chefen72 0 Postad 19 Oktober , 2012 Hej! Ett litet problem jag har. En Mercuiser V8 7.4 L, 330hk, års -95. Det är slutet system i den. * Behöver jag byta olja i den efter säsongen? * Behöver jag något glykol i den? Jag är novis i det här området. Jag hoppas på tur Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 19 Oktober , 2012 Ja du har tur. Det blir JA på dina frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Oktober , 2012 §1 Chefen har alltid rätt §2 Om så inte är fallet inträder alltid §1 Jag är inte säker på att det är Ja på bägge frågorna. Nu vet jag inte vad du har för en motor och om jag skall va ärlig såvet jag inte så mycket om motorer. Det är konserveringsmedel i oljorna idag. Förr bytte man till konserveringsolja på hösten och till olja som man kunde köra på på våren. Jag skulle varmkört motorn. Kört igenom en dunk med färskvatten genom motorns sjövattensystem. Det finns ett sånt som kyler det slutna kylsystemet. Bytat olja och filter. Blandat glykol och vatten 50/50 och kört blandningen genom motorns sjövattensystem. Returslang tillbaka i dunken. Jag brukar använda den glykolblandningen några gånger. Tappat ur det som går i sjövattensystemet. Kollat vilken fryspunkt glykolvattnet har i det slutna kylsystemet. Hur ofta man behöver byt glykolblandningen i det slutna systemet vet jag inte men inte varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 20 Oktober , 2012 Håller med Toaen i ovanstående! men med följande tillägg. Har först kört motorn genomvarm i samband med upptagning och strax efter upptagningen kör jag in glykolblandningen. Lossar då kylvattenslangen och kör ner den i en hink inne i båten. Börjar då med att suga in några hinkar kranvatten för att spola ur saltvatten. fortsätter sedan med att köra in glykolblandning jag sparat från föregående vinter och ökar på blandningen med mer ny glykol om det behövs. Den slutliga blandningen bör komma upp i 50-50, jag tror att totalt måste det vara minst 30% för att inte frysa sönder, (Vid lägre blandning än 50-50 bildas issörja och vid ca 30-70 så blir issörjan fastare och under det så kan söndersprängning inträffa vid låga temperaturer) När jag byter ut vattnet i sjövattensystemet mot glykolblandningen kör jag då motorn med en hink utanför vattenutkastet (i mitt fall avgasutblåset) och samlar där in vattnet. Man ser när vattnet börjar blir grönt. Häller ut det när det är ljust grönt och sparar det som har en tydligare grön färg. (startar och stoppar så jag hinner med att tappa upp och fylla på mer några gånger) Spar då utkommande glykolblandning i 2 olika dunkar en med 2:a och en med 3:e körningen. Jag far sedan till macken och mäter vad jag har i dunkarna. Är blandningen svagare än 10 minus-grader är den inte värd att spara. Jag märker sedan dunkarna med aktuell temperatur så att jag tar den med svagaste blandningen först nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 20 Oktober , 2012 Ja på bägge frågorna. Du har ett sjövattensystem som kyler ditt slutna system. Koppla en spolmuff till drevet och kör först igenom med rent vatten så att motorn blir varm, töm limporna på vatten sitter blåa pluttar under som du lossar. Lägg en dunk med glykolvatten på badbryggan med slang till spolmuffen o kör igenom glykolen. Klart. Den är också rostskyddande. Nu har du en varm motor koppla en oljesug pump till oljestickans hål o sug ut oljan går snabbt när motorn är varme. Byt även filter. Har du inte haft i bränslestabilisator innan så hääll i det i tanken innan den här proceduren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 20 Oktober , 2012 I rätt ordning ....bränsle stabilisator( du måste få runt den utblandade soppan över allt i motorn) ....oljebyte motor samt alla filter ....oljebyte drev ...tömma limpor enligt inlägg tidigare ... .sen genomkörning av glykol.. ..av med drevet för att kontrollera att inget vatten kommit in i bälgen !!!! ..så gör jag ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chefen72 0 Postad 22 Oktober , 2012 Tack alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perra_linden 0 Postad 24 Oktober , 2012 Men ska limporna tömmas om det är ett slutet system? /Perra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 24 Oktober , 2012 Det är sjövatten kretsen som ska tömmas och i regel får man även peta med en ståltråd så att sandrester åker ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 24 Oktober , 2012 Behövs inte. Glykolen blåser ev ut det som är kvar i limpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser