Hasse_O 28 Postad 23 Oktober , 2012 Har sökt en del på MG men hittar ingen tråd som direkt svarar på min fråga. Hur gör man med lackad och nött mahognyfaner som blivit blekt och utsendemässigt nästan ser ut som blekt teak. (Ljust gulbrun). Om man har massiv mahogny kan man alltid slipa ner och börja från scratch och då fungerar bets. Men hur gör man på plywood som endast har tunn faner, där vill man troligen inte slipa då det kan råka bli igenom faneren som troligen bara är 0,5 mm tjockt från början eller riskera att bli flammigt då man försöker lasera.. Drömmen eller målet är mahogny-röd inredning som är både lackad blank och lite mörkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 24 Oktober , 2012 Exakt som du skriver. Man kan försöka så här, men man får vara mycket försiktig... Du kan prova att ta bort lacken med värmepistol och skrapa. Sedan slipa lätt för hand. Betsa med en svamp invirad i tyg så får du lättare att kontollera betsnivån än om du kör med pensel, man får vara lite konstnär. Lägg på i tunna lager, många lager. Sedan lacka många lager. Men det kräver som sagt att man är lite konstnärligt lagd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 24 Oktober , 2012 Jag har också kollat runt efter lämplig mahognybehandling eftersom även delar av min inredning påminner om TS. Vet att jag inte kommer att vilja lägga ner så mycket arbete på just den detaljen utan tänker prova med Herdins lackbets som finns i många kulörer. http://www.herdins.se/UserFiles/pdf/Herdins_Trabehandling.pdf Länken funkar inte (!) men Googla på Herdins lackbets. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 24 Oktober , 2012 Se också den här tråden om en OK jolle med ungefär samma frågeställning som du har! http://www.maringuiden.se/forum/;thread=457131 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 24 Oktober , 2012 Fungerande (hoppas jag) version av din länk http://www.herdins.se/UserFiles/pdf/Herdins_Trabehandling.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 25 Oktober , 2012 I vår Flipper 850 nar vi oljad mahogny. Vi tvättade ned den med vita scotchbritesvamar och T-Röd. SEdan oljade vi med olja som innehöll pigment. Denna köptes på Erlandsons. På masivt trä blev det som nytt. På faneren blev det hyfsat, den suger ju inte lika mycket. På bordet slipade jag lätt, tvättade ur med T-Röd och sedan körde jag på Herdins oljebets. Sedan lack i sex lager. Jag avskyr lack för det är hopplöst att få en bra yta, desutom slits den mer av solen enligt min erfarenhet. Blev dock välldigt slitstark. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Oktober , 2012 Ska det bli snyggt så finns inga genvägar. Ta bort lacken med varmluftpistol/skrapa och slipa lätt, då skadas inte faneren. Sen är det bara att betsa, för den typen av jobb tycker jag oljebets är enklare eftersom det blir jämnare. Sen är det bara att lacka. För mahogny ska lackas för att få rätt lyster. Teak däremot kan man mycket väl olja men tveksamt när det gäller inredning. Lackbets är fusk, det brukar inte bli bra, ser oftast riktigt hemmagjort ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 25 Oktober , 2012 Det är många år sedan jag gjorde ett sådant här jobb men som jag minns det körde jag först försiktigt med varmluftspistol och skrapa för att ta bort det mesta av lacken. Sen la jag på färgborttagare för att lyfta det sista av fernissan. Efter det var ytan som om den i princip aldrig varit behandlad och jag kunde börja om från scratch. Det var betsad marinplywood, fernissad med 1K-fernissa. Jag har detta jobb framför mig med nuvarande båten och kommer testa samma metod igen när det väl blir av. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 25 Oktober , 2012 Tack alla för era svar! Intressant läsning och bra tipps, hoppas många entusiaster svarar och berättar om sina erfarenheter. - När man går ner i välskötta båtar blir man helt lyrisk när man ser hur vackert mahogny kan vara. Att komma en bit på vägen mot detta är ett mål för mig, Men jag är även lite rädd för att göra fel. tex orsaka att det blir flammigt eller onaturligt. Vackrast är mahogny-röd i halvmörk nyans som verkligen kommer till sin rätt under ett antal lager lack när det är som bäst.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 25 Oktober , 2012 Jag förstår din oro men betänk alternativen: lev med hur det ser ut idag eller byt ut allt mot nytt. Ingen av alternativen känns antagligen inte så lockande. Om du har möjlighet så är det bra att testa på en yta som inte är i blickfånget när den är monterad. Kanske en sida av pentryt där du normalt har diskhandukarna hängande på en krok. Då kan du känna dig fram och inte behöva oroa dig för att det förstör hela ruffkänslan om det inte blir perfekt. Sen ska du se att testresultatet blir så bra (inte minst jämfört med hur det såg ut innan) att resten blir en fröjd att göra! Det största misstaget du kan göra är att skada yttersta fanéret, det går inte att rädda så det blir snyggt. Ta det därför mycket lugnt och metodiskt i början tills du får in tekniken. Blir det lite flammigt men med fanéret intakt så finns chansen att göra om hela proceduren. Lycka till och redovisa gärna här med bilder och text när du testat. Före-efter-bilder är alltid väldigt trevligt att titta på! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser