Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
Patric78

AQAD40B spola vatten och glykol

Rekommendera Poster

Skall spola systemet första gången på denna motor, och undrar hur ni brukar göra.

Ansluter man sötvattenslang direkt till impellerpumpen eller suger ni via drevet med spolmuff?

Då man sedan skall spola med glykol, var samlar ni upp glykolen? När vätskan kommer ut ur drevet eller finns det något annat sätt. Var kombineras vatten och avgaser i denna motor, i en tidigare VP bensinare vet jag att det kombinerades i avgaskröken.

Spolar ni flera gånger med samma glykol, låter det cirkulera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hissa drevet, i högra nederkanten sitter det en slang. Lossa den. Där har du vattenintaget. Starta motorn.Spola igenom med sötvatten. Stäng av. Sätt dit en slang med tratt el liknande. Starta motorn häll i glykolblandning tills det kommer ut. Klart!!!

Lycka till Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tips:

Försök att göra en slang som passar på vattenintagsslangen som sitter i skölden och låt motorn suga i sig vattnet eller glykolblandningen från en dunk eller balja.

ta tex en 10 cm lång rörbit skarvad med en ca 1 meter armerad vattenslang ca 35 mm tjocklek. Tjockleken på rörbiten kan du reglera med eltejp så den passar i slangen till drevet och ansluta med slangklammer.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så är kylvattenslangen mellan sköld och drev Ø38 mm, alltså 1½. Ta därför en 1½ slangskarv och en bit 1½-slang och gör i övrigt som henriknil tipsar om så går det sketlätt.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lossar gummi slangen mellan skölden och motorn, och sätter på en gammal dammsugarslang som jag gjort till detta. Sedan blandar jag en 10 liters hink med glykolblandning, stoppar i slangen och startar motorn. Snabbt hoppar jag ned i motorrummet och ser till att all vätska sugs upp och stoppar motorn med den manuella dödaren på fördelaren. Vill man samla upp glykolen på våren gör man likadant fast med rent vatten och hänger en plastsäck runt drevet som står i en större hink.

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en alternativ metod som jag tycker ät ännu enklare, eftersom jag tycker kylvattenslangen åtminstone på mitt 290-drev är lite pulig att få av och på. 

Längst ner på drevets baksida finns ett dräneringshål. Jag sätter in en stump bränsleslang som passar så tätt i hålet att den sitter ganska fast. Utanpå den slangstumpen trär jag en bit vanlig trädgårdsslang som också lyckligtvis sitter ganska tight. Sedan klistrar jag över insugsgälarna med gaffatejp. Jag ställer en hink över drevets nivå, fyller den med färskvatten, sticker ner överdelen av trädgårdsslangen till botten och säkrar den med lite tejp. Därefter lossar jag slangen nertill, suger i den och sätter tillbaka den. Nu har jag en hävert. Jag startar motorn, färskvattnet sköljer igenom systemet och blåses ut under drevet. Just när hinken börjar bli tom fyller jag i ca 8l färdig glykollösning. Strax innan dessa 8l (AQAD 41) lämnat hinken börjar glykollösning spruta ut ur drevet. Då häller jag i ytterligare 2l. När dessa ca 2l passerat och hinken börjar bli tom stannar jag motorn. Tar bort slang o tejp. och så är det klart.

Mvh/Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter lite krångligt att greja med slangar. Jag öppnar bara sjövattenfiltret och häller i glykolblandningen med en vattenkanna medan motorn går. När kannan är tom stänger jag av motorn på pumpen. Under drevet har jag en murarbalja som samlar upp glykolen. Häller en liten skvätt i slangen som går till drevet också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter faktiskt ännu smidigare än mitt slangpatent.yes Sjövattenfiltret sitter bra till under min motorhuv. Testar nästa gång. Stänger av motorn på pumpen antar jag betyder att du lossar kabeln till magnetventilen på insprutningspumpen? Sitter ju bra till i närheten den också.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Zven, fungerar det där tricket verkligen på en AQAD40,om man skruvar av locket till sjövattenfiltret, så får man väl inget tryck i sjövattensystemet, impellern sitter ju strax under sjövattenfiltret och locket måste väl vara påskruvat för att systemet ska fungera, men jag vet inte för jag har aldrig provat det där.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefanius, har du en TAMD40 och inte en AQAD40, det skiljer på sjövattenfiltret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt filter sitter också högre än impellern. När man häller glykol i det rör i filtret som går till slangen som går till impellern så rinner glykolen ner till impellern. Det är bara att hälla på i lagom takt så matar impellern det vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar den lilla hävarmen på pumpen. När man påverkar den stängs dieseltillförseln av och motorn stannar ögonblickligen. Det är bra att lära sig var den sitter om man snabbt skulle behöva stänga av motorn när man är nere i motorrummet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jep har ad40b. Jag fyller upp sjövattenfiltret med glykolblandning, skruvar åt locket, startar motorn i några sekunder, slår av motorn, fyller åter upp filtret på samma sätt. Kör igenom 10-12 liter glykol på ett antal upprepningar. Rätt eller fel, men har funkat alla säsonger för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade  i dag. På min AQAD41sitter filtret efter impellepumpen och då känns ju inte metoden att hälla glykol i filtret så lyckad. OK, man kan ,som någon skrev, hälla på och stänga locket upprepade gånger. Eftersom jag behöver dra igenom ca 8l måste jag upprepa den proceduren uppskattningsvis 40 gånger. Då räknar jag med att få i ca 2 dl mellan fyllningarna. Desutom kommer impellern att snurra torr ganska mycket om man inte stannar motorn precis när 2 dl har pumpats vidare.  Förstår inte heller hur det skulle kunna fungera på min motor att hälla på kontinuerligt med öppet lock medan motorn går. Det kulle bara rinna över som jag förstår saken rätt.

Synd på en bra idé. Tillbaka till min ursprungliga slangmetod, alltså!

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Sea maniac: Har du filtret efter impellern? På trycksidan alltså?

Det låte ju lite bakvänt... Då hindrar ju inte filtret skräp från att komma in i impellern. Om jag vore du skulle jag flytta filtret så det hamnar mellan sjövattenintaget och impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om att det finns nackdelar. En gång hade locket hamnat fel i gängorna (klantig mekanikerblush) och hoppade av när trycket steg. Märkte att båten började gå på bakhasorna och hittade massor av vatten i motorrummet. Risken finns också, precis som du säger, att man får skräp i mpellerpumpen. Å andra sidan tänker jag mig att det är betydligt större risk att få kylvattenbortfall och att pumpen börjar suga luft om man man får delvis igensättning av filtret när det sitter på sugsidan. Jag har aldrig haft något problem med skit i pumpen och en ombyggnad skulle i praktiken bli ganska omfattande så det får får nog vara, även om du, som sagt, har en poäng i vad du säger.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte bygger om utan kompletterar med ett filter efter bottenventilen, så kanske det går enklare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå. ingen dum idé, men pumpen matas genom ett fast rör som går akterut längs motorns underkant och långt därnere, där solen aldrig lyser och knappt min ficklampa heller, finns en slangstump mellan röränden och inloppet från drevet. Jag kollar med stor möda, eftersom det är så förbannat trångt, slangens kondition ibland och fasar för den dag jag måste byta den. Rörets andra ände är integrerad med pumpen. Alltså inget drömprojekt att sätta dit ett extra filter. Enklare då att fortsätta med min slangmetod som jag nämnde tidigare. Tack för tipset i alla fall.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Jag gjorde glykolspolning genom att lossa på slangen som går mellan de två järnrören brevid luftfiltret och sög glykol rakt ur dunken.

Problemet är att efter att jag plockat ut impeller för vintern så märkte jag att det var oblandad glykol jag kört genom systemet. \crying\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/cry_smile.gif\ title=\crying\ width=\20\ />

Har ni några bra tips att få blandningen 50/50 efter denna tabbe utan att behöva kör om allt.

Jag har också sjöfiltret efter impellern liksom Sea maniac beskriver tidigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns inga tips hur man ska få blandningen 50/50 när du redan kört. Det är  nog bara att göra om proceduren igen. (Om du inte tappar ut hälften av glykolen, häller i vatten,skruvar ur motorn och skakar den förståswink! )

Lycka till Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en AQAD30, borde vara ungefär samma som 40 minus 2 cylindrar:)

Där sitter det en skarv på intagsröret som går till impellerhuset, mellan motor och sköld på insidan, lossa denna, koppla på en slang ner till en hink med 50/50 blandning, kör tills hinken är tom, klart. Även på denna sitter filtret efter impellern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löste detta på ett ganska bra sätt som jag tänker använda för spolning nästa år.

Sög först ut glykolen med en oljepump från lägsta punkten efter sjövattenfiltret. (kom ut cirka 5l glykol)

Blandade ut detta med vatten så jag fick min 50% blandning.

Pumpade sedan tillbaka hela blandningen, hade ett ämbar under drevet som började fyldes med ca. 5l så fick nog en fullständig spolning utan att behöva starta motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog duger inte i min värld iaf

 

Gör det riktigt då du är osäker. Motorbyte pga slarv med konservering skulle jag aldrig förlåta mig själv för!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har Tamd 40 B och brukar öppna sjöfiltret och ta en slang i samma dim som in/ut lopp mellan gllykolhinken och flitret (stoppar ned den i utloppet) och sedan startar jag. Går jättebra se bara till att det är 100% tätt runt slangen.

Jag fick kompletera med ett varv silvertejp runt slangen innan jag stoppade ner den.

Tar ca 5min/maskin..........och har funkat sedan 1983!

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...