Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
johangustafzzon

Ny Båtförsäkring - bra pris?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är påväg att byta båt och har tagit in en offert, ser priset vettigt ut tror ni?

Så här ser offerten ut!

Försäkringsuppgifter

Offert för AZIMUT 43 FLY Offertnr 1939826-2

Försäkringsbelopp:

Båt och utrustning totalt

2.700.000 kr

Personlig lösegendom

27.000 kr

Trailer

Hemmabrygga Hemmabryggans region

Nyköping-Öregrund inkl ö Mälaren

Användningsområde

privat

PREMIER

Självrisk sjö/uppläggning Självrisk brand/stöld Årspremie

27.000 kr 27.000 kr 19.451 kr

Omfattning

Helförsäkring Bas

Exklusiv

Rabatter

Bas, Viamare, Skadefrirabatt, Fullservice

Båt / Utrustning

Båtfabrikat, modell

AZIMUT 43 FLY

Tillv.nr Årsmodell

2006

Båtens namn

Längd

1290 cm

Bredd

422 cm

Byggnadsmaterial

Plast

Maxfart

29 knop

Motor

Fabrikat, modell Tillv.nr Årsmodell Effekt

1 Cummins 2006 425 hk

2 Cummins 2006 425 hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om det är ett bra pris eller ej.

Då jag själv valde bolag,(seglare) fann jag dock att priserna egentligen varierade rätt lite, typ ca 15% upp ner. Men att det däremot kunde skillja rätt mycket i övriga vilkor.

Mitt tipps, kolla vad som händer om olyckan inträffar.

*  Vad ersätts och vad ersätts inte ?

*  Vilken nedräkningsfaktor har bolaget om båten är några år ?

*  Vilka självrisker har du, beroende på typ av skada (brand, inbrott, sjöskada, frysskada,    upplägningskada, transportskada, sjösättningskada, skadegörelse)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för Svedeatipset!

Kollade deras hemsida och fick där fram ett pris lite under min offert, jag ringer dom nästa vecka och kollar om det går att pressa något!  Återkommer med info hur det går!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med www.pantaenius.se fick riktigt bra pris där plus bra villkor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På båtar i den storleken/värde så är det många som förespråkar Pantaenius. Inte alltid billigast, men väldigt bra villkor och framförallt ingen minskning av värdet. Just avsaknaden av åldersavdrag var helt avgörande när vi valde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Atlantica var det bolaget som gick emot tingsrätten och förhalade proccesen i 4 år.

Sade upp min försäkring på en båt som varit försäkrad där sedan 1955, efter den Atlantica skandalen.

Altlantica vill jag inte ha några affärer med även om premien/vilkoren är hyffsade.

Har fler av mina båtar i Sv Sjö, alltid fått ett korrekt och bra överenskommelse när jag har haft stöldskador på båtarna.

http://www.svt.se/2.134138/1.2034350/batolyckan_foljdes_av_fyra_ar_med_rattegangar

post-571-1394237281,8151_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig haft Atlantica och efter den artikeln som ovanstående länkade till så lär iaf jag aldrig välja dem iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra tips. När jag gått igenom priser och villkor så kommer det att bli Pantaenius. Priset är i nivå med de andra som ligger bäst i pris men deras villkor med fullvärde mm är överlägest de andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med.

Om jag klantar till det på sjön och skadar någon annan så vill jag ha ett bolag i ryggen som INTE försöker dra allting till sin tidsödande juridiska spets innan man slutligen gör ett hemligt avtal och efter 4 år tydligen betalade någon sorts ersättning som kvinnan accepterade. Efter att the shit hit the fan och hela media var i uppror.  Utan skriverier hade det knappast blivit nån ersättning.

Det är inte vad jag menar med en bra ansvarsförsäkring. Alltså väljer jag annat bolag än Atlantica. För min del Svenska Sjö som jag behövt använda en gång (skrynkliga propellrar och krokig axel). Ett ärende som hanterades raskt och utan tjafs.

Men även IF har fått det tveksamma nöjet att reda upp mina tidigare misstag inom båtvärlden. Även det raskt och utan tjafs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johan skrev

Tack för alla bra tips. När jag gått igenom priser och villkor så kommer det att bli Pantaenius. Priset är i nivå med de andra som ligger bäst i pris men deras villkor med fullvärde mm är överlägest de andra.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Då har du kommit till samma slutsats som jag!

Jag valde detta bolag och råkade samma år ut för en sjöskada (min första någonsin).

Jag anser att jag fick korrekt bedömning och ersättning inom rimlig tid. Och inget åldersavdrag som i stort sett alla andra bolag har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...