Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
farbror

Tändningslåsproblem Volvo Penta utombordare

Rekommendera Poster

Jag har kört i 3 år med ignitor på detta sätt

och det har fungerat bra, så jag tror nog felet är ett annat

 

mvh

Reidar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvättade mitt kapell i våras. Det var fullt med svarta mögelfläckar. Blandade en del klorin med 3 delar vatten. Lade ut en pressenning på gräsmattan, bredde ut kapellet på den och skrubbade med en skurborste. Kapellet blev som nytt. Ingen blekning eller missfärgning. Spände upp det när det var fortfarande fuktigt och impregnerade med Impregnex spray när det torkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Så gör ett proffs, 8.gif\ Och så skulle jag oxå gjort!12.gif\
 
/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag är helt ny båtägare och total nolla på motorer. Har en Volvo Penta 550 utombordsmotor som hittils fungerat felfritt, men nu har det gamla tändninslåset ramlat ur och gått i ett antal bitar. Tyckte det var på tiden att byta och köpte ett nytt. 

Men problemet är att det nya inte har samma kontakter som det gamla. På det gamla går det tre stycken svarta kablar till ignition (för övrigt kopplade via en stoppknapp på motorn). Alla nya lås jag sett har bara en tändningskabel. När jag testat att koppla alla de tre gamla till samma pinne (ingition) på det nya låset händer ingenting.

Har inte sakerna framför mig när jag skriver (ej heller ritningen på hur det gamla var kopplat) men jag bifogar en bild på det nya låset (så gott jag fattat att jag skall koppla) och dess kopplingschema.  

Om någon har en idé blir jag extremt tacksam!

Hälsar,

 

Chris

 

post-10023779-1394237281,3504_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flest utombordare stoppas genom att en ledningfrån tändningen kopplas till jord.

Det gäller antagligen din också.

Utan att ha låset så att jag kan mäta gissat jag att det skall kopplas enligt följande:

Ignition circuit (IC)= + 12 V då tändningen är på. (Avsedd för tändspole. Denna kan du använda t.ex. till varvräknare som du vill slå av då motorn stoppas, men skall inte användas till tändningen)

Magneto ground (MG) = Kopplas till jord, dvs minus på batteriet

Magneto circuit (MC) = motor stopp (mät mellan denna och MG) bör vara sluten till MG då tändningen är av och öppen då den är på)

Battery = + 12 batteri

Solenoid = + 12 V till spolen på startrelät för startmotorn.

Choke = + 12 V till ev. elektrisk choke

Jag tror att ditt problem är att du kopplat tändningen till IC istället för MC.

Jag skulle behöva mäta för att vara säker på inkopplingen. Detta är en kvalifierad gissning.

Vad som händer om man kopplar + 12 V till tändningen vet jag inte. Jag tror att denna motor är en nedtrimmad 70 hk, som var försedd med en såkallad CDI-tändning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningslåset till gamla Volvo penta utombordare är tyvärr lite speciellt och går inte att ersätta med vanliga tändningslås rakt av. När man slår ifrån tändningan sluts dom tre svarta kablarna ihop vilket dödar motorn, dödar knappen på motorn har samma funktion och är kopplad parallelt med tändningslåset. Tändningan matas inte av batteriet utan lever helt på spänningen som genereras av spolarna under svänghjulet som är helt skilda från laddningan av batteriet, motorn fanns utan startmotor med dragstart så inget batteri behövs för att kunna köra.

Om du vill göra det enkelt kan du koppla in endast kablarna till startmotorn till det nya tändningslåset och stoppa med knappen på motorn, annars kan man koppla in två växlande reläer som matas av tändningsuttaget på det nya tändningslåset vilka faller när man slår ifrån tändningen och sluter ihop dom tre svarta dödarkablarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relälösningen har den nackdelen att motorn inte går att rycka igång om det inte finns 12 V fram till stopprelät/erna med mindre än att relät/erna kopplas ur. Jag skulle nog satsa på att stoppa med knappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt men har man startmotor har man inget startsnöre med vidhängande mekanism så då kan man inte rycka igång motorn utan 12 V i alla fall. Det finns dom som monterat snörstart på dessa motorer i efterhand för det finns plats för det, så man kan ha båda, så det beror på motorns utförande och persolniga preferanser hur man vill göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du kan helt klart mer om dessa motorer än jag. Många motorer har annars svänghjulet åtkommligt, med uttag för löst startsnöre. Merc skickade till och med med ett startsnöre som standard till min Merc V6,  fast sjutton vet om man orkat dra igång denna för hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för hjälpsamma svar!

Jag måste dock motvilligt erkänna att jag hänger lite dåligt med på allting - men jag utläser följande:

1. Jag har kopplat de tre svarta kablarna fel. De skall inte gå till Ignition Cirucuit, utan Magneto Circuit ? Behöver jag då också dra en ny kabel till batteriets minus? (det finns ingen sådan på det gamla volvo-låset så vitt jag förstår - om det inte är den svarta kabeln som jag av Volvos kopplingschema (bifogat som bild) utläser som  jordning för instrument som varit avklippt på det gamla volvo-tändningslåset)

Följdfråga: Skall alltså alla de tre svarta kablarna kopplas till den enda Magneto Circuit på det nya låset?

2. Motorn kommer bara kunnas stoppas med stoppknappen när jag gjort detta. Om jag inte vill det måste jag installera några växlande reläer. 

Följdfrågor:

-Var får jag tag i dessa reläer? Finns bara en sort? Om inte - vilken typ skall jag ha?

-Hur kopplar jag dessa? Är tändningsuttaget det som är markerat som Ignition Circuit på det nya låset?

 

PS Jag kan för övrig upplysa om att när jag idag försökte starta motorn med den koppling jag nämnde först (alltså de tre svarta kablarna kopplade till Ignition Circuit på det nya låset) så gick en säkring (den mellan brun och röd kabel i volvoskissen). Vet inte om det är relevant information i sammanhanget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MartinX verkar ha koll på detta men jag vågar mig ändå på att svara:

Om vi börjar med funktionen:

När motorn skall gå: Det tre svarta skall inte vara inkopplade till något utan vara helt ”frisvävande”.

De skall alltså inte vara kopplade till jord och heller inte sammankopplade med varandra.

När motorn skall stoppas: Var och en av de tre svarta ledningarna skall kopplas till jord dvs gods på motorn eller, vilket är samma sak batteri minus.

Det behövs tre parallella brytare/kontakter för att uppnå denna funktion, du har en i form av IC anslutningen på låste, alltså två för lite.

            -----------kontakt ------- svart 1 

            |

jord-----|----------kontakt--------- svart 2

            |______kontakt_____ svart 3

All tre kontakter bryter och sluter samtidigt    

Denna funktion kan du inte uppnå med det lås du har, den har bara en kontakt vid MC som har den önskade funktionen. Du kan använda denna MC kontakt till en av de svarta och koppla in två reläer med spolen kopplad till IC som styr de två andra. Finns många alternativa lösningar på detta, men jag tror att det var så Martin tänkte sig. Reläerna skall ha en kontakt som öppnar då du lägger spänning på spolen.

Vanliga växlande bilreläer har denna funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, anslutningen till jord behövs uppenbarligen inte utan motorn stoppas genom att de tre svarta ledningarna kopplas samman. Antagligen gör det inget om de kopplas till jord enligt föregående schema, men det behövs inte.



|-----------kontakt ------- svart 1

|-----------kontakt--------- svart 2

|______kontakt_____ svart 3



Detta går att fixa med tre reläer från Kjell & Co Art nr: 36108

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att hitta ett begagnat tändningslås tycker jag. Kolla med CarolinaE här på forumet, där finns det mycket delar till VP utombordare. Det funkar ju också med en extra stoppknapp på instrumentpanelen och så kan du använda ditt nya tändningslås bara till startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke räcker det med två reläer.

              |-----------kontakt ------- svart 1

              |

svart 2 --|

              |

              |______kontakt_____ svart 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tror det börjar klarna lite.

Men skulle du kunna precisera var MC och IC kopplas i den sista teckningen?

TACK igen!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte orkat läsa alla kopplingsförslag i texten, men om det är Guestssons senaste koppling du ska göra, dvs koppla ihop dom tre svarta räcker det med ett relä och då är det nog Biltemas tvåpoliga (dubbeslutande) som behövs: #42145.

Och behöver du koppla dessa till jord behöver du ett relä till som i sin tur förbinder dom tre svarta till jord. Till det kan det du länkade till fungera. Kanske var det så Guestsson tänkte med två reläer??? Alternativet är att du skaffar ett trepoligt slutande relä så klarar du dig med ett enda (borde finnas i biltillbehörsbutiker, dock ej Biltema?).

Obs att jag har inte satt mig in i alla detaljer, lägger bara in det här svaret så att du inte rusar iväg och köper fel relä innan allt är genomtänkt. Tänk också på att reläet du köper måste klara den marina miljön dvs vara tillräckligt kapslat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomas,

 

Om jag köper det slutande dubbelreläet du nämner, hur skall jag koppla det? Skall MC fortfarande kopplas direkt till en av de svarta medan de två andra svarta samt IC kopplas på reläet?

 

Hälsar,

 

Chris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver 2 st Biltema 42134.

Relät 42303 duger inte, då det är inte växlande trots vad som påstås i texten.

För att detta skall funka, så  måste Batterypå tändningslåset vara ansluten till +12 V från batteriet.

Kopplingen förutsättter att motorn stoppas då de tre svarta ledningarna kopplas samman. Om motsatsen gäller skall de två svarta ledningar som är anslutna till 87a istället kopplas till 87.

Vilken ledning som är svart 1, 2 och 3 saknar betydelse.

 

 

post-19638-1394237282,991_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK Guestsson. Nu tror jag att tillochmed jag skall klara detta! Jag är överväldigad över responsen här. Tack igen alla som bidragit.

 

Chris

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välbekommet och lycka till.

Om du tycker bilden är otydlig kan du klicka på den för att förstora, sedan högerklicka och välja spara som. Spara som bitmappp på t.ex. skrivbordet. Om du därefter klickar på den sparade filen så kan den förstoras i Windows visningsprogram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MGs PM funktion funkar inte (som så mycket ananat). Här kommer svar på din fråga vi PM

Det två reläspolarna måste ha ena sidan avsluten till batteri minus, annars funkar de inte. Det blir annars som att dra endast en ledare till en glödlampa och hoppas att den skall lysa. Det funkar inte, det behövs en plus (som i detta fall kommer via tändningslåset) och en minus.

Men, som jag tidigare skrivit så behöver de tre svarta ledningarna enligt det schema du länkat till, inte kopplas till jord (batteri minus).

I nedre delen av schemat där kopplingen av de tre svarta beskrivs, finns heller ingen anslutning till batteri minus.

Skicka inga fler PM använd tråden istället. Det finns fler än jag som kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Guestsson och alla.



Det har tagit extremt lång tid - för det kom en massa jobbresor i vägen, men idag var jag ute och kopplade enligt Guestsson's schema.



När jag kopplat allt enligt ritningen stod jag kvar med två trdådar Magneto Circuit och Magneto Ground: Var skall Magneto Circuit kopplas? I något inlägg skriver du att det skall kopplas till en av de svarta. Kan den alltså kopplas till 30 på antingen R1 eller R2 eller 87a på R1 eller R2 ihop med en av de svarta? (måste den kopplas till både R1 och R2 i så fall?)



Jag testade båda varianterna (30 och 87a - men bara på ett av reläerna), men utan resultat - dvs: startmotorn går igång, men huvudmotorn tänder inte.



En annan märklig sak: När jag av misstag vred om nyckeln UTAN att ha kopplat Magneto Circuit NÅGONSTANS så gick fortfarande startmotorn igång... Räcker det alltså med IC för att starta motorn? Eller startar inte huvudmotorn just för att MC inte är kopplat rätt?



Nu till möjligheten att jag faktiskt HAR kopplat allting rätt och att det är något annat fel som gör att motorn inte startar. Vad kan det i så fall vara?



Jag har pumpat in bränsle och det ser ut som att det går in som det skall. Det har antytts att man bör kolla tändstiften, och det har jag ännu inte gjort - men jag har en fråga ang detta: Motorn har tre tändstift. Är det så att den inte startar alls om endast ETT av dem inte fungerar som det skall? Sannorlikheten att alla tre skulle ha gått samtidigt är väl extremt liten??



Motorn har alltså startat felfritt innan detta strul med tändningslåset.



Jo, och en sista grej: Jag har fortfarande inte kopplat Magneto Ground någonstans, för jag förstår att detta inte skall vara nödvändigt?



Om någon kan bekräfta, eller du själv Guestsson, kan se en gång till på din skiss och säga att den säkert är rätt, så bör jag alltså koncentrera mig på andra felkällor.



Hur skulle jag förresten koppla allting för att starta motorn utan relämekanismen? (och stoppa med knappen på själva motorn)? Jag antar att jag kopplar choke och solenoid som vanligt och röd till batteri? Men var kopplas Magneto Circuit då?



Hoppas på mer av er välvilja i denna tändningslåsförvirring!





Hälsar Chris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera: Jag kan inte mäta på ditt lås, så det jag skriver bygger på kvalificerade gissningar om hur låset är kopplat internt.



När jag kopplat allt enligt ritningen stod jag kvar med två trdådar Magneto Circuit och Magneto Ground: Var skall Magneto Circuit kopplas? I något inlägg skriver du att det skall kopplas till en av de svarta. Kan den alltså kopplas till 30 på antingen R1 eller R2 eller 87a på R1 eller R2 ihop med en av de svarta? (måste den kopplas till både R1 och R2 i så fall?)



Kommentar:

Magneto ground (MG) är avsedd att kopplas till jord = batteri minus

Magneto Circuit (MC) kopplas till jord då tändningen bryts.



De flesta motorer med CDI stoppas genom att jorda en ledning då tändningen bryts, men så är det inte med din. Den stoppas istället genom att de tre svarta ledningarna kopplas ihop, men de behöver inte anslutas till jord.



Alltså: MG behöver inte vara ansluten eftersom MC inte kan användas. Som en följd av detta blir varken MG eller MC anslutna någonstans.



Jag testade båda varianterna (30 och 87a - men bara på ett av reläerna), men utan resultat - dvs: startmotorn går igång, men huvudmotorn tänder inte.



Kommentar: Något förenklat så har startmotorn inte ett dugg att göra med stoppkretsen/reläerna. Oavsett hur du kopplar reläerna kommer stratmotorn gå. Så länge startmotorn funkar som den skall då du vrider på nyckeln kan du glömma denna. Vad du menar med båda varianterna förstår jag inte. Har du bara kopplat in ett relä?



En annan märklig sak: När jag av misstag vred om nyckeln UTAN att ha kopplat Magneto Circuit NÅGONSTANS så gick fortfarande startmotorn igång... Räcker det alltså med IC för att starta motorn? Eller startar inte huvudmotorn just för att MC inte är kopplat rätt?



Kommentar: Skilj på startmotor och tändning, de har elektriskt/funktionsmässigt i princip inte med varandra att göra.



Nu till möjligheten att jag faktiskt HAR kopplat allting rätt och att det är något annat fel som gör att motorn inte startar. Vad kan det i så fall vara?



Kommentar: Kolla1 och 2 nedan först.

Om du koppla bort de tre svarta från reläerna och isolerar dessa från varandra så skall det gå att starta motorn..



Går motorn igång då och 1 och 2 är OK, så har du antagligen kopplat reläerna fel.

1. Kolla att båda reläerna klickar då du vrider på respektive av tändningen.



2. Kolla att + 12 V finns kvar vid IC gå startmotorn går. Det skulle kunna tänkas att låset är kopplat så att IC kopplas bort för att spara ström då startmotorn skall gå. Det finns en enkel lösning på detta i så fall.

 

Redigerat för att rätta till det den värdelösa editorn ställer till med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack igen!

Notera: Jag kan inte mäta på ditt lås, så det jag skriver bygger på kvalificerade gissningar om hur låset är kopplat internt.

Jag kan mäta på låset nästa gång jag är vid båten, men dina gissningar verkar extremt kvalificerade hittils-

När jag kopplat allt enligt ritningen stod jag kvar med två trdådar Magneto Circuit och Magneto Ground: Var skall Magneto Circuit kopplas? I något inlägg skriver du att det skall kopplas till en av de svarta. Kan den alltså kopplas till 30 på antingen R1 eller R2 eller 87a på R1 eller R2 ihop med en av de svarta? (måste den kopplas till både R1 och R2 i så fall?)



Kommentar:

Magneto ground (MG) är avsedd att kopplas till jord = batteri minus

Magneto Circuit (MC) kopplas till jord då tändningen bryts.

De flesta motorer med CDI stoppas genom att jorda en ledning då tändningen bryts, men så är det inte med din. Den stoppas istället genom att de tre svarta ledningarna kopplas ihop, men de behöver inte anslutas till jord.

Alltså: MG behöver inte vara ansluten eftersom MC inte kan användas. Som en följd av detta blir varken MG eller MC anslutna någonstans.

Ok. De kan alltså bara hänga i luften. Bra.

 

Jag testade båda varianterna (30 och 87a - men bara på ett av reläerna), men utan resultat - dvs: startmotorn går igång, men huvudmotorn tänder inte.



Kommentar: Något förenklat så har startmotorn inte ett dugg att göra med stoppkretsen/reläerna. Oavsett hur du kopplar reläerna kommer stratmotorn gå. Så länge startmotorn funkar som den skall då du vrider på nyckeln kan du glömma denna.

Ok. Men vad är det som startar startmotorn? Är det inte IC? (och den är ju kopplad till reläerna) Eller är det bara plus på batteriet som kopplas till när man vrider om? 

Vad du menar med båda varianterna förstår jag inte. Har du bara kopplat in ett relä?

Jag kopplade in båda enligt din ritning, sen trodde jag att jag var tvungen att koppla MC till någon av de svarta så jag testade att koppla till 30 på ett av reläerna och sedan på 87a på ett av reläerna (jag parallelkopplade den inte till båda samtidigt alltså) Men enligt ovan kan vi bara glömma MC, så detta blir också ointressant.

En annan märklig sak: När jag av misstag vred om nyckeln UTAN att ha kopplat Magneto Circuit NÅGONSTANS så gick fortfarande startmotorn igång... Räcker det alltså med IC för att starta motorn? Eller startar inte huvudmotorn just för att MC inte är kopplat rätt?



Kommentar: Skilj på startmotor och tändning, de har elektriskt/funktionsmässigt i princip inte med varandra att göra.

Ok. Detta är intressant. Vad är det då som tänder motorn? Vilken av sladdarna från tändningslåset är det som ser till att det blir gnistor i tändstiften? Och igen (upprepar frågan längre upp) - vad är det som drar igång startmotorn, om det är separata kablar till tändning och startmotor?

Nu till möjligheten att jag faktiskt HAR kopplat allting rätt och att det är något annat fel som gör att motorn inte startar. Vad kan det i så fall vara?

Kommentar: Kolla1 och 2 nedan först.

Om du koppla bort de tre svarta från reläerna och isolerar dessa från varandra så skall det gå att starta motorn..

Hur? Hur kopplar jag de övriga sladdarna när de tre svarta hänger fritt? Jag har en känsla av att jag provade detta, men att ingenting då hände alls (alltså inte ens startmotorn gick igång) - men det är möjligt jag hade kopplat fel. Vill minnas att jag hade choke, solenoid och batteri inkopplat och de svarta var okopplade (jag kan minnas fel).

Går motorn igång då och 1 och 2 är OK, så har du antagligen kopplat reläerna fel.

Jag tror alltså att ingenting då hände.

1. Kolla att båda reläerna klickar då du vrider på respektive av tändningen.

 

2. Kolla att + 12 V finns kvar vid IC gå startmotorn går. Det skulle kunna tänkas att låset är kopplat så att IC kopplas bort för att spara ström då startmotorn skall gå. Det finns en enkel lösning på detta i så fall.

 

Detta skall jag kolla nästa gång (i helgen tror jag det blir). Vad blir effekten av 2? Kan det vara det som är felet att tändningen inte startar?(Om IC kopplas ifrån slår väl reläerna ifrån och kortsluter de svarta som då med en gång dödar tädningen?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Editorn på MG är en katastrof all formatering försvinner då inlägget publiceras. PM:a mig en mailadress så skickar jag över en Wordfil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen allihop. Ny säsong, samma problem. Tack vare ovärderlig hjälp från er, och särskilt Guestsson, har jag nu ersatt det gamla tändningslåset med ett nytt som har en stoppmekanism designad av Guestsson och verkar fungera som det är tänkt. 

Men: Motorn startar inte ändå. Jag tror jag behöver hjälp av någon - MartinX? som har en likadan motor och kan mäta på de tre svarta kablarna som går till stoppmekansimen. Jag har nämligen upptäckt att två av dem är sammankopplade helt oberoende av tändninslåset, och att det inte händer något när man vrider om nyckeln. Jag tror detta kan vara källan till probelmet. Men jag ser inte var de kan vara sammankopplade. jag har dragit loss dem från tändningslåset, och har inspekterat stoppknappen som verkar fungera som den skall. Men ändå startar inte motorn.

Om jag kopplar loss de tre svarta från kopplingsplinten för att testa (och därmed kopplar loss stoppknappen helt) - hur får jag då stopp på motorn om den skulle gå igång?

MartinX: Om du har möjlighet: Kan du mäta på din motor om två av de svarta är sammankopplade när stoppknappen inte är intryckt?

Hälsar

 

Chris

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du mäter på de tre stopp kablarna får du tänka på att du har brytarspetsarna i andra änden och dom sluter till jord, brytarna öppnar en i taget och de övriga två är slutna så beroende på hur motorn står kommer två av kablarna alltid verka vara hopkopplade för bägge är slutna till jord via brytarspetsen.

Om du kopplar loss alla kablar vid plinten kommer du inte kunna stoppa motorn på något snabbt sätt, man kan ju alltid dra soppaslangen men det tar en stund. Jag skulle behålla stoppknappen på motorn inkopplad den är original och det borde inta vara där problemet ligger, du kan alltid kontrollmäta knappen, när den inte är intryckt skall stiften vara frisvävande, inte kopplade till något.

Du kan kolla om du har gnista på stiften genom att koppla tändkabeln till ett löst stift som ligger an mot motorn och spana efter gnistan på en cylinder i taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...