Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Heldefolksingers

Hängmatta mot sjösjuka?

Rekommendera Poster

På segelfartygens tid sov sjömännen gott i sina hängmattor som följde skeppets rullningar.Gjorde man detta av utrymmes själ eller är det så att det också motverkar sjösjuka.

Jag har på min katamaran en typ targa båge över sittbrunnen och där skulle man kunna hänga  hängmatta eller hängstolar och ändå segla båten och inne i ruffen ev. ett par st. Men frågan är: Hjälper det emot sjösjuka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det skulle funka.. men jag tvivlar att man vill ligga i en hängmatta när det är 4m höga vågor på nordsjön och man får dem i sidan.. då har man nog fullt upp med annat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska nog ha en passande kroppskonstitution. Jag vill gärna lägga mig på sidan och då funkar hängmatta dåligt. Ryggläge gäller i hängmatta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det hjälper mot sjösjuka eftersom jag aldrig haft anlag för detta, dock gillar jag att spänna upp en matta mellan akterstaget och masten och ligga och läsa medan Helmer styr båten eller jag ligger i hamn. Problemet f min del är att jag inte kan ha mattan uppe samtidigt med storseglet men eftersom jag bara använder hängmattan varma, soliga dagar med dåliga vindar så spelar inte farten nån större roll.. bättre superbekvämt än optimal segling vid dessa tillfällen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har legat i hängmatta ca 1år under min tid i Marinen, först med långresefartyget Älvsnabben där jag hade hängkoj istället för fast koj i ett halvår, sedan under ett antal turer med segelfartyget Falken, kan bara säga att detta är mycket skönt sätt att sova ombord vid sjögång. Första gången tog det ett antal nätter att vänja sig då det är ryggläge som gäller och jag är sido eller på magensovare i vanliga fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men - hjälpte det mot sjösjukan?

Hängkojer var nog ett enkelt sätt att skapa billiga kojer. Dessutom ganska bekväma och få plats med många.

De allra flesta får ju sjöben efter några dagar.

Har dock  hört talas om fiskare som varit sjösjuka varje dag de varit på sjön - hela livet. Men det är nog extrema undantag.

Tommy

Som inte har en aning om hur sjösjuka känns sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tveksamt om det hjälper mot sjösjuka, har aldrig varit det själv så jag är i den frågan ingen bra referens. Jag hade en kollega ombord på en 5 månaders tur som var sjösjuk så fort våghöjden översteg en tändstickas tjocklek, han slutade i Marinen efter långresan..förstår inte varförwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju skillnad på hängmattor och hängmattor. Den traditionella svenska sorten, med två träkäppar i varje ände, bör undvikas. Den är rätt kass i jämförelse med den sydamerikanska modellen som saknar dessa träkäppar. Den är ofta betydligt bredare, och om man ligger på sneddden så får man nästan en platt liggställning. Sidosovande går utmärkt tycker jag, men magsovande kanske är lite obekvämt.

En sådan kan man lätt, billigt och snabbt fixa själv. Se denna länk till exempel: http://www.imrisk.com/testhammock/testhammock.htm  Jag snodde i hop en sådan av en tygstuv för 30 kr. Helt underbar!

Att sova i hängmatta är en liten trend i friluftsvärlden just nu, och där det finns ganska avancerade hängmattor (Eng: hammocks) att köpa, t ex från denna tillverkare:http://hennessyhammock.com/catalog/#hammock

Så, med detta sagt: testa!

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösjuka/åksjuka är en konflikt mellan balanssinnet och synen. Sjösjuk blir man om man är nere i ruffen samtidigt som båten lutar/rullar i vågorna. Balansen registrerar att man rör sig medans synen som tittar in i en vägg, ner i en gryta, ner i en bok etc, tycker att man inte rör sig alls. Känner man sig sjösjuk är det bästa man kan göra att gå upp på i sittbrunnen för att få horisonten som referens för synen så balansen och synen kommer i synk.

Sover/blundar man blir man inte sjösjuk. Man kan tycka att det är obehagligt att båten lutar/rullar, men eftersom man sätter synen ur spel blir man inte sjösjuk.

En hängmatta hjälper nog inte sjösjuka (har inte testat själv) för att i bästa fall tycker balansen att man inte rör sig, men då kommer synen säga om man tittar in i en vägg/tak att man visst rör sig. Om man bara ska sova får man ingen konfligt mellan syn och balans ändå. Däremot kan det vara skönare att sova i en hängmatta då man inte kastas fram och tillbaka när båten rör sig när man skall sova.

Sjösjuka kan man framkalla med en hängmatta på torra land om man gungar och samtidigt läser en bok.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Största fördelen med hängmatta är att man inte rullar ur kojen. Jag kan tänka mig att hängmatta inte är lika bra på en liten båt som har mycket snabbare knyckigare rörelser än vad en stor båt har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...