Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Bjaerven

Demontera växelhus Johnson SH 9,5 -68

Rekommendera Poster

Jag fick ta över snurran från en granme på landet, går som en dröm sånär som på att den inte kyler. Med anledning av detta tänkte jag ta en snabbtitt på impellern. Tyvärr var det inte lätt som en Yamaha. Jag har fått ner huset knappt en tum och därmed precis fått rum att skruva loss växelföraren, men sen är det tvärstopp. Oavsett hur mycket jag bankar kommer den inte en cm till. Även vänt upp och ner och dragit. Det går att flexa/snurra i sidled litegrann. Vad fan kan det vara som håller huset fast?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en verkstadshandbok med fina illustrationer, tyvärr för 1922-64. Men kanske hittar du en rigg som ser snarlik ut och kan få nåt idéuppslag?

Ett långskott men modellen QD 10 har en krokformad mellandel på växelförar-axeln enligt den uppslagna sidan. Finns en liten lucka för att komma åt denna shift rod connector vid isärtagning.

Ser nästan ut som att connectorn annars kan ta emot just efter en tum?

http://boatinfo.no/lib/johnson/manuals/1922-1964johnson.html#/430

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara att drivaxeln kärvat fast i sina splines? Det är inte helt ovanligt på äldre motorer, speciellt om det slarvats med fett vid montering.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast för denna info och ditt engagemang. Visst hittar jag här växelhus som till utsidan faktiskt liknar mitt, men den bild jag har av insidan (som jag fått genom min tumsspringa) är inte riktigt överensstämmande. Jag har alltså ingen inspektionslucka. Jag här läst på lite på iboats forumet och hittat en som haft ett liknande problem, men tyvärr inte rapporterat hur han löste det. Enligt denna tråd är hela tanken att man ska kunna få ner det en tum bara genom att släppa på de 4 skruvarna och sedan kunna lösa växelföraren, men därefter tar infon slut tyvärr.

När jag lyst omkring och kollat ser jag faktiskt inget mer som börde ta i och kan därför för mitt liv inte förstå vad som kan strula(?)

Tack igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under de 15 år som grannen haft motorn har absolut ingenting gjorts med den. Föregående ägare var heller ingen pedant, så nog kan det ha slarvats med fett där uppe. Är det alltså en idé att jag sprättar upp en burk WD-40 och hälla ner nu när jag ändå har den upp och ner?

Tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SItter drivaxeln fast i sina splines, och har gjort så i många år, så tror jag inte att WD-40 eller liknande kommer få den att släppa. Det skadar dock inte att testa!

Troligen krävs ganska mycket våld och ev. värme för att knäcka det förband som bildats. Detta är ju inte det lättaste med tanke på var skarven sitter och jag vill helst inte ge dig några råd som riskerar att göra skada på andra grejer. Bortse därför det jag skriver nedan. 

Drivaxeln går ju rakt upp genom motorn och dess ände är det som svänghjulsmuttern gängas i ovanifrån. Om du sätter växelhuset i spänn från riggen och klämmer till svänghjulsmuttern med en stor hammare/slägga kan chocken lossa splinesen. Dock riskerar du att knäcka lager i motorn eftersom du slår i sama riktning som axeln ligger i spänn.

För att få in värme så behövs det antagligen sågas upp ett hål i riggen. Då gäller det att veta exakt var skarven sitter vilket kan vara lite klurigt. Du har fått till en glipa på 2-3 cm och då kanske du kan ta en typ tandläkarspegel och en ficklampa så du kan se ungefär var skarven sitter.

Jag hade en motor som fastnat just på detta sätt och jag knackade in kilar i glipan tills det släppte. Dock var det precis på gränsen att riggen klarade av det, hade det suttit lite hårdare så hade något knäckts.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du lossat på ena skruven som håller växelstångsskarven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, jadå det är gjort. Växelpinnen löper fritt. Med tanke på din inblick tycks ta vara bekant med konstruktionen; finns det något annat som bör göras/behöver lossas innan jag kan få ner huset? (Måste drivaxeln stå i visst läge, motorn ligga i back... solen vara skymd av mars?)

Till Flintstone:

Jag hoppas verkligen att jag slipper borra upp hål för att komma åt ett par fastrostade splines. Risken med värme är att man står där med smält isolering på ledningar, bränd kondensator bakom svänghjulet eller något annat svåråtkomligt problem.

Mitt sista slag (med brälapp mellan) böjde faktiskt till kavitationsplattan på SB sida såpass att lacken krackelerade, då blev jag lite vemodig. För jag bara grönt på att jag lossat allt som lossas bör blir det till att dra in kilar i springan som finns.

Dina teorier och knep uppskattas!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där skarven sitter finns inga kablar eller annat som kan ta skada av värme men jag förstår din aversion mot att såga upp hål. Det är ju en veteranmotor som du säkert vill försöka hålla i originalskick, men till slut kanske du kommer till punkten då du måste fatta ett beslut; inte göra åverkan på motorn och ha den som prydnad...eller bli lite våldsam och få en motor som går att använda.

Hoppas det funkar med kilar. Släpper det inte direkt så kanske det kan släppa om du lämnar grejerna i spänn ett tag. Var dock medveten om att du riskerar lager och packbockar med denna metod.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej för tusan, jag är bara lite arbetsskygg - motorn ska användas och inte tittas på. Bättre ett trasigt lager så jag kan ge bort den än att den står och djävlas med mig när jag går in i boden.

Ytterligare teorier hinns med. Motorn står på landet och dit kommer jag inte innan novembers början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ställ motorn upp å ner å försök å spraya på drivaxeln med rostolja så rinner oljan ner till splinsen det är säkert där de sitter fast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint! Det är vad jag hade i tankarna härnäst. Motorn står redo upp och ner, dock tio mil bort. Med lite rostlösare i sig kan den gott stå till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...