rafael 4 Postad 21 Oktober , 2012 Hej på er ! Köppte senaste vår en Mikado Highskew propeller. Storleken är 16 x 20. Samma som den gamla. Marschfart 17 knop på 3000 rpm. Man utlovade att den skall ge högre hartighet/ varv och så skall de gå tystare. Hastigheten är något bättre men propellerljudet är högre och det ät det som är problemet. Vi har konstaterat att ljudet kommer från propellern och inte från växellådan. Ljudet börjar vid ca 2000 rpm Det som ännu är konsigt är att speciellt under sommare så kom inte ljudet med detsamma utan först då man kört några sjömil. Jludet låter: UUUUUUU.... Har hört att man kan få mindre ljud om man filar bakkanten på propellern och det skall jag göra nu. MIN FRÅGA ÄR, HAR NÅGON HAFT LIKNANDE PROBLEM MED EN DYLIK PROPELLER OCH VAD HAR NI GJORT? Tack och hälsn. Adolf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 23 Oktober , 2012 vad har du för avstånd mellan botten å toppen på bladets kant? ska vara min 50mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Oktober , 2012 Det är tydligen ganska vanligt med en sjungande ton på en ny propeller. Läste att man kan fila lite på kanten så det försvinner. En uppgift för leverantören. Kan bli ett olidligt irriterande ljud som är helt omöjligt att leva med. Det verkar vara ganska lite slipning som behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rafael 4 Postad 24 Oktober , 2012 Hej och tack för din fråga. Jag mätte faktist nyss upp avståndet och det är 70 mm. Så det är inte det som är problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rafael 4 Postad 24 Oktober , 2012 Hej! Slipade av propellern igår. Skulle säga att slipade tvärsnittet blev 0,7 mm på bakkanten. Har provkört och tyckte att ljudet var något mindre. Har nu fått höra att jag borde ha slipat mera.. Tack för intresset och hälsn. Adolf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Oktober , 2012 Det är nog ett jobb för en expert eller har du hittat nåt på Google? Kan var bra med en beskrivning eller bild. Vet man var man ska slipa har man ju fördelen med närhet till objektet. Experten tar betalt för restid också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rafael 4 Postad 25 Oktober , 2012 Visst är det jobb för en expert. Det är faktist säljarföteteget som undervisat och rekommenderat att jag skulle slipa av propellern men upplever ändå att det borde varit mera exakt. Tex. vad det slipade tvärsnittet skall bli. Visst är detta en hel vetenskap då man ser på internet på rubr. Singing propeller. Tack för visat intresse, hälsn. Adolf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser