Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
T_M_C

Söker 140 Ah batterier vettigt pris / bra kvalité

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har perfekt passform för tre stycken 140 Ah batterier och är nöjd med våta blybatterier.

 

Gärna täta så man slipper vattenslabb, men vad skall man välja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är laddad (!) då många berättar att just deras batteri som de köpt på billiga butiken fungerar hur bra som helst. De som köpt billiga men dåliga batterier berättar sällan om det.

Man får väldigt ofta vad man betalar för. Startbatterier kan leverera mycket ström men är sämre på att lämna lite ström under lång tid och tvärtom. Marinbatterier är stabilare uppbyggda och kostar därför mera, men det märks sällan förrän efter några år.

Våta batterier är det vanligaste, medan AGM är stryktåligare, kan laddas upp snabbare, klarar att lämna tämligen hög ström (bogpropeller) men ändå fungera som förbrukningsbatteri. AGm kostar vanligtvis dubbelt upp också.

Det allra viktigaste när det gäller batter är att alltid hålla de FULLADDADE. Då håller batterierna mycket längre! Kör med intelligent laddare ofta och nycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft några problem med våta batterier och med tanke på att livslängden behöver vara mer än dubbelt så lång för att AGM skall löna sig är jag fortsatt inriktad på våta.

 

Crown har jag hittat för 2000:- inkl moms för 140 Ah 900A 5 grader / 1050A 20 grader vilket jag tycker verkar bra oavsett om jag kör det som förbrukning eller som start. Men hur Crown är vill jag gärna ha info om!

 

Jag har en AD41B i båten och jag hänger inte riktigt med på varför det är en fördel med exempelvis 140 Ah/900A jämfört med 60 Ah/900A som start?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har jag lärt mig; med samma startström men 140 Ah istället för 60 Ah har du kräm till fler startförsök helt enkelt!

 

Fortfarande ingen som har erfarenhet av Crown?

 

Hur äg det med Full River, Trojan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trojan känner jag till. T-105 är en klassiker bland långfärdsseglare och brukar av dessa kallas världens bästa batteri. Även sol-vind-vatten-nissarna använder gärna Trojan pga mycket bra livslängd. Sol-vind-vatten-nissarna vet oftast mycket om batterier och lågspänningssystem. De brukar närma sig problemen lite mer vetenskapligt och inte hänfalla till konservativa fördomar.

Håller med om att AGM är det bästa blybatteriet, i synnerhet när det gäller stora strömmar eftersom de har mindre Peukert-effekt. Men frågan är om det lönar sig? Framtiden batterier är troligen LiFePO4 el likn. I teorin är de ekonomiskt bättre redan idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 2*115Ah Crown Deep Cycle, som är nya för i år. Har inte så mkt att relatera till, och dom har ju endast använts en säsong, men har funkat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla använder vi batterierna lite olika men jag kan tycka att det är viktigt med batterier som kan ta emot mycket laddning då vi i allmänhet har motorn igång ganska korta perioder (vilket gällde även det mellanåret då vi hade motorbåt).

Har haft biltema batterier i två tidigare båtar.. Först en B31:a från -76 med en 60A generator, senare en Bavaria med 115A generator. Gemensamt för dessa batterier var faktiskt att dom tog rätt bra med laddning.. Efter det hade vi 4x135Ah Banner-batterier i en Bavaria motorbåt med 115A generator - dom tog inte alls lika bra laddning trots att banken var relativt stor.. Nu har vi 3 Tudor Nautica 115Ah (har två till ståendes som nog åker i i vinter) och dom är jag heller inte så imponerad av..

Mottagligheten vid c:a 30-40% urladdningsgrad efter 5min / 45min har sett ut ungefär såhär:

210Ah batteribank / 60A generator    50A  /  30A

386Ah bank / 115A generator  85-90A / 55A

540ah bank / 115A generator 70A / 30A

345Ah bank / 50A generator 50A / 20A

Så märkligt nog har mina noteringar varit att biltemas fungerat utmärkt medans andra lite mer märkesbatterier inte varit lika bra. En kompis har AGM och han får nu in typ 90-100A i början och 70 efter nån timme.. Det innebär att han i varjefall bör ladda kanske 75Ah på första timmen med mindre bank än vi hade i motorbåten där vi fick in kanske 45-50Ah.. En stor skillnad under soliga veckor i kustbandet i mina ögon..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa att ett startbatteri som kan lämna stor ström även kan ta emot mer laddningsström. Det  har väl med plattornas totala yta att göra. Tunnare plattor i startbatteriet rymmer fler och ger större ström både in och ut.

Skulle vara kul att testa testa startbatterier nån gång.

Det är dags att byta i båten men kanske har dem en säsong till. Fungerar fortfarande bra med tre 80Ah Tudor Nautica. Laddar med 14,6V eller 14,1 (valfritt) oftast med högre spänningen som troligen bidrar till att hålla batteriernas kondition. Fyller inte i batterivatten mer än lite duttar varje år vid kontroll. Tror det är fjärde säsongen nu som de gjort tjänst. 

Ett test som batterierna ska klara är att koka vatten till ett par koppar kaffe. Drar 52 A och 7Ah. Piper batterivakten i DC/AC-boxen vid fulladdat batteri byter jag. batterier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant erfarenhet Pelle, frågan är om/hur man kan ta reda på mottagligheten av detta på en batterimodell före köp?

 

Någonstans behöver man ju ofta prioritera sin investeringar eftersom behovet ofta inte uppstår i den takt man hade önskat. När man som i vårt fall kikar på kapellbyte, ny toalettinstallation (ALLT) och nytt ankarspel samtidigt som alla batterierna visar tydliga ålderstecken samtidigt blir det helt enkelt inte GEL batterier från Mastervolt eller liknande även om de nog haft många fördelar.

 

Jag hade ett gäng nya 75 Ah Fritidsbatterier i förra båten som jag hade totalkoll på via en BattMeter och nöjde mig med max 25% uttag plus solcell. Fungerade finfint trots billig lösning.

 

Tycker att Crown verkar vara en bra mix mellan pris/prestanda men vet inte hur Trojan ligger till i pris?

 

Förkovringen fortsätter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...tja; båten såld och nu har vi styrpulpet och har just gått över till fokus på hummerfiske för första gången!

 

Snacka om att man känner sig GRÖN...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...