Tess 2 Postad 24 Oktober , 2012 Hej, har dubbla Penta AQ170a (B30) och funderar på att köpa och montera elektronisk tändning. Har läst lite om dessa bl a här på forumet men vet inte vad jag ska välja och vad som funkar bäst för mina motorer. Någon som har erfarenhet av detta för min motormodell och som kan tipsa om ett bra tändningssystem? Verkar som 123ignition kan vara något? Är det svårt att montera själv om man inte har tummen mitt i hand? Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 24 Oktober , 2012 Busenkelt....själv låg jag ute och fick problem med min AQ145a för några år sedan (ganska många inser jag nu...) men jag hade precis köpt en sats från Pertronix för att byta vid tillfälle. Nu blev bytet gjort i gästhamnen på Mossholmens marina...(Ligger normalt i Björlanda Kile) ...tog en halvtimma. Köp Pertronix Ignitor II...bor du i Gbg så kan du köpa det via Rogers Custom i Helgered på Hisingen. Jag bytte direkt på min AQ231A (V8...tog 20 minuter), när jag bytte båt häromåret....fungerar klockrent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 24 Oktober , 2012 OK, tack. Det märket har jag inte hört talas om, får kolla upp det. Du kanske är duktig på att fixa med motorer, det är inte jag, men om det finns en hyfsad beskrivning med så ska jag nog kunna fixa det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Oktober , 2012 Tess: Hmm...varför funderar du på att byta till elektroniskt tändsystem, några särskilt efterhängsna problem typ startsvårigheter, högvarvs-tändmissar eller annat?Kan tycka att originalsystemet är anpassat och praktiskt riktigt bra utprovat av många genom åren, och att detta med elektroniskt tändsystem är överreklamerat vad gäller efterhands-konvertering. (40 000 volt, Flame-thrower o gud vet vilka andra löjligt överdrivna superlativ.) Kanske är det bättre spenderade pengar att i ditt fall byta/fixa nåt annat än hela tändsystemet? Därav min fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 24 Oktober , 2012 Thomas. Har lite startproblem med motorerna, tar tid när de är kalla, men de startar till slut alltid, vilket kanske tyder på att det inte hjälper med elektronisk tändning. Kanske är något annat problem. De startar, lägger av, startar igen, lägger av osv. Men möjligen är det så med gamla B30 motorer i allmänhet? Har bara läst en hel del om elektronisk tändning och alla säger sig vara så nöjda med det, så jag tänkte att det kanske vore värt att prova. Om det ens är det problemet jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 Oktober , 2012 Fast å andra sidan finns det ju en anledning till att inga motorer nyproduceras med brytarsystem. Bara för att en teknik är gammal och beprövad behöver det inte betyda att den är bättre än nya ersättningsprodukter. MEN, och detta är ett stort men, om saker fungerar så finns det ingen större anledning att laga dem och man bör inte byta på chans. Har man konstaterat att tändningen är orsaken till störningar kan det ju vara idé att byta till ett modernare system men om man inte vet varför motorn går dåligt kan det bli väldigt dyrt att chansbyta en massa saker. Enda anledningen jag ser att byta saker som fungerar är om man är relativt övertygad om att problemen kommer förr eller senare. Detta är speciellt viktigt i båtar där man är väldigt beroende av att grejerna funkar. Jag är hellre proaktiv än reaktiv med mina båtar när det gäller vitala saker. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Oktober , 2012 Kallstartproblemen och även tjuvstoppen verkar inte vara riktigt typiska tändproblem, men omöjligt är det förvisso inte. Och skulle tjuvstoppen bero på tändproblem så kan felet/ felen vara nåt glapp och ligga i andra delar än de som byts vid tändsystem-konvertering. Skulle själv som ett led i felsökningen först justerat tändningen, dvs putsat brytarna och ställt avståndet med bladmått plus kontrollerat förtändningen. Gamla slitna fördelare kan ha glappig axel enligt bilden, skulle vid bladmåtts-inställningen därför försökt kolla detta genom att knuffa brytarnocken i sidled. [brytargapet brukar justeras till 0,4 mm och glappandet får då inte påverka måttet för mycket. Är alltså rätt känsligt, kan du exempelvis knuffa nocken så måttet ändras mellan 0,2-0,5 mm så påverkas förmodligen motorprestandan märkbart i praktiken.] Verkar detta okej så ligger nog inte felet/ felen i de delar som byts vid tändsystem-konvertering. Kan vara förgasare eller tändnyckelglapp etc, så då kan man felsöka vidare. De elektroniska tändsystemen har ju dessbättre inga mekaniska brytare så axelglapp påverkar knappast vinkeln där brytarna är slutna och leder* ström till tändspolen. Magnetavkänningen vidrör ju inte axeln utan fjärr-avläser vinkeln, vilket även gör att inställningen aldrig behöver justeras igen. Skulle nog också bytt system men kanske låtit fördelaraxelns glapp påverka valet av tändsystem. Är lagringen riktigt kass så kanske ett dyrare system med helt ny fördelare är att föredra, även rotorn skall ju träffa kolkontakterna i fördelarlocket rimligt träffsäkert? Lager till originalfördelare verkar inte ens finnas att få tag på längre. Nå, hoppas du blir nåt klokare av denna svada. :-) [*) När brytarna är slutna laddar strömmen upp tändpolen magnetiskt, viktigt att lagom mycket magnetenergi hinner laddas under denna sk dwell-time. (För kort tid/ liten vinkel ger sämre gnista, för lång gör tändspolen onödigt varm, om jag fattat detta rätt?). Pertronix ignitor II har tydligen mikroprocessor-styrd variabel dwell-time, plus extra strömslukande (läs snabbt uppladdbar) tändspole. Verkar lite overkill på en fyrcylindrig motor kan jag tycka, kanske ignitor I och standard-tändspole är ett bättre val? Ps. är inte så svårt att byta system, finns instruktionsfilmer på youtube och googlingsbara manualer.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 31 Oktober , 2012 Resoner ungefär som du gör i ditt sista stycke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 Oktober , 2012 Ja, man måste ju tänka på att en båt inte är som en bil. Pajar något med bilen kan man oftast bara köra in till sidan och ta en taxi hem men pajar något i båten så blir det genast väldigt besvärligt, för att inte tala om att det kan bli riktigt farligt. Ett av mina vinterprojekt i år är att renovera powertrimkolvarna (bara jag får loss den ena som jäklas rejält!). De fungerade utan problem sist jag använde dem men de är gamla och jag vet inget om deras kondition. Därför ska de plockas isär, synas med lupp efter skador/förslitning samt förses med nya packningar. Bara då vet jag att de är i toppskick och behöver inte tänka på dem mer under de närmaste tio åren! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 31 Oktober , 2012 Gamla Bosch fördelare håller i en evighet, om man sköter om dom. Det skall sitta en smörjkopp på sidan av fördelaren som man skall fylla olja i för att smörja lagret, sedan skall man hålla filtbiten som skall sitta i fördelaraxelns centrum under fördelararmen mättad med olja för att smörja förställningsmekanismen, man kan gärna droppa en droppe olja på centifugalvikternas lagring också, man kan skymta dom under brytarplattan och om man roterar motorn så dom kommer i rätt läge kommer man åt att smörja dom. Fett på brytarkammen skall man också ha för att minska sliteget på brytare och kam. Tyvärr verkar det som detta har fallit i glömska hos dom flesta och ingen verkar läsa gammal servicelitteratur längre, med den korta drifttid som dom flesta båtmotorer har borde knappt någon behöva uppleva glapp fördelare. Innan man byter bara för att, kolla fördelaren, om den är glappfi och komplett och fin kommer den med årlig service att hålla hur bra som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
camfred 0 Postad 2 November , 2012 Jag har själv en AQ 170 i min båt och den beter sig likadant som din Tess. Jag har felsökt min och kostaterat att när båten har legat stilla 14 dagar eller mer så sjunker bränslet tillbaka i tanken. Då startar motorn till ett tag på bensinen som finns i förgasarna och men får köra hålla på tills det kommer fram tillräckligt med bränsle. Det borde vara någon backventil i bränslepumpen som inte håller tätt har inte tagit isär den ännu men tänkte kolla det under vintern. Men jag har med funderat på att byta till elektronisk tändning med föer just säkerheten och förhoppningsvis eventuellt bättre bränsleförbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paradise 5 Postad 3 November , 2012 Hej Hade en gammal Cheva V8 som hade liknande hyss för sig. Efter att jag monternat elektronisk tändning blev det en helt annan maskin och när jag sedan satte dit en ny förgasare fanns inga som helst problem kvar. Lycka till Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser