Uven12 0 Postad 24 Oktober , 2012 Hej Mekar med en för mig är en ny erfarenhet vilket är en gammal utombordare en Johnson 50 hp från 1990. Ska byta olja. Saknar manual vilket gör det hela lite svårare. Bifogar bild. Så som jag tolkar från andra beskrivningar på nätet är skruv A luftningsskruven, medan skruv D tömning och påfyllning. Svårigheten ligger i att skruv A vilke njag tror är luftnings och nivåindikator är fasterjad och har varit så i många år, medan skruv C och skruv B har använts flitigt syns på slitage. Jag ser ingen annan utväg än att använda skruv B som sitter högst som luftning och nivåindikator vid påfyllning. Tacksam för synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 Oktober , 2012 Problemet med att använda skruv B som avluftning (om det ens är möjligt) är att du inte får i den mängd olja du ska. Oljenivån ska gå upp till skruv A vilket den aldrig kommer göra om du använder B. Hade det varit min motor så skulle jag borrat ur A och satt i en helicoil-gänga så att en ny oljeplugg kunde monteras. Alternativt kört med B som avluftning men då varit beredd på att växelhuset kan rasa lite när som helst. Det är ju inte så jättemycket grejer som ska smöjas ovanför B utan du riskerar mest att drivaxel och växelväljare rostar sönder. Mvh Fred EDIT: Stavfel samt ett faktafel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uven12 0 Postad 25 Oktober , 2012 Man lär så länge man lever. Stålborste gjorde att skruv med omgivning såg normal ut, därefter lite rostolja och luftningsskruven lossnade utan större våld. Var och köpte tätningsbrickor, ser stora ut, är något tveksam, tycker att brickan är i största laget luftningsskruven samt att det finns en fast gummitätning på bottenpluggen. Kanske det ska vara så, tar med skruvar och brickor och en sväng förbi båtaffären och kollar detta i morgon. Noterade att det inte fanns tätningsbrickor vid demontering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 25 Oktober , 2012 Skönt att du kan använda normala sättet att byta olja! Det är nog inte en fast gummitätning i bottenpluggen utan det är nog en gammal packning som fastnat. Att packningarna ser lite stora ut är inte så konstigt. Ofta sitter de väldigt löst på själva skruvarna men ligger fint i spåret för skruvskallarna. Hur såg oljan ut om det inte satt några packningar för skruvarna?! Det kanske skulle vara värt att lämna in motorn till någon kunnig som får gå igenom den...tidigare ägare verkar inte ha varit så noggranna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser