Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
Niicke

Problem med att tömma vattnet i motorn

Rekommendera Poster

Hej

Jag tabba mig lite när jag skulle köra igenom motorn med glykol. Glömde att tömma motorn på vatten innan jag körde igenom med glykol så fryspunkten blev bara -18. Men När jag försöker tömma motorn på vatten så får jag bara lås 3 pluggar inte dom 2 som sitter vid motorblocket. Min fråga är om de räcker att bara tömma motorn på vatten med dom 3 pluggarna som jag får loss och få en bra fryspunkt.

Släng på lite tips nu :)

Motorn är e Mercruiser v8 5.0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-18 räcker gott. Även om vätskan blir seg är sprängverkan borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag i samråd med en expert. Kör motorn med färskvatten tills den nåttt arbetstemp och stabiliserat sig där ca 20 minuter. 5050 blandning av glykol ca 5x4liter plus lika mycket vatten i en balja varifån kortare slang leds in i kylmuffen på drevet. Kör i ca 15-20 minuter. Jag kontrollerar att jag har blått i slangen till varmvattenberedare vilket betyder att glykolblandningen finns i blocket. Tappar aldrig ur motorn efter det. Du har då frysskydd ner till -35.  Borde räcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svåra är att veta när termostaten öppnar till blocket och där med börjar späda ut det vatten blocket innehåler, med glykolblandninen ....Det är därför man skall tömma blocket, det förenklar allt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ som jag använder mig av är att efter jag spolat igenom motorn med sötvatten, tömt blocket och limporna öppnar jag termostathuset (endast två stycken bultar)

och fyller glykolblandningen genom hålet tills det är fullt.

jag vet inte om det är bra men det har fungerat för min motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blandade 50/50 så jag hade 16 liter och körde igenom motorn med de. Men då blandades den ut ännu mer och därav ett frysskydd på -18. De var därför jag undra om de räcker med att tömma dom 3 pluggarna som jag får loss. Eller är de i blocket som de samlas mest vatten? Vill inte riskera dra sönder pluggarna som sitter i blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades få bort pluggarna så jag kan få ut allt vatten. Släpper termostaten igenom när motorn är helt tom på vatten? Eller måste man montera bort termostaten. Isf någon som har en bild på vart termostaten. Sitter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...