulle ha så stor inverkan. Det är åtskilliga motorer som kontrollerats och ibland är det bra, ibland är det sämre värde. Om det beror på kvalitén på glykolen eller att det läcker ut lite ibland och att båtägaren så fyller på vatten, och håller på med det några år och till sist har spätt ut blandningen, det vet jag inte. Oftast berättar inte ägaren vad dom egentligen gör med båten och lika ofta vet dom inte historiken för de har nyss köpt båten. Kvar står faktum att man av en eller annan anledning har fel fryspunkt på sin glykol och därför bör byta den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 30 Oktober , 2012 Jo, faktiskt påverkas brytningsindex mycket av temperaturen. Laboratorierefraktometrar är alltid noggrant termostaterade av den anledningen. Men, som sagt, vissa handrefraktometrar har inbyggd temperaturkompensation och jag vet ju inte om din har det. Din förklaring om eventuell utspädning av kylvätskan låter mycket sannolik. Den tror jag mycket mer på än att den inblandade glykolen skulle förlora sin kylförmåga. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 30 Oktober , 2012 Dock gäller inte utspädningsteorin för den glykol jag hade i min egen motor. Den motorn satte jag i fabriksny 2003 och jag har svårt att tänka mig att den levererades med en fryspunkt på -15 då. Nu hade den det. Jag har inte fyllt på en droppe vatten under alla dessa år, bara kollat nivån emellanåt. Vad jag kan tänka mig är att glykolen reagerar med metallen under årens lopp och detta påverkar fryspunkten. Även om man inte kalibrerat sin refraktometer borde den ju inte vid rumstemperatur visa en skillnad på 20-30 graders fryspunkt. Då vore den ju totalt värdelös. Så nåt lurt är det trots allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 31 Oktober , 2012 Ja, nåt lurt verkar det vara. Frågan är vad och där verkar vi inte göra samma bedömning. Om vi börjar med ditt antagande om att glykolen reagerar med metallen verkar det egendomligt att detta skulle inträffa just i din motor, när alla erfarenheter från andra motorer inte pekar i samma riktning. Jag har för skojs skull googlat runt och inte hittat någon rapport som pekar i din riktning. De citat jag gav tidigare i tråden stöds däremot ytterligare. Som kemist kan jag inte heller tänka mig hur en så helt oväntad reaktion skulle kunna inträffa i en enda motor. Kanske kan det finnas förklaringar som varken du eller jag har tänkt på, men är det inte rimligast anta att motorn levererades med ett frysskydd på ungefär -15 grader? Det är ju så att även om en sådan blandning skulle frysa till blir det inga skador eftersom det bildas en sörja som saknar sprängkraft. Att man använder så mycket som 50% i bilar motiveras mest med att den frysta sörjan kan bilda klumpar som hindrar cirkulationen av kylvätska. Motorer i fritidsbåtar körs nog aldrig vid temperaturer under 15 grader. Kanske har leverantören snålat på glykolen, eller helt enkelt gjort fel. Håller med om att det verkar mindre sannolikt, men ett mätfel är ju inte helt uteslutet. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser