Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
ljunghall

Hur stor pressenning?

Rekommendera Poster

Jag tänkte köpa en pressenning som ska täcka båten när den ligger ute i vinter.

Hur stoor behöver den vara? Båten är en Stprebro 34 Baltic, dvs 10,3 m lång och ganska hög, se länk nedan.

Och hur tjock ska den vara? Jag vill gärna ha så grov duk som möjligt, men risken är att den blir för tung för att kunna hantera. Räknar jag på 570 g/kvm på 10x12 m blri det nästan 70 kilo som ska dras över. Men det kanske är för stort?

http://storebro34.se/wp/om-baten/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Monark 670,  2,60 bred vill jag minnas. Pressen 10x6, vi är 2 man som lägger på den utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall rätt högt upp och din båt är bred. Du bör ha en ställning under så att det rinner av utan att samla massor med snö och med lite utlägg på sidorna för luftning. Bredden på pressen bör då vara taket och lite nerhäng på sidorna så att det går ner minst en halvmeter på friborden, (mer om du har träskrov) Tippar att bredden bör vara ca 7 meter. På längden totalt ca 12-13 m.

Skulle då starkt rekomendera att du har 2 presseningar (min 7x7) som du lägger omlott. Jag tycker det blir extremt jobbigt med alt för stora presseningar gränsen går vid ca 10x6.

Men du skall ha en tung och stadig pressening, alltid bäst de håller länge och fladdrar inte lika mycket. Billiga lätta skapar mer problem och slitage än de skyddar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag hade min båt utomhus under vinterns så byggde jag ställningen först och mätte sedan med en tamp hur stor den skulle vara, tycker absolut att du skall satsa på tung pvc press och för att få en enklare hantering 2 st mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt, en Princess är 32 fot och till utseendet relativt lik din båt. Jag har 2 st Proflex presenningar 8x6 med ca 1 m överlappning. Hänger dem med 8 m sidan tvärs båten, dvs får då 4 meter på varje sida samt 12 m på längden. Kanske blir 12 m något kort på längden för din del då du måste överlappa också. Kanske fungerar om du vänder på presenningarna, dvs 3 m på varje sida samt 16 m på längen. Mycket överlapp, men det gör ju inget. Huvudsaken är ju att pressen når ned över friborden. Du får väl prova mäta från nockröret ned till friborden och se om 3 m på varje sida räcker. Kanske finns 8x8m att köpa också vilka förmodligen skulle passa bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan rekomendera Biltemas tjocka press, köp hellre flera mindre än en stor.

Jag hade tidigare en stor behövdes flera man att baxa upp den på ställningen och ett elände att dra ut den trots att sen var viken så att den skulle vecklas ut på bästa sätt.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också inne på två om lott. Skönt att se att det tycks vara det som fungerar i praktiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har två tunga PVC-pressar sedan förra året. Jag lägger mina med en dryg meters överlapp men det kommer ändå in snö när det blåser från fel håll. Tror det är oundvikligt men är alltså inte helt perfekt.

Alternativet med en stor tjock press är omöjligt för mig också med en ganska hög båt som är ca 9,5 meter lång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...