Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
farbror

Tändningslåsproblem Volvo Penta utombordare

Rekommendera Poster

MartinX: Tack för svar. Vad är brytarspetsarna? Oavsett förstår jag att det inte är fel / onormalt att två av de svarta är ihopkopplade oavsett om motorn går eller är av? Gnista skall jag börja kolla när ser att det kommer el till tändstiften, vilket det inte gör i nuläget.

Misstänker stoppmekanismen därför att det hela började med att det gamla tändingslåset föll i bitar, därefter har jag inte kunnat starta motorn, och jag har (mig veteligen) inte rört något annat än kablarna till tändningslåset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo brytarspetsarna är altså dom brytare som bryter strömmen till tändspolarna, vilket genererar gnistan, googla på tändsystem du behöver nog en grundgenomgång av tändsystem misstänker jag.

På den här motorn kan du inte mäta dig fram till något utan att motorn snurrar, det enklaste är att först kolla om det finns gnista eller inte, som jag skrev i tidigare inlägg så har batteriet inget med tändningen att göra, när motorn startat kan du koppla ur batteriet och kasta det i sjön, motorn går ändå. tändsystemet på denna motor liknar mer det som finns på mopeder utan batteri fast det finns tre stycken ett för varje cylinder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah! Tack. Då fattar jag i alla fall principen. Skall läsa på mer. Men är det aktuellt att mäta något när själva startmotorn snurrar? Då går ju svänghjulet och bör generera ström till tändstifen, eller hur?

Kollar gnista först.

Om det är inte är gnista på något av tändstiften: Bör jag byta alla tre först eller är det klokt att börja felsöka något annat innan jag byter trändstift?

Tack igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...