qwintus 0 Postad 23 Mars , 2006 Den finns med i boken 500 segelbåtar i test. Det finns kvalitets problen på båtar byggda 1970-1972 övriga ska hålla bra kvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stoffe70 0 Postad 19 Oktober , 2012 hej! Jag ska montera en stävögla (klass 3) på min Corvette 720 DC. Jag had tänkt att den också ska fungera som ögla för att vincha upp båten på trailern med. Behöver jag förstärka baksidan av stävöglan för att fören ska hålla det draget och i så fall med hur mycket skulle ni tro? Behöver den förstärkande biten vara rostfri eller räcker det med galvat? Jag räknar ju inte med så mycket fukt vilket borde begränsa risken för ett galvaniskt element. Tänker jag rätt eller fel nu? Tack på förhand. /Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Oktober , 2012 Jag känner inte till din båt men generellt kan man ju säga att du inte kan förstärka för mycket när det gäller en sån här sak. Jag skulle nog se till att bocka till en rejäl plåt som avlastar draget över en större yta så behöver du aldrig ens fundera på ifall det håller. Jag skulle absolut köra rostfritt. Det enda galvade som finns/har funnits i mina båtar är ankare och ankarkätting. Även om din förstärkningsplåt inte utsätts för mycket fukt så kommer den utsättas för det och då kommer den rosta med tiden. Om jag inte misstar mig så har väl stävöglan knäckmuttrar och då är det inte kul om förstärkningsplattan behöver bytas på grund av rost framöver. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 19 Oktober , 2012 Citat: Om jag inte misstar mig så har väl stävöglan knäckmuttrar och då är det inte kul om förstärkningsplattan behöver bytas på grund av rost framöver Det här är inget större problem, man bara sågar av öglan på utsidan med en vinkelslip (tar 3 sekunder) och sedan knackar man ut öglan bakåt. Det fick jag göra på min RYDS (öglan satt på akterspegel) när jag skulle montera en bredare motor. Hur mycket förstärkning behövs beror också på om du skall montera öglan i stäven eller på sidan bredvid. Men generellt håller jag med föregående svar, ju mer avlastning dessto bättre. Din båt ser stor och tung ut på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stoffe70 0 Postad 19 Oktober , 2012 Tack för svaren. Jag hade tänk sätta den mitt i fören och inte på sidan, eftersom jag ska använda den i samband med upptagning vill jag ha ett rakt drag. Båten väger c:a 1600kg när det är dags för upptagning. Räcker en 2mm rostfri plåt som jag mer eller mindre knackar formen på plats, eller behövs något kraftigare tror ni? 2mm är lätt att knacka till fortfarande. :-) Om jag gör en påt som är 30x30 cm, räcker det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Oktober , 2012 Sätt ett halvmeter långt RF-rör på insidan och borra tvärs igenom för stävöglan så kan du lyfta båten i öglan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 19 Oktober , 2012 Byter man ut en vanlig vinchögla mot en klass 3 ögla så är skrovet säkert starkt nog. Finns det ingen ögla sen tidigare måste man nog förstärka som tipsats om här. En fundering bara, är en klass 3 ögla tänkt att vincha med? Jag menar, den är väl härdad för att motstå bultsax och bågfil och därmed hårdare och sprödare än en vanlig ögla. Kanske ingen risk att man knäcker den men kanske värt att kolla upp med den som säljer den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stoffe70 0 Postad 19 Oktober , 2012 Tack igen för alla kloka råd. Det blir nog ett RF-rör på insidan för enkelhetens skull. Jag ä inte orolig för att öglan inte skulle hålla, för jag anser inte att belastningen blir så stor i förhållande till godset, trots den speciella härdningen på öglan. /Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Oktober , 2012 bhemac är mycket klok som vanligt! Ett rör är ju mycket smartare än att hålla på att bocka till en plåt! Röret flexar säkert en aning också så belastningen fördelas optimalt. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2012 Tack, jag fick rådet av en kille. Min tanke är att man oavsett båt, ska ha en stark ögla att kunna bogsera i. Brukar ha en 1-2 m tamp schaklad till ögglan och när höststormarna sätter in så kopplar jag tampen i bryggan. Något som båten på andra sidan bryggan borde ha gjort förra hösten. De hade också behövt en 10 m båtshake. Stor cirkus och mycket underhållning blev det i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser