Julle1950 0 Postad 18 Oktober , 2012 Blev indragen av SSRS ( Tack ni är änglar ) då motorn kokade. Konstaterade att impellern gått i sönder. Bytte impeller och tittade i ivärmeväxlaren om det fanns något kvar, hitta inget. Tog bort de delar som satt i själva pumpen. I dag så var det dags igen. Motorn kokade, lite svettigt läge denna gång och fick koppla in spolpumpen direkt efter den vanliga pumpen och kom på så sätt hem utan hjälp. Efterssom jag kört 3 gånger mellan impellern går i sönder förra gången så är det nog inte bara till att byta impeller och fortsätta att köra. Har tänkt på: * Delar av den tidigare impellern har fastnat och därmed pajat den nya( men varför kom jag då hem på spolpumpen) * Pumphuset är kass och måste bytas Är det någon annan som kan komma på något? Mvh Julle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 18 Oktober , 2012 Vad är det för motor du har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 Oktober , 2012 Om även den nya impellern gått sönder så är det väldigt troligt att något är fel med pumphuset. På vilket sätt gick den gamla sönder? Den kan ju vara något som blockerar kylvattnet vilket bränner impellrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Oktober , 2012 Kolla så du inte har stopp i tillförsel av vatten. Utan vatten tar impellern slut rätt så fort. Även rekommenderat att smörja in impeller med impellerfett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 18 Oktober , 2012 Kolla att inte kammen lossnat och åker med runt. Det förstör impellen på nolltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Julle1950 0 Postad 19 Oktober , 2012 Tack snälla för svar. Det är en IVECO motor. Den första impellern som gick sönder hade INGA! vingar kvar. Vid impellerbytet kollades att vatten kunde komma fram men gjorde inte motsvarande på det vattnet ut, så det kan ju vara mer eller mindre stopp på utloppet någonsstans.Flera har sagt att huset bör vara sönder, men jag får inte riktigt ihop det. Hur kan jag i så fall köra många gånger med en gammal för att sedan bränna en ny på 3 turer. Det följde med impellerfett när jag köpte impellern så det borde inte vara problemet. Kammen skall undersökas noga idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 19 Oktober , 2012 Om du kör så att det börjar koka så har du kanske även ett indikeringsproblem. Har du ingen varningslampa och summer som hörs då du saknar kylvatten flöde. För övrigt tror jag att torrgång kan göra att du knäcker impellrarna så snabbt. Ta en vattenslang och spruta vatten bakåt i kylvattenintaget, du kan ha något som sitter där och täpper till. Själv hade jag en död fisk en gång i sjövattenintaget i köket som gav olika mycket stockning en längre tid innan jag lyckades rensa ut problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Julle1950 0 Postad 20 Oktober , 2012 Felet hittat. Visade sig vara fel impeller till pumpen(modifierad) som monterades in. Vid kraftig sjögång så sög pumpen lite luft samtidigt som impellern var kass vilket medförde kokning. Hasse, nej ingen flödesmätare, skulle varit bra att haft Tack alla för svar! Mvh Julle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 20 Oktober , 2012 I vår sista segelbåt, innan jag konverterade till grytgubbe, bytte jag motor från MD5 till Lombardini, som lär vara samma motor som Iveco, så när som på färgen. Efter att i stort sett ha kunnat glömma det där med impellern, började impellrarna ta slut i ett ganska högt tempo och naturligtvis alltid vid fel tillfälle. Delvis hade det troligen med pumpens konstruktion att göra, men jag är inte säker på att det var hela förklaringen. Den nya motorn levererades med betydligt längre och grövre kylvattenslangar, som naturligtvis tömdes m. hj. av vakuumventilen så fort motorn stod stilla. Det visade sig att den stackars impellern fick gå torr ganska länge innan slangarna blev vattenfyllda igen. Kanske en ytterligare anledning till impellerhaverierna? Naturligtvis inte svaret på alla dina funderingar, men kanske ändå värt att tänka på. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser