pedpal51 0 Postad 25 Oktober , 2012 Jag har köpt ett lager/båttält från Nordisk tältbutik och undrar om det finns erfarenheter där ute om dessa tält, rasar dom för minsta snöflinga? pallar dom en vindpust? Kanske finns det tips och trix på förankringar som jag bör veta. Måtten är 3,4x8,4,2,4 med stålram och PE pressenning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 25 Oktober , 2012 Vi köpte ett sådant till vår gamla Storebro, en Storö III´a från 1967. Vi köpte det från Coverstore och är väl antagligen som ditt. Det stod emot stormar när jag faktiskt trodde att det hela skulle ge med sig. Vi slog ner 30 förankringsspik i marken och det var kanske en anledning att de stod kvar. Tänk på att sätta innerduk för annars får du problem med kondens och annan skit. Det var ett meck att sätta upp och den kinesiska manualen (jodå, en sådan var bra att ha) var antagligen översatt av google... Att sätta upp och ta ner är ett meck; kan det stå kvar så är det en klar fördel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pedpal51 0 Postad 26 Oktober , 2012 Tack för tipsen. Jag ska sätta upp tältet nu i helgen och ska se till att överdriva med förankringen. Innerduk var en bra ide. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 27 Oktober , 2012 Enligt alla förståsigpåare så skall man inte göra fast tältet i båten men vi satte 6 spännband mellan båt och tält. Båten vägde drygt 3 ton och det var bara en extra säkerhetsåtgärd. Hade inte tältet varit fastbultat med dessa långa jordspik så hade vi aldrig förankrat båten i tältet. På långsidorna är det viktigt att man tätar de långa flärparna mot marken så inte vinden tar tag i det hela. När det gäller luftningen så hade vårt tält bra luftning i resp. nock. Som mest tror jag att vi hade 20-30 cm blötsnö på det lätt sluttande taket och det var inga problem. Givetvis måste man försöka bli av med det så att det inte rasar ihop... Taklasten kan bli rätt stor med blötsnö. Vi satte upp bra belysning i tältet - något man inte skall underskatta. På bilden ser du innerväven och denna bestod av billig presenning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser