Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Stan

Taxeringsvärde båtskjul

Rekommendera Poster

På vår marinas område finns det ett antal båtskjul för vinterförvaring av båten. Medlemmarna som äger båtskjulen hyr marken av båtklubben men äger sitt eget båtskjul. Skatteverket har nu börjat intressera sig för detta och kallar det för 433 Industrienhet och vill ha en fastighetsdeklaration inskickad.

Frågan är om detta är vanligt och om fler i landet har råkat ut för samma sak? Man kan väl gissa att de vill att dessa ska beskattas på nåt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart bor du? Jag har hört rykten här,så förmodligen bor du i närheten.

Upplagt för kaos...

/ Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som har eget båtskjul på båtklubbens mark???

Betalar ni fastighetsskatt för industrifastighet?

Är det värt mer än 50K och är en byggnad på ofri grund ska man skatta säger skatteverket, men fungerar det så i verkligheten? Eller är det bara Skatteverket i Söderhamn som är ovanligt nitiska?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror i ärlighetens namn det är ovanligt att man bygger permanenta byggnader för båtförvaring på det sättet som du beskriver. Vanligast är olika former av täckställningar med presenning, även om de ibland är utformade som fristående hus.

Se t ex mitt hus...

post-832-1394237302,9721_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I de två båtklubbar som jag är med i finns ett antal permaneta båthus och de står på klubbens eller komunens mark. De betalar ingen fastighetsskatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska bli intressant att se vart det här leder, vi håller på att bygga skjul här i byn just nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ovanligt? Hmm, var bor du eg? cool

I mina hemtrakter, alltså runt norra Vänern, finns knappt några båtklubbar/småbåtshamnar som INTE har permanenta båthus. I Skoghall, på Hammarö utanför Karlstad, finns 3 klubbar tillika småbåtshamnar varav samtliga har ett stort antal (i förhållande till antalet båtplatser i sjön alltså) båthus. Vad jag vet har inga röster höjts fr Skattemyndigheternas sida om ev fastighetsbeskattning av dessa.. även om så givetvis kan vara fallet. Jag har inget båthus numer, men förr var det iaf vare sig fastighetsskatt eller tal om detsamma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte alls det är ovanligt. Första gången jag såg ett permanent båthus var i Söderälje nån gång på1970-talet.

Byggnaden i bakgrunden på bifogad bild är ett permanet båtskjul i Gävle. 2003

post-945-1394237303,2638_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt egna permaneta presenningsskjul med plåttak (stege på gaveln) är ju inte speciellt fin, men det finns ganska fina skjul på klubben. All försäljning går via klubben till ett enhetspris av 3 500 kr.

post-945-1394237303,3184_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...