Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Rigor73

Böld på blyköl

Rekommendera Poster


Den lilla erfarenheten jag har av Scandika (550) är att det nog är prisvärd faktiskt. Man får det man betalar för, men om den som jag var ut med var sämre eller bättre än genomsnittet av just deras båtar vet jag inte. Jag kollade inte supernoga överalllt när jag provade den, men tyckte överlag att den såg bra ut i kvalisorten...

Den som jag var ut med hade nästan två sesonger på nacken och såg ut som ny, den har legat ute under de 2 somrarna.

 

Min farbror är nöjd med den, men var och av vem han köpt den vet jag inte. har för mej att han köpt den av ett företag i Halmstad..


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en S30 i våras. Den låg i vattnet och säljaren sa att det fanns små utbuktningar vid kölfickan när vi pratade om hur botten såg ut (den låg i vattnet).

Nu när jag tog upp den visar det sig att kölen är sprängd i akterdelen (jag tror att det är aktersta kölbulten). Bultarna är rostfria vilket bidrog till att jag inte tänkte så mycket på säljarens kommentar om utbuktningarna.

Jag vet inte vad som orsakat detta. Min teori just nu är att det kommit vatten i kölfickan och att denna frostsprängts.

Vad gör man åt sånt här?

(Bilden visar den värsta sidan. Det finns en rejäl utbuktning på andra sidan också, men den har inte spruckit än)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är något skräp med MG just nu!

Skrev nyss ett långt svar på detta som försvann när jag skickade upp det. Därför ett kort svar nu

-----------------------------------------------------------

Detta är troligtvis allvarligt

Kan du lägga upp mer bilder så är det lite lättare att ge bra svar

Visst är det så att kölfickan går hela vägen ner bakom kölen på en S30-a ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så att laminatet tryckts sönder av frostsprängening så kan det även ha delaminerat över ett större område.

Det är då illa eftersom laminatet i så fall suger vatten som inte hinner torka upp innan vinterkylan kommer, och att det invändigt blir mer frostsprängning som då försvagar laminater mer för varje år. Därför lämpligt att slipa ner plasten från utsidan redan nu på hösten för att kontrollera omfattningen på skadan och för att det skall få hinna torka ut under vintern.

Troligtivs rätt tjockt laminat, skulle tro att det ligger på ca 15 mm, så det kan vara svårt att hitta all delaminering.

Jag tror jag sett S30-or med dränerventil i kölfickan har du en sådan, hur ser det i så fall ut runt den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hasse.

 

Blyet sitter under hela kölbladet så svaret på din fråga om jag uppfattar dig rätt är nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela utbuktningen är i blydelen av kölen. Inget laminat är skadat. Funderingarna just nu är:

-Det har läckt in vatten mellan bly och skrov som sedan gått ner i kölen och sprängt

- förre ägaren har struntat i att tömma kölsvinet på vatten. Detta har följt kölbulten och sprängt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det inte var plastlaminatet som sprängts.

och bra att det inte finns en kölficka bakom kölen utan endast ovanför kölen

---------------------------------------

Då fortsätter vi på bly-avdelningen i stället

Att bly sprängs isär har jag aldrig hört talas om, men man hör ju inte hört allt änn.

En fundering, om det rinner ner vatten i kölen via en bult så borde det ändå inte i den aktuella spalten mellan bult och köl inte vara så stor att detta skulle kunna ha spängkraft. Svårt att tro det! Borde i så fall ha funnits en ihålighet där från början vilket jag har svårt att tro då blykölar gjuts i form och dessutom är så tungt att det inte borde kunna bli inneslutna gasbublor så långt ner.

Dessutom är formförändringen längst ner i kölen. Hur långt är det mellan kölens (Blyets) över och undre del och var befinner sig formförändringen?

Sprickbildningen, går det att sticka in något och se hur djupt in den går?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vatten i ditt kölsvin skulle läka via kölbulten ner i kölen, då borde du i så fall ha ett betydlig större läckage andra vägen då båten ligger i sjön eller under segling/sjöhävning.

Har du undersökt så att det inte är skador på kölen från en grundstötning eller från att kranen tidigare tappat båten så att kölen deformerats.

Det skulle även kunna vara skador från en vålsam lossdragning ifall båten stått på något stenskravel och sedan med våld vridits av grundet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden som är vriden så att kölen ligger ner nedan visar var utbuktningen är. (Du ser randen mellan bly och skrov samt var utbuktningen är). Blydelen är ca 45 cm hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en storfidra med inguten blyköl.

Det fanns ett ställe i kölskrapet där det skulle va lämpligt att placera ett par förbrukningsbatteri. Just där var det en stor bula i glasfiberlaminatet som utgjorde botten i kölskrapet. Trodde att det var slarv med plastningen. 

Tog helt enkelt och högg och slipade bort glasfiberlaminatet. Jag blev inte lite förvånad när jag fick bort plasten. Bulan bestod av ett rött pulver som jag är helt säker på kom från blykölen. Damsög upp pullvret. Det verkade inte saknas så myket bly under.

Tyvärr har jag ingen bild före, men väl en bild efter att jag huggit bort plasten och damsugit upp det som jag tolkade som blyoxid. Bulan var nog ca 5 cm på den högsta punkten. Laminatets tjocklek var ganska liten så den lyftande kraften på blyoxiden var nog  ganska stor.

Troligtvis hade det kommit in vatten via bygeln för centrumlyften som syns i nedkant på bilden. Jag gjorde en ordentlig tätning till bygeln när jag plastade igen hålet med epoxylaminat.

 

Hugg upp bulan och slipa bort allbottenfärg och ren hela blykölen. Spackla slätt med epoxyspackel.

Jag hade målat på ren epoxy på kölen först och sen blandat i microbalonger till ett spackel och spacklat igen ojämnheterna. (en snabb tanke i skrivande stund)

post-945-1394237281,9807_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaens metod låter rätt.

Men hugg upp nu efter du täckt båten så allt får lufta innan du spacklar till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har utanpåliggande blyköl och har gåt på ordentligt några gånger. Det blir inte så stora bubblor av det och kan bankas skapligt jämnt med en slägghammare. 

En frostsprängning som fått utveckla sig under många år är inte helt osannolik. Jag skulle borra in mot centrum och se om det rinner ut vatten. Är det så var hålborrningen bra på det viset att frosten fick tji denna vinter i vilket fall.

Ett hål är lätt att sätta igen och är det ett hålrum kan det kanske bankas tillbaka. Så tappar man ingen vikt och hålet kan öppnas varje höst eller man låter vattnet komma och gå som det vill utan att stänga till med viss risk för musselodling och blomsterrabatt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant jag talade med idag sa att det på vissa blykölar kan finnas en fastsvetsat ram / eller järnplatta som håller kölbultarna (gängstång) på plats inne i kölen...och runt denna platta nere i kölen kan det ha uppstått dålig fyllning, dvs ihåligheter i blyet redan då kölen göts.

Därmed så skulle det kunna finnas en ihålighet som senare fylls med vatten då båten ligger i vattnet, via porer eller andra defekter som skulle kunna ge dessa skador i ökande omfattning.

De erfarenheter jag har av blykölar att de går att forma till nogorlunda med yxa och slägga om man fått märken efter grundkänningar.

Förslaget ovan att borra dränerkanaler snett nerifrån och upp vid det skadade partiet låter som en bra ide, och vid upptagningen rensa dessa så att innestängt vatten kan dräneras. Lika så att driva in utbuktningen med en slägga tror jag går att göra och att det som sedan fortfarande sticker ut efter nyttjande av rimligt våld kan du yxa till med hjälp av en yxa som du knackar på med en hammare. Så bör du kunna återfå till en skaplig profil och yta utan allt för mycket arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick tipset idag på jobbet att jag skulle smälta ur skadan för att se vad som ligger under och eventuellt ta bort/ersätta det som är fel inuti. Därefter skulle jag gjuta i det jag smält ur. Vad tror ni on det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen att värma med en gasolbrännare med stort flöde. Smälpunkten är 328 gr och kokpunkten ligger på 593gr (varning om man kommer över 593 gr förångas bly och mycket farlig blyånga frigörs)

Det är därför mycket olämpligt att tex med en svets försöka värma på, troligen rent farligt. Då borde en kraftfull gasbrännare vara bättre. Men det finns risker, jag skulle jag tro utan att ha provat att dessa risker finns.

Risk för att det ryker och sprätter (farligt)

Risk för att det rinner ner och blir ett utbrett stort hål

Risk för att det blir för varmt i skrovet.

 

Men skruvar du loss kölen från båten och lägger omkull den i en sandbädd kanske risken är mindre för att något oönskat händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmer du utan att dränera bort vattnet kan du vara observant på var nånstans vattenångan pyser ut. Tänk på att vattenånga kan bli hur högt tryck som helst. Smälter du bort bölden kan du kanske göra en gipsform som du ställer under kölen. Osäker på om det fäster i det gamla blyet så du får nog räkna med att limma fast den nya klumpen eller skruva i fästskruvar innan gjutning så de omsluts av det smälta blyet. Sedan täta skarvarna. Borra dränering och forma med slägga och hugga bort överskottet är nog den säkraste metoden. Vill du kompensera förlorad vikt kan du komplettera med påsskruvat bly eller segla med några kilo mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en hel del filmer på tuben om kölgjutning. Går tydligen att såga med motorsåg eller klyva med vedklyv. Finns även olika exempel på olyckor. http://www.youtube.com/results?search_query=lead+casting+keel&page=1

Nedan en forumtråd om blyet som material, verkar innehålla några procent antimon ifall man vill få styrka. Finns också en del fungerande länkar i tråden.

Kanske överdrivet med koll på materialegenskaper för en smärre reparation, men kemisten Frank Wentzels inlägg mot slutet innehåller en del tips. http://forum.woodenboat.com/showthread.php?142163-Lead-grade-for-casting-keel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran bara; kan det vara så att költillverkaren slängt i lite div. blandskrot av t.ex järn då kölen göts? Inte helt seriöst kanske men heller inte otroligt. I så fall skulle detta avvikande material, järn eller vad det nu är, med tiden börjad rosta eller bära sig åt med det beskrivna resultatet.

Jag skulle nog göra en del borrprov innan jag sätter igång med att smälta blyet, med borr har man betydligt bättre kontroll på vad man gör. Sedan får man analysera vad som dyker upp i borrprovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag öppnat kölen. En av kölbultarna har på ngt sätt fått vatten runt sig och sprängt kölen. Planen är att fortsätta smälta ur i omgångar så att värmen inte hinner sprida sig. Därefter formbyggnad med plåt och fylla på med det bly jag smält ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info!

Detta är ett rätt ovanligt fel, vi följer gärna fortsättningen med stort intresse.

Har du bilder att ladda upp så ser vi gärna dessa.!

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De va rackarns.... vilket hål det blivit.!

Det måste ha funnits en rätt stor inneslutning från början.

Var järnstängerna så där rena när du nådde fram till dem, satt det något bly på dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har glömt att nämna att jag borrade hål för en vecka sedan. Det rann ut ca 1 liter vatten. Stången du ser är aktersta kölbulten. Hade tänkt smälta ner kanterna på utbuktningen men fick avbryta eftesom jag bedömde att kölen började bli för varm upp mot plasten. Får ta det i omgångar. Min plan just nu är att smälta bort allt som sticker ut i omgångar så att det inte blir för varmt mot plasten. Kölbulten gör det inte lättare avseende värmen... Därefter bygga form genom att skruva fast plåtar och hälla på smält bly igen. Fattar inte hur vattnet kommit in. Hade varit bra att se hur det gått till men jag ser inte hur det gjort det.. Bulten är rostfri och var precis så ren som på bilden när jag öppnade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du åt att med spegel och lampa, lysa och se hur det ser ut upp efter kölbulten upp mot kölinfästningen mot skrovet, är det glest där.

Tänkte om det är glapp mellan bult och köl om det skulle det gå att trycka upp silconetätmedel i den eventuella spalt som kanske finns. (om det är så att vatten kommer in eller samlas där)

Silicon har nackdelen att det kan ge siliconesmitta och dålig vidhäftning om du inte håller rent nedanför, vilket kan vara ett problem om du dräller det minsta, men det tål å andra sidan 2-300 grader varmt, vilket inga andra tätmedel gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten har nog funnits där under ett antal år. Den enda skadan har blivit av frostsprängning vintertid. Sett ur den synvinkeln behövs ingen tätning,snarare ett dräneringshål längst ner på kölen. Propp eller inte kan diskuteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att köla av båten så att man kan jobba med kölen i lugn och ro. Det hela ser ut som en gjutdefekt som förvärrats år för år pga frostsprängning.

Det är ju inte säkerhetskritiskt. Viktigast är att man har tätt i köl- och skrovskarven. Idag finns fina epoxiprodukter, tex detta elastiska spackel http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=53 som man använder när kölen återmonteras.

Hålet i kölen kan man också gjuta ihop med cement som tål att ligga under vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt kan diskuteras!

 

Förstår att du tänker på enkelt =kompromisslöst.

 

Det kräver ett par lyft. Enkelt om man har en kran. Kölen väger bly och ska hanteras och var är vinsten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölbulten som är frilagd av frostsprängningen är lös så lite säkerhetskritisk är det.. Men att ta loss kölen tror jag blir för mycket jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...