Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Crona

Hur byta ut lampa till däcksbelysningen?

Rekommendera Poster

Hur byter ni ut lampan i decksbelysningen? Min belysning är helnitad och där är inget mellanrum att komma åt att dra ut ljuskällan! 

post-15276-1394237282,4141_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en så kallad sealed beam insats, där finns det ingen separat glödlampa utan hela insatsen får bytas ( så var det på min tidigare däcksbelysning).

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är en sealed beam. Brukar vara storlek PAR36, 35 W Flood. Svindyr om man köper på fel ställe. Kostar typ $8 om man köper i USA. Kan löna sig att söka lite.

EDIT: du kränger ut insatsen ur höljet. Diskmedel underlättar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag vet,, men hur får jag ut den utan att krossa den? Vet ju inte om den är hel eller om det är kontaktfel någonstans! 

post-15276-1394237282,4684_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snygg hemsida du har Crona!

Jag saknar däckbelysning på min båt men har upptäckt att alla däckslampor som finns att köpa bara verkar ha antingen en vanlig halogen eller sk seled-beem, när det är LEED som ligger i tiden idag.

Jag hittade denna på Biltema för 399:- som jag tänker montera i masten nästa år, Tyvärr finns inget vettigt mastfäste så jag måste därför tillverka ett själv. Lampan som är helkapslad känns robust lyser bra samt att skruvar och fästen är i rostfritt.

Men eftersom du redan har en snygg lamphållare så är det väl vettigast för dig att fortsätta med den när du fått tag i en ny insats.

post-10019272-1394237290,5992_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack,, jag misstänker att det är ärgade kontakter som gör att lampan inte funkar.. jag ska kolla med ett bilbatteri innan jag mastar på till våren. Annars åker risspaden till riskokaren in i lamphållaren för att få ut den =) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...