Stoffe70 0 Postad 25 Oktober , 2012 Hej! Jag håller på med att konservera min Mercruiser 7.4 MPI -97, men får inte riktigt till det. Jag kör med vattenmuff på drevet för kylningen och har nu riggat en anordning där jag ställt en balja med glykolblandning på badbryggan med en slang för att skapa en hävert. Startar motorn och vattnet börjar rinna ur akterspegeln som sig bör. Motorn blir varm och jag stänger av. Ser till att jag har flöde i glykolslangen och kopplar på den på muffen. Startar motorn igen och nu vägrar den att suga i sig vattnet. Det är nästan som om den inte gillar glykolen. Har ni några tips på vad detta kan bero på? Börjar impeller bli sliten och kinkar när den är varm, eller vad? Det börjar bli lite frostigt om nätterna så paniken har börjat sprida sig.... Tack på förhand. /Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 25 Oktober , 2012 Du måste tömma motor och limpor innan du kör glykolen. Det är antagligen termostaten som stängt. Har du tömt motor och limpor först så suger den i sig glykolen även om motorn inte är varm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rikard1982 0 Postad 25 Oktober , 2012 Hyfsat billig lösning. Kör med vatten först, sen glykol. Tömma motorn på vatten innan båda momenten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stoffs 0 Postad 25 Oktober , 2012 Såhär såg min lösning ut för att få in glykolblandningen. Gick hur fint som hellst efter att ha tömt blocket på vatten innan bara. Började hälla strax innan motorn startades (var varmkörd innan med vattenslang). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Oktober , 2012 Hmm ... impellerpumpar är ju normalt ganska täta och duktiga på att lyfta en vattenpelare även då de är luftfyllda. [borde vad jag begriper inte ändras negativt även om vätskan råkar vara varm glykolblandning, eller ifall flödesmotståndet faktiskt minskat genom öppnad termostat?] I det första skedet enligt din beskrivning så funkar uppenbarligen flödet, gissar att båten ligger på land och att detta fungerande sköljflöde också hämtas trycklöst ifrån nån balja på motsvarande sughöjd? Lite oklart här, kanske kan du beskriva mer precist?[i det andra skedet när termostaten öppnat så kopplar du in din glykolbalja på båtens rätt höga badbryggehöjd utan att pumpflödet kommer igång, blir naturligtvis litet fundersam på vari de yttre förutsättningarna i skede ett kan skilja sig mot det andra skedets? (Egentligen är jag tveksam till att nån självrinnande hävert-verkan alls behöver etableras, räcker förmodligen gott - med tanke på pumpens egenskaper - att sughöjden hålls så låg som möjligt?)] Nå, har kanske missuppfattat frågan. Men ett förtydligande av förutsättningar/skillnader emellan de två skedenas detaljer kanske ändå kan föra tråden framåt? För glykolhatande impellerpumpar finns väl ändå inte på kartan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 26 Oktober , 2012 Hej, Jag fattar inte varför alla krånglar till det genom att rekommendera olika lösningar hela tiden, därför kommer härmed min;) Skämt åsido, men om man ska vara helt säker på att man ej får en frysskada på motorn så bör man alltid dränera ur allt vatten i block och limpor samt även impellerhus och eventuellt oljekylare om motorn är utrustad med detta. Efter detta fyller man helt enkelt glykolblandningen i varje avgaslimpa genom termostathusets slangar tills det är fullt samt även genom den grova slangen som går till cirkulationspumpen som då fyller upp blocket tills det rinner ur termostathuset. Med detta gjort så ska varje del vara skyddad. En modell som sagt, och då slipper man även problemet med att oroa sig över om termostaten har hunnit öppna eller ej samt hur blandningsförhållandena är. Mvh Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pismo 12 Postad 27 Oktober , 2012 Håller med Persk, har alltid gort så och har aldrig haft problem. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser