Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Gäst sven

Va ede för skräp i marinmotorer egentligen???

Rekommendera Poster

Gäst sven

En dieselmotor i en bil håller ofta i 50tusen till 100tusen mil. Det motsvarar väl 10 tusen till 20tusen drifttimmar. Därefter gör man en renovering och kör 50tusen till. När man har en Voplvo Penta i båten som gått 2tusen timmar vill dom pracka på en en ny motor (lönar sig inte att reparera... Varför är marinmotorerna av så undermålig konstruktion, dom måste väl vara konstruerade för marina förhållanden. Blir vi båtägare lurade, vi tycks vara beredda kosta på oss vad som helst når det gäller båten, eller......?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, man kan ju då fråga sig varför är båtar så mycket dyrare etc. Men svaret till din fråga är enkel, en båtmotor jobbar mycket mycket mer än en bilmotor, kanske inte i antalet timmar men under höggre tryck och under mer belastning. Sen sitter ofta motorerna i trånga och VARMA utrymen som sliter mycket på motorerna. Sen kan du ju tänka dig att du har kanske en 200hk motor att föra fram en stor och tung båt, timmar i sträck. I ditt inlägg så känns det som din motor har gått sönder, vad är det som har hänt? Det kanske är så att det helt enklet blir dyare att reparea motorn än att köpa en ny, nåt som inte alls är ovanligt, varken i bil industrin eller i båt industrin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Man brukar säga att en båtmotor arbetar i ständig uppförsbacke. Därför är jämförelsen med en bilmotor inte tillämplig. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[kur]Sen sitter ofta motorerna i trånga och VARMA utrymen som sliter mycket på motorerna.[/kur] Nja, inte blir de väll varmare om de är vattenkylda. Givetvis sliter det mycket när de får dra stort lass men om motorn är väl dimensionerad och man kör med mindre last så borde motorn hålla länge. Däremot en för liten motor med stort lass som man dessutom försöjer köra max med sliter nog kraftigast. Men går aldrig jämföra med en motor i en bil. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Som det redan har sagts så får en båtmotor jobba oerhört mycket mer än en bilmotor och båtmotorn blir också mycket varmare än en bilmotor. Just pga att man (nästan) ständigt jobbar i uppförsbacke. En mycket stor skillnad mellan en bilmotor och en marin, är att en bilmotor som går i kanske 30, 50, 75, eller tom 100.000 mil, nästan med all säkerhet kör så gott nonstop. Den utsätts alltså sällan för kallstarter. (Nämn den bil som har gått 50.000 mil på enbart kortsträckor lite då och då. Det sliter mer och den bilmotorn blir inte heller gammal!) Om du kör båt kör du motorn varm eller rättare sagt: HET, sedan parkerar du båten varav motorn kallnar, värmer upp den igen vid nästa körning osv. Just detta eviga byte mellan värme/kyla gör att metallgodset tar stryk och det riktigt rejält! Metallen får ju hela tiden utvidga sig för att sedan krympa....utvidga....krympa. Till slut utmattas metallen. Här har du alltså en av de viktigaste orsakerna till varför en båtmotor inte håller lika länge som en bilmotor. (Det är för övrigt därför båtmotorer oftast har ett tjockare gods mm. än en bilmotor.) Allra värst är det alltså om man har en trögdriven båt och dessutom med en hög planingströskel, i kombination med en underdimensionerad motor. Då klassas det som slavarbete! :-D Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast är det inte mekaniskt slitage som knäcker motorn, utan kringutrustningen: vattenpumpar, igensatta värmeväxlare, rost gummislangar som tätnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Är det verkligen skräp i marinmotorer? Jag har läst de kommentarer och expertutlåtanden som redovisas ovan och kan verkligen börja undra om det är skräp i motorerna eller i dem som brukar motorerna. En del frågor dyker upp: Är inte marinmotorerna konstruerade för att driva fram sjöfarkoster? Vore intressant att veta vilken livstid som tillverkarna räknar med på en marinmotor. Alltid i uppförsbacke? Hur mycket uppförsbacke motsvarar luftmotståndet för en bil i 120 km/h. Vad i en marinmotor slits så oerhört av den värme som omger den? Månne det är insprutningspumpen i en dieselmotor, övriga vitala delar har förmodligen termostatreglerad kylning. Förgasaren? Elektroniken? Kallstarter?? En bilmotor kan ju till och med startas i -30° så där kan man snacka om kallstarter. Visserligen slits alla motorer mera vid kallstarter men jag antar att de flesta marinmotorer inte startas så ofta i minusgrader. Utan att veta så mycket om gjutjärnets utmattningsbenägenhet vid temperaturväxlingar antar jag att det är ungefär detsamma i en marinmotor som i en bilmotor. Jag antar att detsamma gäller för aluminium (lättmetallegeringar). Om en marinmotor blir så mycket hetare än en bilmotor under drift bör nog installationen och kylningen ses över (kanske även driftsättet). Jag misstänker att de som förordar allt detta underhåll och framför alla argument om att marinmotorer är sååå ömtåliga, har sett filmen Chaplins pojke * och har någon personlig vinning av sina utsagor och dessutom lyckats skrämma motorägarna och erbjuda årsservice á 3000-5000 kr efter 40-50 drifttimmar (400-500 mil för en bilmotor). Snacket om att man inte kan jämföra en vettigt dimensionerad marinmotor och en dito bilmotor måste väl hållas inom rimliga proportioner. Om marinmotorerna mot förmodan är så klena och underhållskrävande tycker jag att det är dags för någon seriös motortillverkare att konstruera en marinmotor som i någon mån kan mäta sig med en modern bilmotor. Kanske en samlad aktion från mjölkade marinmotorägare skulle skynda på en sådan konstruktion. (Personligen tror jag att de, rätt använda, redan finns). Som jag tidigare skrivit: Det finns tre kategorier prylmänniskor som krämarna kan lura till vilka tokigheter som helst: Båtägare (i synnerhet segelbåtsägare) Golfspelare Flugfiskare Tänk själv! Lura krämarna! TjT * I filmen Chaplins pojke är Chaplin glasmästare och förser sin son med slangbella och stenkulor för att höja omsättningen.

post-5198-1394234333,942_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tjocka_Trisse! Uppriktigt sagt tror jag att du har missuppfattat en hel del om båtmotorer! Ska därför försöka kommentera dina frågor: Vilken livstid som tillverkarna räknar med på en marinmotor vet jag inte. Men en båtmotor körs ju inte på långa vägar lika många timmar som i en bil. Men när den väl används så sker det med en betydligt högre påfrestning än en bilmotor. Hur mycket uppförsbacke luftmotståndet motsvarar för en bil i 120 km/h kan jag heller inte svara på. Men det kanske du kan inse att det inte ens går att jämföra med hur stort motståndet skulle bli för en båt som t.ex. ska upp i planing? Även om du (eller jag) inte kan ange någon siffra så handlar det om mångdubbla krafter! Vad det gäller kallstarter verkar du ha en helt annan uppfattning än vad en motor har! Kall i det här avseende kan man säga så gott som allt som inte innebär arbetstemperatur. Om en motor har stått stilla t.ex. 10 timmar i en lufttemperatur på säg 20 grader så är detta kallt för en mootor. Starta du den då i denna temperatur får du en kallstart. Du säger, citat: Jag misstänker att de som förordar allt detta underhåll och framför alla argument om att marinmotorer är 'sååå' ömtåliga, har sett filmen 'Chaplins pojke' * och har någon personlig vinning av sina utsagor....slut citat. Jag tycker att din misstänksamhet är överdriven och håller inte alls med. Snacket om att man inte kan jämföra en vettigt dimensionerad marinmotor och en dito bilmotor måste väl hållas inom rimliga proportioner. Svar: Ja! Vad nu Chaplin har med denna tråd att göra har jag ingen aning om, så där svarar jag bara att din misstänksamhet nästintill verkar bygga påen bitter egen erfarenhet på båthandlare. Men oavsett så är det ju helt uppenbart att du inte har samma åsikt som jag och många andra och det respekeras självfallet. Jag tycker att det är helt okay, och nu har vi ju båda fått lufta våra åsikter. Ha en trevlig båtsommar! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag marschar min båt på 4500 varv. Och man märker om man hastigt drar av på gasen hur mycket motstånd den stackars motor faktiskt jobbar mot. När jag kör bil så brukar pilen snarare peka på 3000 eller kanske 3500 och om man släpper gasen och trycker kopplingen i botten så rullar man oftast en bra bit alltså är motståndet inte så stort hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt! Ditt inlägg tycker i alla fall jag var en bra förklaring, men jag hakar gärna på.... Du marschar på 4.500 rpm säger du. Hur ofta kommer man upp till smma varvtal med en bilmotor? Vilket varvtal kommer du upp i vid maxgas på båten? Hur ofta och hur länge kör man en båtmotor på max? Hur ofta och huir länge kör man en bilmotor på max? Ovanstående är ju ganska enkla frågor, men som visar ganska tydligt att skillnaden i användadet och slitaget är dramatisk! Om man tänker efter! :-D Jag tycker att Penta-Mannen har en stor poäng med en bra liknelse. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roddarn m. fl. Nu var det ju inte så att mina synpunkter primärt gällde hur stora påfrestningar en marinmotor utsätts för i relation till en bilmotor. Det begriper jag väl att en het motor i en planande bråttombåt utsätts för större påfrestningar än en bilmotor men förhoppningsvis så är den konstruerad för det. Det finns ju även små dieselmotorer i segelbåtar (som körs lugnt i 20-50 tim per säsong och kanske ännu mindre), och därmed jämförbara motorinstallationer, som ger en fart på några knop, och för dessa kan väl underhålls-/servicebehovet ifrågasättas. Mina synpunkter gällde i första hand det helt unika servicebehovet som tycks grassera inom båtvärlden och därtill kostnader och tillbehörspriser som verkar vara helt frikopplade från jämförelser med andra produkt- och intresseområden. Man får höra att båttillbehörshandlarna har så kort säsong så att priserna därför måste vara höga för att ge en vettig årsomsättning som man kan leva på. Detta synes mig vara en mycket tveksam affärsidé. Kanske konkurrensverket har en liten uppgift här. Vilken timpenning ska då, med samma motivering, en tomte begära under sin korta verksamhetssäsong. Min Chaplinliknelse avsåg att illustrera ett sätt att skaffa sig en marknad. Här kommer en liten gåta. Vilket svar tror du att du får om du går till en grönsakshandlare, som lever av att sälja grönsaker, och frågar: Behöver jag äta grönsaker? Vilket svar tror du att du får om du går till en fiskhandlare, som lever av att sälja fisk, och frågar: Behöver jag äta fisk? Vilket svar tror du att du får om du går till en frukthandlare, som lever av att sälja frukt, och frågar: Behöver jag äta frukt? Vilket svar tror du att du får om du går till en båtmotorhandlare eller serviceverkstad, som lever av att sälja och serva båtmotorer, och frågar: Behöver jag byta eller serva min båtmotor? Tänk själv! Lura krämarna! Ha gott om tid och kul på sjön i sommar. Hälsningar TjT P S Jag har inga dåliga erfarenheter av serviceverkstäder för båtmotorer. Har aldrig anlitat någon och kommer inte att göra det heller. Jag har själv under snart 50 års tid renoverat och servat alla mina förbränningsmotorer, stora som små.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Kan bara hålla med snacket om att en marinmotor slits mer. Av den anledningen att den arbetar under större konstant belastning. Högre omkringliggande temperatur. Agressivare miljö (saltvatten där sådant finns) Men motorerna har blivit mycket stryktåligare än tidigare. Då jag jobbar som lastbilsförare märker jag att de intervaller som motorerna behöver servas blir längre och längre. Numera gör man den första servicen efter 2000-3000 mil på en större lastbilsmotor. Och då pratar vi om 12-16 liters motorer med 400-600 hk. Skulle tro att dessa mil motsvarar ca 500 driftstimmar. /Wille

post-1958-1394234334,0379_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite skit är det ändå. Gamla tändkulemotorer gick nästan hur långt som helst. Dimensionerade för sitt behov. Lastbilsmotorer används ofta i gräv och skaktmaskiner och får jobba hårt. När man är ute och åker båt så är det korta stunder man ligger på fullgas. Antingen är det 5 knops områden där motorn tuffar på 1500 varv eller ca 3000 varv vid normalt åkande i planande båt runt 20-22 knop (planande båt litet motstånd) Dessutom när man lämnar bryggan (med kall motor) så är det oftast 3-5 knop som gäller samt strax före man skall lägga till bryggan. Varmkör dessutom alltid min motor lite innan jag lämnar bryggan. Endast mellan 5 knop och upp till planing samt på högre fart får motorn arbeta hårt och detta är korta stunder för de flesta båtmotorer som vuxna använder. Bilar startas ofta och får gå för normal driftt direkt efter start (varmkörning?) och full fart till parkeringen där man direkt slår av motorn med glödheta turboagregat mm. Mina bilars motorer brukar fungera bra och haft flera som gått 15-20.000 mil. Förhopningsvis går min båtmotor många många timmar också men troligen aldrig jämförbar med bilmotorers livslängd. Mercusiser 4.3L i en fin Uttern S64. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag har hyfsat goda kunskaper om motorer så är jag i stort sett total novis när det kommer till båtar, så jag kanske tänker lite korkat men det hoppas jag att ni kan ha överseende med... Men, om nu en bilmotor skulle vara så mycket bättre och mer stryktålig än en båtmotor så sätt en bilmotor i båten. Även om arbetsförhållandena är annorlunda så borde det ändå löna sig OM det nu skulle vara så att en bilmotor håller bättre och är billigare. Jag har sett att en del båtar har B20 motor. Är det samma motor som Volvos B20 som fanns till 240-serien m.fl? Eller är de bara besläktade? I så fall hur jämför sig de marina B20 till bilmotorerna i fråga om tålighet? Som sagt... kanske korkade frågor men sådana leder i allmänhet till att jag lär mig något nytt... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför Vikt/effekt förhållande på en tändkulemotor med en modern turbomatad diesel? En tändkulemotor varvar väl dessutom så där en 500 varv på topp eller? Ang B20 och liknelser mot marina motsvarigheten se sista numret av Praktiskt Båtägande, nr 1 2005. Medeleffektuttaget på en marinmotor är bra mycket högre än för en landsvägsmotor. Jag menar att det är helt olika driftsförhållanden. Å andra sidan jobbar en marinmotor med ett mer konstant varvtal vilket borde göra det möjligt att optimera för detta? Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden mellan maskiner i båtar och fordon är att fordon i regel är massproducerade och kvalitetssäkrade. Båtar tillverkas i små serier utan rigorös testverksamhet, mig veterligen existerar ingen marin motsvarighet till Ivalo. Jämför man installationer i fritidsbåtar men profesionella fartyg är dessa helt helt skilda, livslängden för en maskin installerad för yrkesbruk är absolut jämförbar med ett fordon. Service av fritidsbåtar utförs ofta av hemmapulare vilket inte bidrar positivt till maskinens livslängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående likheter mellan bil och marinmotorer. När det gäller Volvo B20 motorer så är de delar som är beroende av motorns livslängd precis samma mellan bil varianten och marin varianten. Samma motorblock, vevaxel, vevstakar, kolvar, cylinderhuvud, kamaxel osv. Kamaxel har annan geometri men påverkar inte livslängden. Tillkommer på marinmotorn lite annat grenrör mm för att passa för marint bruk men har inget direkt med livslängd att göra. Volvos större dieslar 6, 10, 12 liters (lastbilsmotorer ursprungligen) har på motsvarande sätt precis samma delar för cylinderfoder, kolvar, vevaxel osv. Antar att detta även gäller 4-liters men där vet jag ej till 100%. (4 liters t.ex CAD44 som bl.a. finns i Nimbus med flera) Ett antal Amerikanska motorer har med stor sannolikhet delar lånats från motsvarande bilmotorer bl.a Chevrolet, mm. Men här ger jag mig inte in på jämförelser pga dålig kunskap om olika modeller för dessa. Däremot utombordare saknar troligen helt motsvarigheter till bilmotorer. Någon som vet? mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst M

Frågan är väl inte hur många timmar du haft motorn? Utan snarare hur gammal den är? Är den 30år så fattar jag att de vill kasta den, du skulle aldrig komma på iden att klaga på en bil med lika många år bakom sig? Packningar och lager slits trots att motorn har gått få timmar! Särskilt på äldre motorer med gammal design. Så frågan är hur många år är motorn? /M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Penta C5 ( Albin O11 ) på 60 talet Den höll ca 200 timmar hård körning, sedan var det dags att slipa om avgasventilen som brände. Efter 4de reparationen kontaktade jag Albin som erkände att den motorn inte var byggd för hård drift. Bytte till SABB 8 Hkr som gick utan rep. i de 15 år jag hade båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Idag fick jag det senaste nummret (Nr 1 Februari 2005) av tidningen Praktiskt Båtägande. Eftersom det är så stort intresse om båtmotorer här på Maringuiden vill jag bara tala om vilka motorartiklar som finns att läsa i detta nummer: Våga byta motor Ny motor lönar sig trots allt i längden Dyrt med helrenovering Inombordsalternativ på den nordiska marknaden Myten om dieselmotorn Billigt och enkelt med bensinmotor i segelbåt Anpassa en bilmotor och halvera kostnaden Två olika kylsystem Prisexempel på konverteringssatser Motorbytet maxade Mats Maxim Motorbädden största problemet Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att en motor plågas mycket i svängar och vågor med....Jag tror om du verkligen vill jämföra en bilmotor och en båtmotor så borde du jämförra en motor som används i racing tex rally eller STCC, en sådan motor kan möjligen jämförras med en motor som sitter i en båt pga den stress etc som en racing motor plågas av. En sådan motor håller max 5tim, trots topp underhåll....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Sen har ju även effektuttaget en stor betydelse för livslängden på en marinmotor. En maxad lastbilsmotor ligger idag på ungefär 600 hk med ett vridmoment på 2500 nm I en marinversion kan man ta ut uppåt 1000 hk ur samma grundkonstruktion av blocket, där får man givetvis en större påfrestning med ett större slitage som följd. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn belastades efter Pentas rekomendation Felet var att kylkanalerna var för klent dimensionerad / felkonstruerad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det största felet med båtmoter är dessa hemmekkande tomtar. När dom klåpats sig. Lämnas dom över till utombordsmotormekkar. Där kunden undrar varför den inte fungerar. Fast dom oftast varit där och skruvat sönder den. Ett annat aber är dessa som väntar tiill döddagar innan den kommer på service. När det väl blir sitter allt fast till tusen. Värst är dessa motorer som har fingänga t( Ett japanskt märke). Där skruvarna oftast går av. Och då behöver inte motorn ha många år på nacken. Dom sämsta är dessa som aldrig fäller upp motorn. När riggen fått bada en säsong är den ju inte i bättre form. JOch att en båtmotor får jobba extremt är ju en självklarhet. Det är ju bara en växel fram. Och med högt varv. All fukt, misskötsel, och även dåligt byggda motorer. Man undrar också vad välkända båtmotortillverkare tänker på när dom sätter i fingängat (Och utan nåt Locktite eller linande. När dom vet att aluminiumlegeringar oxiderar. Kanske bra då kan man sälja mer båtmotorer när dom pajar i förtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elanen! Då är det alltså skräp i marinmotorerna :-) om tillverkarna inte ens har vett att tänka på de mest elementära grunderna för lång livslängd ! Visst behöver dom servas regelbundet, men det finns gradskillnader även i helvetet :) Att tex som man rekommenderade mig att göra service för drygt 2000 spänn på en HONDA 40 som gått typ max 15 timmar (mestadels i ekonomifart) på en säsong är ju rena snurren ... jag tillhör dem som tror att man kan göra en del mellanservisar själv, men med några års intervall låta något proffs göra lite extra pyssel. Och som svar på ett annat inlägg ovan ... jag har aldrig heller kasserat en utombordare för att den havererat, trots idogt hemmapulande 8-) mat.gif mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst olof

Vilket märke har fingängade bultar? yamaha? suzuki? honda? tohatsu??? tacksam svar inför byte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!! Detta går förmodligen inte eftersom det inte verkar finnas, men varför inte köra med automatlåda eller variator för att få ner varvet till en mindre slitsam nivå?? Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Flower, om tillverkarna ville skulle båtmotorer hålla längre. En båtmotor är jämfört en bil dålig i driftsäkerhet. Bara att anpassa kostruktionen för att vistas i en sån fientlig miljö. Ger bara det ett avbräck. Alla tokiga sätt dom byggt motorerna räcker långt för att försämra livslängden. Bara det att ett växelhus nerstucket under vatten säger det mesta. Alla trimtiltar som beckar igen. Och ger stora problem för ägaren både i kostnader och obehag. Värst är dessa motorer som aldrig skulle kommit ut på marknaden. Om man äger en ny båtmotor. Smörj allt vad tygen håller. Och undvik fuktig miljö om det går. Och byt impeller i tid. Sea Flower, det viktiga på fyrtakt är oljebytet och fräsha stift. Och då förstås koll på impellern. Men att som du skriver byta efter bara ett par timmar. Låter onödigt. Däremot när motorn är ny ska oljan ju bytas tidigt på garantin. Annars är det ju vid varje säsong som man byter stift och olja i motorn (växelhus).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,,det var mycket intressant läsning här tycker jag,,,variator,,eller automatlåda,,njae,man har ju varken rull eller glid bara vattenmotstånd,,som är 800ggr.tätare än luft,,,kanske kan jämföras med att köra propellerplan rakt uppåt??men kör motorerna med känsla,för stor överbelastning skär ju ända in ryggmärgen,,,,, hälsn,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...