Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Yammamamma

Baktung båt

Rekommendera Poster

Hej allesammans.

Skulle uppskatta att få lite tips och råd från er .

 

Jag har en crescent ht 50 båt från 70talet och en 25 hk 4 taktsmotor hängandes bakipå.

I farter över 5 knop så reser sig fören. Jag vet att detta är en icke planande båt men jag skulle ändå vilja få ner fören en del . Är det överhuvudtaget möjligt? Jag har fått tips om att ha nåt tungt framme i fören , ( samt tilta motorn vilket gett en mkt liten positiv effekt. Men det måste finnas ett bättre sätt.

 

Eller är det bara att acceptera faktumet att den inte är buggd för högre farter än 5 kn?

 

Tacksam för era tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det som händer är att med din lilla motor så orkar båten inte ta sig upp ur sjön, ett vanligt motoralternativ på dessa är 40-60 hk vilket gör att även denna båt planar.

Men som sagt med ditt motoralternativ så får du göra som redan föreslagits en rejäl tyngd i fören eller byta motor.

//Anders

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får visserligen inte upp båten i planing men det finns en sorts fenor som man monterar på anti-kavitationsplattan, och dessa kan trycka ner fören rejält.

Kommer just nu inte ihåg vad det heter men de finns på de flesta båt-tillbehörs butiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok , tack för svaren. Jag ska testa att lägga nåt tungt i fören eller fenorna.

 

Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du börjar med fenorna, att tynga ner båten ytterligare gör att den går ännu trögare, eventuellt kan du omfördela den utrustning som du måste ha med dig, tank, ankare, etc.

Jag har en gammal Ryds arkö 70tals eka ganska smal i aktern, motorn var förbrukad, jag fick ett mycket bra pris på en 4takts 9,9 som jag inte kunde stå emot så jag slog till nya motorn var dessutom långriggad så jag fick höja akterspeglen (fins en tråd om detta här). Fick upp båten i ca 5 knop med nya motorn med fören pekande mot skyn som din.

Köpte och monterade fenorna och fick en helt ny båt är jag ensam kommer jag upp i 20 knop med perfekt gångläge, inte dåligt för en gammal eka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du menar med att tilta motorn, men har du svårt att få upp den ur vattnet ska riggen ligga så nära akterspegeln som möjligt. När du börjar tilta motorn riktar du också propellerströmmen lite uppåt vilket kommer resultera i att aktern sätter sig djupare i vattnet.

I övrig håller jag med resten om att försöka omfördela vikten i båten så att du får hjälp med att trycka ner fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Tack för alla svar. Det jag menade med tilta var att placera motorn/ propellern närmare respektive längre ifrån akterspegeln. Om ni förstår vad jag menar.

Jag ska abdolut testa fenorna, kanske kan ge båten en bättre gång i vattnet så at jag slipper att båten reser sig som en raket.

 

Har läst att fenorna ska borras och monteras på plattan ovanför propellern. Sänker en sån operation andrahandsvärdet på motorn?

Kan man göra sånt själv eller är det säkrare att lämna in den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade samma problem, jag var till däckhandlaren och fick en massa gamla blyvikter, fyllde dessa i en plastdunk, det blev kanonbra, tungt och tog liten plats.

//Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har läst en del om samart tabs och dom verkar lovande. Då min båt är en ickeplabande båt, är smarttabsen nåt att ha/ värt att investera i? Det har ju debatterats en del på forumet men jag kan i te riktigt hitta nåt entudligt svar, då min båt inte är planande.

 

Sen förstår jag inte vilken jag isåfall skulle välja.

Båten(crescent 50 ht) är 4,85 m lång och har en 25 hk 4 taktare bakipå.

Ska man välja smarttabs efter längd eller motorstorlek eller bara köra på antingen hydrofoil eller vikter därfram. ?

 

http://www.watski.se/Nauticus-Smart-Tabs-11b3b

 

Ha det gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenorna på motorn klarar du att fästa på själv om du har en borrmaskin, inte svårt alls 4 hål bult och mutter.

Fenor finns hos clas olsson och Biltema till lite bättre priser än hos båthandlarna.

Prova detta innan du belastar båten med en massa onödig vikt.

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du nämner gång på gång att din båt inte är planande men med rätt motorstorlek så planar din båt lika bra som andra HT båtar.

Trimplan och fenor samt vikt i fören  kan ev hjälpa dig att komma upp i plan, jag kom dock att tänka på en annan sak jag har för mig att din båt ska ha kort rigg har du det på din motor?.

Om det är så att du har lång rigg på en båt som ska ha kort så kommer du aldrig att kunna avhjäpa problemet med mindre än att du höjer akterspegeln.

 

//Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste rätta mig själv!!! efter att ha tittat på bilder så ser det ut som om crescen 50 cabin ska ha

lång rigg och med bifogad bild på likadan båt så verkar du inte vara ensam om problemet.

 

post-10023638-1394237291,1594_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag har kort rigg. Sorry om jg verkar lite borta, men jag ör ny i båtvärlden. Ska jag satsa på fenor eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sänker monterade fenor andrahandsvärdet på motorn? Tveklöst ja! Jag skulle aldrig ha som första åtgärd/test att borra fyra hål i en så pass ny och dyr motor bara för att se ifall det fungerar. Märker du att fenorna inte gör så mycket nytta och vill byta motor så kommer de fyra hålen minska antalet spekulanter på din motor rejält. 

Att lägga i vikt i båten är däremot helt gratis och ickedestruktivt. Visst, om det visar sig fungera så får man lite högre bränsleförbrukning men då kan man ju gå vidare genom att försöka flytta fram befintlig vikt i båten (tank, batterier, ankare etc).

Trimplan kan vara en väg men de ska normalt sätt inte användas för att ändra båtens läge i längsled utan för att korrigera i tvärsled, alltså slagsida, vid sidvind eller snedlast.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag håller med, 4 hål om det var M5 eller M6 kommer jag inte ihåg, men jag kan mäta om någon är intreserad.

Dessa små hål är en barnlek att fylla igen och lite färg på, klagar en köpare på det då ska man nog skaffa en annan kund.

Jag var oxå tveksam till fenorna hade haft dom i handen flera gånger i affären och lagt tillbaks dom i hyllan, sedan monterade en granne fenor på sin båt jag provade och blev övertygad direkt.

Men ok vill ni inte prova så fyll båten med tyngder i fören.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att vikter i fören kan dramatiskt ändra gångegenskaperna och göra båten farlig i lite sjö.

Det kan iofs även fenorna göra men där kommer det inte lika plötsligt, framförallt om det är ett planande skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd detta men jag är nyfiken på hur det gick?

Någon annan med likadan båt kanske läser detta o kan berätta hur den beter sej?

 

Jag har en likadan Crescent 50 som jag skaffa 2003 men som jag inte fått i sjön än.... o har mkt vaga minnesbilder från den korta provkörningen för 10 årsedan.

 

Motor har jag ingen men tänker mej ngt 3 cylindrigt 2-takt.

 

Bara av att sätta sej på huk och kolla skrovformen, vilken påminner mest om en snipa...drog jag snabbt slutsatsen att den där kräver lite jobb för att få och plana.

Jag har därför modifierat botten med inte fullt lika djup köl(mest för att jag vill kunna köra upp på stranden utan att den lägger sej på sidan eller att jag skall behöva släpa på en jolle att ro de sista 25 metrarna till land med). Betydligt enklare att dra upp på trailer blir den ju med.

Djupkölade får lite märkliga egenskaper när farterna går uppåt 25 knop och från början tänkte jag mej en Mercury rak-sexa 100Hk's...

 

10 år äldre nu så börjar jag så smått tänka i mer ekonomiska banor(!Gubbvarning!)

 

Akterpartiet tycker jag inte är så värst smalt, däremot på tok för runt för att planing med ngn ordning skall bli bra. Därför har jag modifierat baken under vattenlinjen till mer 'lådformat' stuk för en mjuk övergång till trimplanen jag tänkt sätta på.

 

Trimfena på kavitationsplattan samt tyngder fram funkar säkert, men jag tycker det är onödigt. Trimfena bromsar framfarten eftersom den får en våt yta på ovansidan också...där det inte gör ngn nytta. Trimplan är mkt bättre i det avseendet. Trimplanen jag brukar bygga av barsk durkaluminium, rostfria gångjärn och dito vantskruv är dessutom kalas att klättra på efter vattenskidåkning - man kan stå där och rinna av, kränga av dyblöt flytväst o hiva i motorbrunnen o slippa få in en massa vatten i båten sen.

 

Tyngder tycker jag man tar vad vikt man redan har i båten och flyttar fram.

Det första jag brukar flytta är batteriet. Genom att ta bort det från aktern så lättar man ju aktern på de kilona samtidigt som man tynger längre föröver..det blir liksom win-win situation.

I min har jag förlängt främre babordsoffa 25 cm bakåt och fått ett utrymme att knö ner batteriet i. Tyngden kommer fram en bit samt väger i viss mån upp skepparen när han kör båten ensam. På köpet får skepparen lika mkt längre sovplats :)

Sjösättning siktar jag på 2014 om jag hinner klart alla andra modifieringar och tänkte prova första säsongen utan trimplan.

 

Ni andra med likadana båtar får gärna nämna här vilka fartresurser o egenskaper just era båtar har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...