Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
johangustafzzon

Båtköp från Finland - Vad bör jag tänka på?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller precis på att slutföra mitt båtköp från Finland...... Det känns som om det är betydligt mer att tänka på då den inte köps från Sverige.

Jag lämnar min båt i inbyte och betalar en mellanskillnad.

Jag kör över min båt nästa vecka (om vädret tillåter), sover där på natten samt åker sedan med den nya båten till Mariehamn tilsammans med en mekaniker från säljaren för att jag ska känna sig säker på att allt fungerar då den legat uppe i hall de senaste 2 säsongerna. Om allt fungerar som det ska så skrivs säljkontraktet på och jag överför mellanskillnaden.

Efrer den så tar mekanikern färjan tillbaka och jag tar hem båten till Sverige.

Några saker jag funderar över

1. Båten är registrerad i Finska båtregistret - finns det någon risk att moms inte är betald?

2. Båten är idag registrerad på en privatperson som givit båtföretaget ett säljuppdrag. Nu verkar det som om båtföretaget ska ta över ägandet och registrering av båten och kontraktet skrivs mellan mig och båtföretaget är detta ett normalt förfarande?

Något annat ni tycker jag bör kontrollera eller tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finska båtregistret har ju fördelen artt det går att kolla båtens skrov- och motornummer mot uppgifterna i registreringsdokumentet. Kolla också att ägare och säljare är samma person.

Från magistraten kan du kolla uppgifterna som finns i båtregistret stämmer överens med det dokument som säljaren visar.

http://www.maistraatti.fi/sv/Tjanster/farkostregistret/

Om du vet båtens registernummer så går det bra att ringa och kolla. Det skall finnas svenskspråkig personal på magistraten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att det står moms på kvittot! (finska momsen)

Är det en privatperson så är det nog ingen fara med momsen. Tycker det är bättre att företaget är din part. Kan vara svårt att kolla ifall privatpersonen har lån på båten och ställt säkerhet på denna.

Annars är min erfarenhet i Finland är att det som kommit överens om gäller. Inget svammel mm.

Har själv hämtat totalt 3 st båtar (Varav 2 är mina) :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...