Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
pille

Båtbutikerna kartlägger var dyrgriparna står

Rekommendera Poster

Det här äe intressant! Förklara gärna vad informationen om vilken marina båten står på påverkar val av olja/filter. Kan det finnas 50 båtklubbar/marinor bara i Stockholmsregionen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag från stockholm men jag samtalar gärna med kunder om vart dom har sin båt, kanske har vi gemensamma bekanta. Trevligt med lite prat om just den marinan/båtklubben och vara allmänt social med kunden, men det kanske är fel att var det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart trevligt med litet snack.

Men tänk er situationen att en Porscheverkstad ställer detaljerade frågor var kunden har sin bil uppställd. Skulle inte funka så bra va?

Sen är det skillnad på hur man säger saker och ting. Samt vilken timing. Om det kommer húx flux direkt efter att infon om att det är en insprutad F200 och om killen i butiken inte nöjer sig med en region utan försöker pinpointa exakt var den står. Ja då känns det inte som litet kallsnack längre.

Särskilt inte som man aldrig träffat människan förut.

Jag tror de flesta förstår. Man väljer om man vill förstå eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att kasta lite bensin på elden.

Jag hörde av en sjöpolis att man med GPS-tracker spårat en Buster med tillhörande Yamahamotor till en motorväg i södra Sverige. Ett drygt dygn efter att båten anmälts som stulen.

Döm om polisernas förvåning när båten har nytt skrovnummer och tillhörande dokumenation. Motorn hade nytt motornummer och fullstämplad svensk servicebok.

Allt detta alltså inom loppet av ett dygn... Iofs, skulle säkert en korrupt Yamahadealer i ett annat land säkert också beställa en svensk servicebok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Prata inte med båtgrannen han kan vara ute efter att kartlägga hur många TV Du har i båten... Han har kanske skulder hos fogden han behöver täcka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just ja, vinterförvaring-av-propeller-tråden är uttjatad. Då söker sig alla uttråkade miffon hit istället.

Ett förslag: har du inget att tillföra: -Dra igen truten! Gå iväg och terra någon annans tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart att man ska vara uppmärksam när man tycker något är konstigt. När poliserna pratade grannsamverkan så sa de att det inte skulle vara så många brott om inte vanligt folk var så naiva. De sa också Ser ni något konstigt så prata med oss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför gör man som TS inte en polisanmälan om detta fiskande?

Kanske kan det vara den ledtråd som krävs för att knäcka något stort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En symboliskt tvekönad Batti lyser upp vår tillvaro när hen intar

försvarsposition, beredd att försvara Yamahan.

post-10020690-1394237278,9848_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Mer allvarligt så har jag efter en del initiala problem lyckats

försäkra upp Albin 022:an till 80 lakan. Var finns den där

försäljaren och tror du att han är sugen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, troligen inte.

Men för alla er segelbåtsnissar som köpte en 20-fotare för 20 år sen. Inom motorbåtssvängen är det ett påtagligt problem med stölder av båtmotorer. Särskilt utombordare.

En stor rak 4:a eller V6 kostar väldigt mycket pengar. Vilket attraherar tjuvar.

Man kanske skulle sadla om och satsa på en Viggen med kamewa som toppar 4,3 knop i medvind? Näe förresten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vi inte bestämma att har man inget vettigt att tillägga så skriver man inte i forumet? Jag tycker det är så himla trist att det är så många trådar som spårar ur. Jag tycker inte att TS ställer en fråga som alla bara kan hånskratta åt. Hur fasen ska man våga skriva en mening här. I början när man hängde här så såg man ypp till dom med många inlägg. Nu finns det så många som bara skrivet skit å då får man lätt en felaktig bild om erfarenhet och kompetens.

TS fick en olustig kännsla. 

Vad skulle ni skriva om det visade sig att en kille på typ Sea sea åkt dit för förberedelse till stöld eller dyl. Att det faktiskt slutade så illa att TS hade rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart han var intresserad. Precis som du skriver, enklare att ta kontakt där än springa på massa klubbar.

Men du kanske var lite väl svårtillgänglig. Ett nytt besök kanske kan leda till en bättre kontaktwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

yes

Tycker hela forumet genomsyras att detta tyvärr. Har bara blivit sämre och sämre sedan i somras, bara en massa skitsnackande. Vissa mer än andra givetvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt behöver väl för jösse namn inte vara gravallvarliga trådar. Jag gillar att få sitta och le och få mig ett skratt ibland. Tex om tråden om förvaring av propellern. Tycker att han är rolig och därför besöker jag den tråden.

Kanske MG skulle skapa en speciell kategori gravallvarliga trådar, Humor förbjudet tex.

Ni som inte gillar humor och ironi kanske skall undvika dom trådarna.

Trevlig helg och skål!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner själv till en anställd på en marina som stulit utombordare så jag är då inte förvånad över detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rimligtvis måste det ju finnas ett antal insiders i branschen med tanke på den omfattning och omsättning stölderna har.

I slutänden är det ju branschen som håvar in stålarna via försäkringsbolagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ser du bara allt i svart eller vitt. Självklart ska det även vara en del roliga inslag. Men vissa inlägg är ju nästan mobbig i vissa fall. Å många trådar glider iväg från grundfrågan och slutar i bara massa humor eller påhopp. 

Det finns ju forum för Dösnack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De som trollar mest på detta och andra forum, är troligen lika odugliga i arbetslivet.

Slöa slackers som sitter och drar one-liners istället för att göra det de får lön för. Patetiska trash. Och ett bevis för vårt överflödssamhälle, där merparten kan slappa med, till 0,0 i insats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig Soumi. När man jobbar så ska man inte surfa. Arbetsgivaren ska inte betala för privat sysselsättning.yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är det helt självklart att det finns insiders i branschen. Dock självklart inte på alla firmor. Men att påstå att det inte förekommer att anställda hos båthandlare tipsar stöldligor eller själva medverkar i stölde är bara att sätta skygglappar på sig själv. Dock så låter situationen som trådskaparen var med om, lite för uppenbar. Låt oss säga att motorn blev stulen. Då hade väl trådskaparen självklart berättat för polisen att den anställde på marinfirman frågat exakt vart båten står.

Tror nog snarare att insideruppgifterna tas fram i samband med inlämnande av service etc.

Tror själv inte att detta är jättevanligt att det händer. Men att det förekommer kan vi vara så säkra på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För 15-20 år sedan kom polisen en stöldliga på spåren i Stockholmsområdet. De upptäckte att många nymonterade utombordare stulits under en kort period. Många av snurrorna hade sålts och monterats av samma firma (vill minnas att firman hette just Snurran). Vid en husrannsakan så hittades ett antal av de stulna moroterna hos firman. Firman fick alltså sälja en motor till båtägaren, en som betalades av försäkringsbolaget och slutligen hade de en motor som de sålde på svarta marknaden. Intressant affärsidé. Firman lär vara avvecklad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna jävla editior. Skrev ett svar och sedan försvann allt. Men blev en registrering precis med den tiden jag skickade upp inlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vet inte vad som blivit fel med citeringen, men vi skall kolla på det på måndag.  Jag hoppas att alla är medvetna att forumsdelen kommer att bytas ut. Det som ni ser nu är bara en ansiktslyftning och fortfarande samma kod som förut. D.v.s vi lägger allt fokus på att få färdigt det nya forumet och rättar endast till felaktigheter i den gamla koden.

/Siteadmin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske Soumi_batti är lite dyslektisk. Precis som jag då.

Taskigt att så hårt racka ner på honom när han försöker få fram en synpunkt eller diskution.

Vet att jag själv har svårt at formulera mig så att det förstås av alla(eller de flesta).

Nu har jag inte följt den killens(Soumi_batti) inlägg så jag har ingen koll så.

Paranoid är bra till en viss del.Det själs alldeles för mycket saker i sammhället.

Fan,,,jag har koder och nycklar till förbannelse. Och det har jag inte för att det är kul utan för att skydda mig och min ringa egendom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Overhuvudtaget tycker jag det är jobbigt med butiskpersonal som ska vara övertrevliga.ste är att  lägga handen på kundens axel i 1,5 sekunder (!) Det är det senaste säljtricket. Så nästa gång försäljaren nuddar dig ha klart för dig att det inte är en trevlig gest utan ngt han/hon lärt sig på senaste säljkursen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Ska faktiskt sluta att gå runt på bryggorna och titta på andras vackra båtar, än mindre ta kontakt med någon och prata båtar. Jag kan ju bli betraktad som en potentiell kartläggare och få dåligt rykte.

Ni är ju för fan paranoida som tar en båthandlares vänliga sida som ett uttryck för att vara kriminell.

Skulle Ni råka se en blondin med flätor i 45 års ålder är hon säkert en öststatsagent som rapporterar till maffian.

Om Ni ser någon okänd i hamnen varför inte gå fram och prata med personen...det kanske är en väldigt trevlig typ som är ute efter att kartlägga era smarta lösningar på pulpit eller något annat...det kanske t.o.m. slutar med att han väler båtplats hos Er för att han får ett trevligt bemötande.. Skärpning nu gubbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...