Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Crona

Avmastning mer radarantenn på förkant

Rekommendera Poster

Jag ska masta av min HR 352 för första gången och har en radarantenn på förkant av masten ovanför spridarna. Kan jag sätta stroppen med vajern på akterkant och ta akterstag, förstag och sedan undervanten när jag mastar av? 

Hur gör ni sedan rent mast och löpande rigg? Har sett att man ska använda båtpolish efter rengöring. Brukar ni göra det? 

post-15276-1394237280,0171_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset vid av mastning är att ha masten en bit framför kranens topp, så skrapar den inte i lika lätt. Lossa först yttre vanten, sedan akterstag och förstag. När du har kommit så här långt är det viktit att en tung och stark person står och håller i masten innan inre vanten börjar lossas. När allt är lossat är det vigtigt att hålla i furlexen så den inte böjs. Fortsätt med att sänka ner masten tills den lutar kanske 45grader. Gå sedan i land med masten och sänk ner den på bockar så den ligger stabilt utan att böjas. 

Ta nu loss alla vant, akterstaket om du inte dar det i dyneema och koppla loss furlexen så klumpen hamnar i bakkant med masten. Det är viktigt att surra furlexen så att den inte böjs/stukas. 

Innan du lägger undan masten för säsongen är det bar om du drar ur alla fall med vajer så det bara är tamp i masten. Aluminium+rostfritt=dåligt.

Gör i ordning masten på våren med polish och vaxa den innan du mastar på igen så har den bra skydd för väder och vind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Göran med fru  här. Adam, fick du mitt e-mail? Jag skickade genom maringuiden här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gick kanon.. helt utan problem =) mer på bloggen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du förvarar masten där det är minusgrader, vrid rullprofilen så att segelskåran pekar neråt. Då slipper du eventuell frostsprängning av rullprofilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för den =) Hoppas kunna få plats i mastskjulet  ;-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...