Crona 4 Postad 24 Oktober , 2012 Hur skyddar ni däcksluckorna ni som har båten i vattnet under vintern? Tänker då på att inte repa dem med ev. frusen is.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 24 Oktober , 2012 Bor du i båten så är det inga problem, värmen innifrån tinar ev is på luckan. Bor du inte på båten, låt snön ligga så blir det inga repor. Annars kan du ju sy solskydd som du sätter på luckan, kan vara bra att ha till sommaren också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 24 Oktober , 2012 Jag hittade ett par snygga på BluePerformance med kombinerat myggnät.. men lite väl dyra för att slita ut på vintern med snö.. Ska ju ha frysvakter i båten så det kanske smälter undan ev. snö på luckorna också.. men kanske bättre att låta snön ligga som du säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Oktober , 2012 Var det inte en Hallberg-Rassy båt du köpte. Har inte den teakdäck? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 24 Oktober , 2012 jo,, det stämmer den har teakdäck.. varför frågar du? Båten ligger i Skåne så det brukar inte vara så stränga vintrar här.. det är bara iår som den kommer att ligga i sjön.. p.g.a. platsbrist på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Oktober , 2012 Teakdäck kan ju va känsliga. Det finns ju ett talesätt som säger att lägga teakdäck på en båt är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck. Det är ju inte frågan om om det kommer att läcka utan när. Sen är det inte gratis att lägga nytt teakdäck heller. Nu är jag ju inte den typen som bekymrar mig så mycket för något som eventuellt skulle kunna hända. Jag skulle nog inte bekymra mig så mycket för däcksluckorna - däremot skulle jag nog täcka över båten och därmed teakdäcket och då blir ju däcksluckorna skyddade automatiskt. Jag hade en båt i 20 år. De 10 första hade den teakdäck ovanpå plastdäcket. Sen rev jag bort skiten lagade upp skadorna under och fixsade nytt halkskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 24 Oktober , 2012 Det här teakdäcket lades nytt 2008.. men visst ska jag täcka en del av däcket.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 24 Oktober , 2012 Jag skulle nog täcka all teak under vintern i synnerhet om jag inte använder båten då, det är ju trä. Skulle inte vilja påstå att ett tjockt lager snö är värre än vad, regn-kyla-snöslask-kyla-regn-sol-regn-kyla är en hel vinter. Jag skulle vara rädd om däcket inte bara pga risk för läckage utan även för att det tärs då det är blött, sväller, blir smutsigt och måste rengöras och även torkar ut i vårsolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Oktober , 2012 Desto mer anledning att va rädd om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 25 Oktober , 2012 Lite svårt att täcka när båten ligger i.. man får helt enkelt ta en presenning och surra mot mantåget.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Oktober , 2012 Det är klart att det är en aning lättare när båten står på land, men entäckning över däcket och ner mot relingen brukar inte va några större problem. Nu för tiden så finnns det så många fina saker att fästa presenningen med. Nu för tiden täcker jag inte hela båten - bara fram till där du har din mast. Jag har ju inget teakdäck. Delar av en noaställning, bommen, plaströr, bräder presseningar uppslitsade så de och lagda om ludd så att de täcker runt masten. När jag täckte hela båten brukade jag ha en nockbräda - 2tum4, ett uppslitsat för påträtt på mantågstöttorna och rep mellan nockbrädan och mantågen, för att presseningen inte skulle hänga ner allt för mycket. Det finns många varianter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 26 Oktober , 2012 Jag får helt enkelt prova mig fram.. har ju mastat av så någon mast har jag inte ivägen.. dock kan det bli lite bökigt att täcka så inte presseningen skaver mot sittbrunnstältet.. men jag får som sagt prova mig fram. ska först och främst installera frostvakterna i helgen. Dem kom med posten idag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 974 Postad 26 Oktober , 2012 Men ta bort sittbrunnstältet då. Du kan ev behålla bågarna för att hålla ut presenningen (se bara upp för snötyngden, de är inte gjorda för så mycket belastning). För att hålla bågarna på plats så är det ju bara att knyta ett par rep med dubbla halvslag runt rören och fästa framåt o bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 26 Oktober , 2012 Tack för det tipset! Hoppas vi slipper snö här nere i Skåne.. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser