jp2012 0 Postad 23 Oktober , 2012 För första gången i mitt liv så gav jag mig på att fixa så att min sötvattenkylda Volvo B20 skulle få sig en omgång av lite glykolblandning innan kylan slår till på allvar. Tog upp båten (Herwa 23) i helgen så den stod grand, torr och fin på land i solen. Lyckades trä loss insugsslangen från kranen och sticka ner den i en hink med lite färskvatten för att spola rent kylsystemet innan jag sen ska suga in glykol blandat med vatten. Startade motorn och det ser ut att fungera finfint. Jag går iväg för att koppla in en längre slang i en kran en bit bort för att sen kunna fylla på när min stora hink börjar bli tom på vatten. Detta tar en kortare stund och till min irritation så har hinken fallit omkull med slangen nu insugandes endast luft. Klättrar upp och stänger genast av motorn - den har eventuellt sugit in luft i max en minut innan det. Jag sätter upp allting igen (slangen ner i hink med vatten och startar motorn) och upptäcker då att det inte längre sugs in ... det verkar som att något hann gå sönder när den sög in luft. Motorn går dock, men det kommer endast torr avgas från avgasröret (stänger av för att inte riskera överhettning). Hur felsöker jag enklast? Vad är det troligaste felet? Jag hittade lite skisser på nätet som förklarar hur det hela hänger ihop med sjövattenpumpen, impellern mm, men inte alls säker på hur jag ska skrida till verket för hitta problemet och sen lösa det. Tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 23 Oktober , 2012 Kolla impellern. Har det lossnat vingar/delar från den är det bara till att börja söka efter delarna i kylkanalerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 23 Oktober , 2012 Tja. Du har bränt impellern. Tar bara några sekunder vid torrkörning. Så köp en ny, kolla impellerhuset och sedan är det bara att köra igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jp2012 0 Postad 23 Oktober , 2012 Tack för snabba svar! ... ok, utmärkt om det är impellern. Kollar upp det senare idag och återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 23 Oktober , 2012 Nu minns jag inte riktigt hur det ser ut på en B20 men på Pentas dieslar med impellern framme vid bröstet och sugslangen kommande underifrån så hittas impellerdelarna i sugslangen. Låter lite konstigt men så är det faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 23 Oktober , 2012 Konstigt, jag hittade mina impellerdelar i värmeväxlaren. VP 2020. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jp2012 0 Postad 24 Oktober , 2012 Status: Impellern var intakt?! Petade ut den och fipplade in den sen. Gjorde ett håglöst försök att igen starta motorn - och nu fungerade det!? Vet inte exakt vad som gjorde att det inte sögs in vatten tidigare. Kanske hade det bildats nån övertruckt luftbubbla nånstans i systemet tidigare som på nåt sätt hindrade insuget och när jag öppnade upp och plockade ut impellern så blev det nån slags tryckutjämning. Gissar bara ... men nu fungerar det och glykolen har fått gå igenom systemet. Nu är det bara för kylan att komma ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser