Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Svejs

Polyester mikroglasballonger=spackel?

Rekommendera Poster

Jomenvisst blir ballonger ett bra spackel.

Men jag tager Talk istället, lite billigare, bara att blanda i till rätt tjocklek. Lättslipat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att talk inte bara är billigare utan också att det är bättre än microballonger...tyvärr har jag glömt bort varför...blush Kanske någon kan bekräfta att det är så och i så fall informera om varför?

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt talk som fyllnadsmedel när jag tillverkat spackel av polyester sen början av 1970-talet. 

Vi har ju många plastbåtstillverkare här lokalt. HR-båtarna tillverkas här bl.a. (sen plockar de på lite lull på Ellös som tex teakdäck mm wink)

Talk var det rådet man fick. När man skulle ha ett lättare fyllnadsmedel fanns nåt som kallades Hönemad (Hönsmat) som blandades med polyester och talk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mikroglasballonger är lättare och mer lättslipat medan talk ger en finare yta. Större spacklingar blir bäst med först mikroglasballonger och sist talk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Urschäkta en spackelamatör - men suger inte dessa blandningar vatten im man använder dem under vattenlinjen likt en svamp? Nu bet jag ju inte vad som ska spacklar innan målning, men kan vara bra att känna till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under vattenlinjen kör man väl med epoxy och nåt fyllnadsmedel till spackel. Det gör åtminstone jag.

tommy - kladdpelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hoppas jag verkligen inte för det används under vattenlinjen. På en av mina båtar var övergången kölskrov spacklad med polyester/talk.

Vanlig Plastic Padding är ju polyester/talk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bör endast användas under vattenlinjen om det täcks ordentligt med flera lager topcopat eller ännu hellre epoxifärg. Annars suger det i ordets båda bemärkelser. Själv skulle jag undvika detta inklusive Plastic Padding under vattenytan ö.h.t.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu lämnar man väl sällan en spacklad yta obehandlad. Man brukar ju åtminstone avsluta med ett lager polyester och topcoat eller likn.. Men som bekant bör ju all polyester under vattnet epoxibehandlas. Epoxispackel är tyvärr tungjobbat och svårslipat, dessutom härdar det långsamt. Jag gjorde en bula för en ekolodsgivare med polyester/mikroglasballonger och en del glasfiber. Sista spacklingen med polyester/talk. Avslutningsvis, epoxi. Jag har lite varvskontakter och det var deras tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. fukt så är det inget problem för min del då det som ska spacklas ska användas inomhus men tyvärr va mikroglasballonger åt h***e för grovt för mitt behov :/

Sprutspackel, fäster sånt på polyester måntro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför labba med oprövade metoder när det finns polyeter och talk, som använts för ändamålet av branchfolk i decenier.

Billigt ocgh enkelt. Blanda härdare i polyestern innan du blandar i talken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att Biltemas sprutspackel (Sprayförpackning) fäster, men kan inte lova att det sitter kvar särskilt bra. Varför inte testa på en liten yta? Annras rekommenderar jag Plastic Paddings finspackel. Om inte det är fint nog vete f... vad du ska använda. Har förresten själv använt PP100 som underlag för sprutlackering med utmärkt resultat. Gäller förstås att slipa med fint papper.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

menar du att polyester blandat med talk är förgrovt !!!!!!!!!!!!!!???????????? indecision

Vad katten är det du skall spackla???????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...