Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
chefen72

Ta upp båten

Rekommendera Poster

Hej!  Ett litet problem jag har. En Mercuiser V8 7.4 L, 330hk, års -95. Det är slutet system i den.

* Behöver jag byta olja i den efter säsongen?

* Behöver jag något glykol i den?

Jag är novis i det här området. Jag hoppas på tur smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

§1 Chefen har alltid rätt

§2 Om så inte är fallet inträder alltid §1

Jag är inte säker på att det är Ja på bägge frågorna.

Nu vet jag inte vad du har för en motor och om jag skall va ärlig såvet jag inte så mycket om motorer. indecision

Det är konserveringsmedel i oljorna idag. Förr bytte man till konserveringsolja på hösten och till olja som man kunde köra på på våren.

Jag skulle varmkört motorn. Kört igenom en dunk med färskvatten genom motorns sjövattensystem. Det finns ett sånt som kyler det slutna kylsystemet. Bytat olja och filter. Blandat glykol och vatten 50/50 och kört blandningen genom motorns sjövattensystem. Returslang tillbaka i dunken. Jag brukar använda den glykolblandningen några gånger. Tappat ur det som går i sjövattensystemet. 

Kollat vilken fryspunkt glykolvattnet har i det slutna kylsystemet. 

Hur ofta man behöver byt glykolblandningen i det slutna systemet vet jag inte men inte varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Toaen i ovanstående! men med följande tillägg.

Har först kört motorn genomvarm i samband med upptagning och strax efter upptagningen kör jag in glykolblandningen.

Lossar då kylvattenslangen och kör ner den i en hink inne i båten. Börjar då med att suga in några hinkar kranvatten för att spola ur saltvatten. fortsätter sedan med att köra in glykolblandning jag sparat från föregående vinter och ökar på blandningen med mer ny glykol om det behövs.

Den slutliga blandningen bör komma upp i 50-50, jag tror att totalt måste det vara minst 30% för att inte frysa sönder, (Vid lägre blandning än 50-50 bildas issörja och vid ca 30-70 så blir issörjan fastare och under det så kan söndersprängning inträffa vid låga temperaturer)

När jag byter ut vattnet i sjövattensystemet mot glykolblandningen kör jag då motorn med en hink utanför vattenutkastet (i mitt fall avgasutblåset) och samlar där in vattnet. Man ser när vattnet börjar blir grönt. Häller ut det när det är ljust grönt och sparar det som har en tydligare grön färg.

(startar och stoppar så jag hinner med att tappa upp och fylla på mer några gånger)

Spar då utkommande glykolblandning i 2 olika dunkar en med 2:a och en med 3:e körningen.

Jag far sedan till macken och mäter vad jag har i dunkarna. Är blandningen svagare än 10 minus-grader är den inte värd att spara. Jag märker sedan dunkarna med aktuell temperatur så att jag tar den med svagaste blandningen först nästa gång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja på bägge frågorna. Du har ett sjövattensystem som kyler ditt slutna system. Koppla en spolmuff till drevet och kör först igenom med rent vatten så att motorn blir varm, töm limporna på vatten sitter blåa pluttar under som du lossar. Lägg en dunk med glykolvatten på badbryggan med slang till spolmuffen o kör igenom glykolen. Klart. Den är också rostskyddande. Nu har du en varm motor koppla en oljesug pump till oljestickans hål o sug ut oljan går snabbt när motorn är varme. Byt även filter. Har du inte haft i bränslestabilisator innan så hääll i det i tanken innan den här proceduren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I rätt ordning ....bränsle stabilisator( du måste få runt den utblandade soppan över allt i motorn) ....oljebyte motor samt alla filter ....oljebyte drev ...tömma limpor enligt inlägg tidigare ... .sen genomkörning av glykol.. ..av med drevet för att kontrollera att inget vatten kommit in i bälgen !!!! ..så gör jag !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sjövatten kretsen som ska tömmas och i regel får man även peta med en ståltråd så att sandrester åker ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...