Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
wahlis

Motorn dog på lågt varv med växel i

Rekommendera Poster

Hej,

För någon månad sedan så tog jag upp min båt med en MD17C motor i. I väntan på att det skulle bli ledigt vid upptagningsplatsen så låg jag i hamnen och gick för tomgång samt lite växel för att hålla min position i vattnet som rörde sig lite. Helt plötsligt dog bara motorn för mig, precis som om något bara nöp till i den. Sedan lyckades jag inte flytta gas/växelreglaget utan det satt bom-fast. Som tur var så fick jag hjälp av några vänliga själar att ta mig in till bryggan så i detta avseende var allt lungt. Dock så funderar jag nu på vad som kan ha hänt, bränslestopp kan det inte ha varit då båten startade hur fint som helst när jag senare på dagen körde glykol i den. Det som jag misstänker skulle kunna vara boven i dramat här är backslaget, att det inte lyckats kugga i ordetligt utan att det blivit en låsning i det och att motor dog av detta, verkar detta vara en trolig hypotes?

Hur svårt är det att montera ur ett backslag? Måste man göra några andra förberedelser med motor och axel innan man kan börja skruva loss detta? Misstänker att det är lämpligt att tömma backslaget på olja innan man lossar detta. Någon som pysslat med detta tidigare?

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite växel!!!!!!!!

Det ska vara helt i fram, friläge eller back, inget mellanläge!

Inte så svårt att montera av, en normalt händig fixar detta ganska snabbt, sedan lämnar du det till någon duktig människa för felsökning och reparation.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket backslag talar vi om?

MS=En spak för fram/back och gas

RB=Två spakar

I bägge fallen gäller att tömma ur MOTOROLJAN innan demontering av backslaget annars hamnar den i kölsvinet.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...