Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Heldefolksingers

Lågpris väderstation?

Rekommendera Poster

Har sett att Clas Olsson och liknande företag säljer väderstationer med bla vindsnurror som är snarlika de seglingstillbehörs marknaden tillhandahåller.Vindsnurran som man sätter i masttoppen har dessutom trådlös förbindelse med displayenså ingen kabel behövs upp i masten.I väderstationerna ingår även temp fukt och tryckmätare.En sådan anläggning kostar ca 800kr till skildnad från ´´riktiga grejor´´.

Är det någon som använt en sådan på sin segelbåt.?

(Man kan ju tro att de just ska tåla väder och vind)

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De tål säkert väder och vind men jag misstänker att man har ganska mycket lagg i dem under segling. Det är som natt eller dag med de vindmätare som jag använt tidigare med mitt TackTick instrument som sitter på båten nu (som även det är trådlöst) som ändå inte tillhör de allra dyraste på marknaden. Men vill man bara ha en fingervisning på vilket segel man skall kasta upp innan avfärd är det nog en tanke. Annars är nog en windex ett smartare instrumment skulle jag tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vill man bara ha en fingervisning på vilket segel man skall kasta upp innan avfärd är det nog en tanke. Annars är nog en windex ett smartare instrumment skulle jag tro.

Han skrev ju annars....alltså, läser iaf jag det som att till annat än att avgöra vilket segel man vill använda är nog en windex bättre..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev så kan den säkert fungera lysande till den uppgiften ifall man känner sig osäker. Windexen fixar så klart inte det, men det huvudsakliga användandet av en vindmätare iallafall i mitt fall är ju att segla efter gradtalet på ett hum dvs samma funktion som windexen gör analogt och där tror jag denna kommer vara för långsam och oexakt men utan belägg. För på den fronten finns ju de som kostar en fyra fem gånger mer av ganska kända märken som inte löser uppgiften trots ganska mångårig erfarenhet innom området. Men fungerar det vore det ju kanonbra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en sådan på taket hemma men det är inget för båten, vindriktning anges typ 10 gr precision och det är minuter mellan uppdateringarna.  Hemma är den däremot ovärderlig, jag har ganska nära till min båtplats så vinden är ungefär densamma på båda ställena. Den går också att koppla till datorn så man får statistik. Datat kan emkelt visas på en hemsida, något för båtklubbar? Har man en plotter som kan visa vinddata så har NASAmarine en hygglig givare som lämnar NMEA för en dryg tusenlapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en enklare vindmätare i masttoppen för många år sedan, (visade bara vindstyrka).

Som nybliven båtägare då, satte jag stort värde på den när jag då lättare kunde avgöra hur mycket det blåser och lära mig att se på vågorna vilken vindstyrka det är  och hur mycket skenbara vindstyrkan förändras om man seglar med eller mot vinden.

Jag fick en bättre känsla för hur mycket tex 7m/s eller tex 12m/s är för mig och min båt i olika vindriktningar.

Efter ca 10 år blåste den bort i en storm efter att jag lagat den flera gånger när den fått sig någon smäll då och då vid mastning och avmastning.

De husbehovs-modeller som visar vindriktning anser jag inte är praktiskt användbart för segling, vill man ha en sådan så bör man satsa på riktiga grejer som är mer exakta, klarar lutning mm och som har NMEA-anslutning som därför även går att koppla ihop med autopilot eller instrument som tål att ha ute i sittbrunnen..

Men vill du bara se vindstyrka och temperatur då kanske det kan duga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...