Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Northsea

Har VP AD31 laddluftkylare problem?

Rekommendera Poster

Hej, kollar på en båt med en AD31 (Diesel från 2000). En kollega berättade att det kan bli problem med laddluftkylaren i dessa, då torkad salt sätter igen. Hade råkat ut för det med följd att motorn blev förstörd.

Vet ni om detta är ett vanligt problem på dessa motorer?

Han hade sin båt i Norge, min fundering är att salthalten kan vara en bov? Eller är risken lika stor på Ostkusten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur en igensatt laddluftkylare skulle kunna förstöra motorn har jag lite svårt att förstå, blir den igensatt så fungerar den ju inte och det enda som händer är att motorn tappar kraft pga att insugningsluften blir varmare. Skulle det däremot börja läcka inne i kylaren så kan det få helt andra konsekvenser.

//Roger

Edit:stavfel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med föregående. Om insatsen börjar läcka vatten så far det in i förbränningskammarna och då kan det bli stora skador. I princip samma laddluftkylare sitter i samtliga motorer i 31,32 och 41-44 motorerna. Det har producerats ganska många med andra ord. Håll koll på att den inte läcker. Är du osäker kan du plocka isär den det första du gör, tvätta ur provtrycka och packa om.

Saltavlagringar i kylsystemet är ju inte bra, men det borde synas på tempen tycker jag. Man kan ju också köra systemrens genom saltvattensystemet när båten står på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är AD31 motorn stabil och pålitlig? Den är servad varje år enl bok.

Får använda rensvätska om det blir aktuellt, kan tydligen se i ett inspektionsrør.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad det skulle vara för inspektionsrör som du skulle kunna se om den är igensatt i

har jag ingen aning om, men är du orolig för detta så är det ganska enkelt att plocka bort hela intercoolern och kolla om insattsen är igensatt. Om det sitter det gamla locket på den i metall så kan det vara ide att byta till ett plastlock-då får du med 2 st specialgjorda slangar som ersätter dom kopparrör som sitter där nu-betydligt lättare att få tätt vid anslutningarna med dessa.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...