Spancox 27 Postad 18 Oktober , 2012 Jag har förstått att lösfotat storsegel är att föredra framför replik mot bommen. Min fråga är varför replik då ens finns, lösfotat måste väl ha varit originalet så att säga? Finns det någon som kan förklara, eller spekulera litet i frågan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Oktober , 2012 Varför finns det bilar? På artonhundratalet körde man med häst och vagn. Det finns fortfarande några som gör så. Om hundra år är kanske alla segel lösfotade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Oktober , 2012 Lånar tråden lite, eftersom jag står i begrepp att skaffa nytt storsegel (om jag inte kan hitta nåt hyfsat beg istället. Nån som har ett stor t M77 liggand? Nöjd om det bara har en säsong el 2 kvar i sig, så jag kan skjuta på investeringen ett tag. Har varit mycket nu brrrr.) Iaf, om det nu blir ett nytt, så har jag lite funderingar på att köra lösfotat istf replik som är idag. Vad är det som gör att lösfotat är bättre? Behöver jag byta annat också om jag går från original rep-lik, bomkapellet t.ex? Går segelsättningen till på samma sätt som idag? Delfinsegel tyckte jag skulle skicka bef segel t dem, så skulle de sy om det t lösfotat o på så sätt få ut ytterligare lite liv ur seglet.. Hur går det till? Min bedömning är att ett 15 år gammalt segel är slut oavsett om det sitter på rep el löst..men eftersom det är helt o rent tyckte dom att det kunde vara värt att kolla på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 18 Oktober , 2012 Ett lösfotat är lättare att trimma buken på eftersom det inte sitter fast i hela bomlängden. Men att det skulle göra att det går att krama ur några år till ur ett gammalt utkört segel, förstår jag inte. Inget jag skulle satsa en spänn på. Om du investerar i lösfotat så är det enda kritiska hålfastheten på bommens likränna. Om den är klen så kan rännan öppna sig och seglet lossna. Botmedlet är att dra någon form av avlastning genom skothornsringen och runt bommen, som det brukar vara på de stora kappseglingsbåtarna. Segelmakarna har ett band med kardborrelåsning som man drar runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 19 Oktober , 2012 Jo, men min fråga gällde ju varför det ens finns replik om min slutsats att lösfotat var ursprunget stämmer. Varför bytte man från lösfotat till replik? (Om man nu gjorde det då.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Oktober , 2012 Antar att citatet blev lite fel, i sann MG-anda? Och samma här, eftersom jag står i begrepp att byta vore det intressant att veta varför man en gång i tiden gick från lösfotat till replik. Om det nu är så, vilket verkar logiskt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 19 Oktober , 2012 Fråga - vem påstår att man gått från lösfotat till replik? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Oktober , 2012 Ingen som vad jag vet påstått det, men det känns logiskt att man i the beginning of time inte hade replik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 19 Oktober , 2012 Jag! :-) Precis som Killerboo säger ovan verkar det märkligt om replik skulle varit ursprunget och lösfotat en utveckling därav. Någon som vet hur det ligger till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Oktober , 2012 Seglat har ju människan gjort länge. Vi talar om tusentals år. Det var väl nån som kom på att om man hängde upp ett tygstycke på en pinne eller två så flyttade sig den båten de hade frammåt med vinden och man slapp paddla. Det seglet var med all sannolikhet lösfotat Sen har det ju skett en utveckling och det har kontruerats en massa olika riggar. Latinsegel tex som ju nästan är ett försegel littsat till en lång bom som utgör !förstag och hissas på en kort mast. Djonkriggen som har en massa horisontella bommar med segelduk emellan. Att littsa selet till rundhulten var ju det vanliga under lång tid. Långt in på 1900-talet På min första båt, en gaffelriggad bohusjulle, var seglet littsat till bom och gaffel men fäst med mastringar till masten. På bifogad bild - som jag ärligt stulit på nätet - är seglet littsat till både mast och gaffel. På min nuvrande spririggade bohusjulle har jag en annan lösning i stället för mastringar. En repstump med en ögla sitter fast i en öljett på ena sida av seglet. En repstump med en överhandsknop sitter fast på andra sidan av seglet repen förs runt masten mot varandra och överhandsknopen träs i öglan. Littsat och klart. Annordningen har naturligtvis ett fint namn, som jag i skrivande stund inte kommer på. Det har ju skett stor utveckling av segel och segling under århundraderna. Att man började fräsa spår i mast och bommar är en relativt ny företelse - 1900-tal? I och med det var man ju tvungen att ha replik som passade i de urfrästa spåren. Replik runt seglet hade man haft i många hundra år, men det var för att seglen skulle hålla. Travare i masten var väl ett sätt att förenkla segelhanteringen. I dag kan man ju med de nya matrialen göra starka avslut på seglen och det har ju inneburit att man inte behöver ha ett lik runt seglen för att få det att håll. Det har ju också öppnat upp möjligheten att ha lösfotade storsegel. Det sker ju hela tiden en utveckling inom alla områden - så även innom seglingensområde där det fäller att öka prestandat hela tiden. Högre och snabbare. Ovanstående är min tolkning byggd på min kunskap och erfarenhet. Jag har haft fel förrhttp://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 19 Oktober , 2012 Det är inte märkligt alls. Förmodligen klarade de gamla dukarna inte av att enbart fästas i ett horn utan att töja sig och tappa formen, därav replikets tillkomst. En gissning... Först måste man utreda när den moderna riggen vi använder på fritidsbåtar uppkom, dvs Bermudariggen, och se om man ska utgå från den. På riktigt gamla båtar med olika sprisegel sitter seglet kring ringar/linor runt bommen på flera punkter, på mindre förekom säkert olika varianter av riggar med och utan bommar, med olika fästen kring bommar osv osv.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 19 Oktober , 2012 Toaens svar var mycket bättre... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 19 Oktober , 2012 Underbart fylligt svar, som vanligt när det är toaen bakom tangenterna. Så långt hade jag inte tänkt, så klart att canvas inte tålde att få allt drag i ena hornet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 19 Oktober , 2012 Bidrar lite till snacket. Jag har lösfotat. Seglet står bättre än med lik efter bommen. Men det har en nackdel att ha lösfotat. När jag tar ner seglet så måste jag nästan ha lazy-jacks. Det sitter ju fast i skothornet men det blir en massa bylten som drar iväg ändå. Inte trevligt. Svårare att hantera ensam. Så då tänker jag mig stora skutor och för liten bemanning. Tänk därtill stora tunga linne eller bomullssegel, som kanske är våta. Vilken tung hantering. Så man litsade fast bomliket vid bommen. Sedan var kanske steget till att ha en likränna inte långt därifrån i vart fall på fritidsbåtarna. Annars var det inte alls ovanligt att man tog in seglet mot masten. med gaffeln kvar uppe. Då var det lättare om det var litsat och inte satt med replik i en ränna på bommen. Detta förekom på en hel del av de 4-mastade barkarna som seglade in på 1920 talet från Åland. Då var det alltså aktersta masten, mesan, med gaffelseglet. Skärningen på bomullssegel var sådan att sömmarna utgjorde en sorts dragriktningsförstärkning. (usch vilket ord....) Idag har man lagt tyget så att de olika styrkorna i varp och lärft hjälper till med sina dragriktningar. I synnerhet på spinakker kan man se denna utveckling från radial till starcut osv. skärning av delarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Oktober , 2012 En annan tänkbar orsak skulle kunna vara end plate effect? Tycks visserligen som idén rörande farthämmande virvelbildning runt bommen bara var populär runt 1980-talet eller så. Alltså knappast nån orsak till rep-likens tillkomst men kanske en orsak till att man fortfarande kan välja?[Moderna bränslesnåla flygplan har vad jag begriper vertikala fenor längst ut på vingspetsarna av samma orsak, men där handlar det ju om rejält stora vindhastigheter jämfört med segel. Och även segels vindhastigheter avtar snabbt närmare vattenytan.] Nå, antagligen är fördelen med det lösfotade seglets styrbara form betydligt viktigare än att stänga till spalten mellan segel och bom? Men detta hjälper förmodligen ytterst litet ifall inte seglet också är sytt så att minst nedersta halvmetern eller så är helt plan och utan buk? (Alltså inte bidrar till framdrivningen uppvinds utan bara agerar som ett sorts virvelhämmande läckageskydd under bommen.) Haha, alltför avancerade teorier ifrån en legitimerad saktaseglare men spekulationer var ju tillåtna. :-) Själv valde jag vid segelköpet för tiotalet år sedan rep-lik och fick till min förvåning ett segel med jättebuk ända ner. (Det segelmakarn gjort var att s.a.s. sy ett rejält halvmåneformat horisontellt bihang mellan buken och bommens rep-lik.) Sträcker jag uthalet så försvinner buken och bihanget blir då bara ett litet betydelselöst veck längs bommen. Funkar bra för mina enkla behov och är kanske t.o.m. litet av äta kakan men ändå ha den kvar!? Här en gammal tråd ... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=263418&content_only=true Ifall du skulle välja icke lösfotat så skadar det väl inte att fråga litet om bukstorlek närmast bommen kan jag tycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 19 Oktober , 2012 Kalman, jag hade lösfotat på förra båten. Man sträckte uthalet före nedtagning så var detta du beskrev inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 19 Oktober , 2012 Helt rätt Peter_K. Det är så jag gör för att hjälpa upp det men jag tycker ändå jag behöver lazy-jacks. Lite för bökigt när jag är ensam och har bråttom och skall ha seglet i snygga veck på bommen. Äre riktigt bråttom så lägger jag bara en tamp runt alltihop i mitten och fixar sedan i lugn och ro. Jag har sett ditt alias stavat ibland med versal, ibland med gemena. Vilket skall det vara? Peter_k el Peter _K. (Borde vara det sista?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 19 Oktober , 2012 Helt rätt, det sista är det som gäller. Kan ju vara olika från båt till båt såklart. Jag hade f ö ett block i hornet på seglet så jag fick utväxling 1:2 på uthalet (har så nu också) för att kunna sträcka ordentligt och för att få lite finare rörelser. Saknar mitt lösfotade storsegel från förra båten och funderar ibland på om man ska lägga pengar på att sy om det jag ha nu till lösfotat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 19 Oktober , 2012 Jag kör också lösfotat på cattan, seglet är 12 år gammalt från Gransegel, då det köptes så var skälet till lösfotat just trimmet. Seglet står bättre med lösfotat enligt segelmakaren. Lazy-jacks monterades inför den här säsongen och jag förstår inte varför jag inte gjort det tidigare, helt suveränt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 19 Oktober , 2012 Har 3 olika storsegel till min båt, 2 lösfotade och ett med bomlik. Erfarenheten är att det lättare att få nedre delen av seglet effektivt med lösskotat. Men har upptäckt att det belastar vagnen i likrännan och lintrissan till bomsträckaren betydligt mer, så att jag troligen måste göra något åt det. Senaste seglet är ett fullattesegel och det skulle knappast fungera om seglet suttit fast mot bommen hela vägen. I övrigt håller jag med Kallman att det kräver att man har lazy-jacks. För om jag sträcker upp det hårt bakåt så att det inte skall falla ner från bommen, så blir det istället för tungt att hissa. Känner att jag behöver den hjälpen med mina 44m2 storsegel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Oktober , 2012 Varför skulle det inte fungera med Fullattesegel och bomlik? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 20 Oktober , 2012 Om det här funkar ska det nu synas en bild på mitt arrangemang med brytblock som löser en del av Kalmans problem med tungt genom att öka utväxlingen samt ett nylonband som löser problemet med vagnen som jag f ö plockat bort då den bara bromsade när man skulle släppa ut storseglet på uthalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 20 Oktober , 2012 ...näha... kom iofs inte direkt som en chock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Oktober , 2012 Fick fram Peters bild genom att inte kopiera med änd-hakparanteserna. Misstänker att MG råkar fungera normalt denna gång, blir delvis gråtonat i adressfältet vilket kan vara nån sorts skydd för privata bilder?? Tog en beskuren skärmdump för säkerhets skull, kanske hade jag bara tur och rätt webläsare etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 Oktober , 2012 Tack peter_K och Thomas-1 för bilden. Är inte clamcleaten i vägen för plastbandet när du skall reva Peter? Går linan inuti bommen fram till masten? Ang bilden. Tror att det är bildstorleken, pixlar, som spökar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sterno 0 Postad 20 Oktober , 2012 En fördel -som INTE har med trim att öra- med ej lösfotat är att man kan samla regnvatten i storseglet genom att slaca lite på fallet. Med lösfotat -har inte själv haft tillfälle att prova- antar ja att vattnet forsar ut i buken. Tveksamt om det hjälper att tajta uthalet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 20 Oktober , 2012 Tack för hjälpen med bilden! Clamcleaten ska bort, men det är en del av den gamla revkonstruktionen från förra ägaren. På bilden är seglets uthal släppt väldigt mycket. Linan går från sittbrunnen, till brytblock, fram till masten där de bryts vid däck, sedan på utsidan av masten till underkant bommen där det sitter block, genom bommen till nocken. Angående bilden är den inlänkad eftersom man inte kan ladda upp bilder när man skriver med en ajfån, precis som jag gör nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 20 Oktober , 2012 Svar till Toaen Varför skulle det inte fungera med Fullattesegel och bomlik? Visst går det, men inte lika bra. Fullatteseglet har fördelen att du kan få mer markant vingform på seglet än med korta lattor. Dvs med mer markant buk rätt långt fram i seglet. Detta går då att åstadkomma längs hela mastlängden om det är lösskotat. Sitter seglet däremot fast i bommen så störs de nedersta metrarna något. Men praktiskt kanske just detta inte ger så stor fartskillnad, Men jag tycker att det mest irriterar mig när jag skall trimma seglet och det inte ser så snyggt ut längst ner och lite gör att det är svårare (tycker jag) att justera bomsträcket så att det tydligt blir bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 21 Oktober , 2012 För att öka utväxlingen ytterligare kan man ha ett eller två block i kaskad inuti bommen. Kaskad är att föredra jämfört med dubb- eller /trippelelblock eftersom kaskader löper lättare. En annan fördel med detta är att man får mindre töjning på den långa linan från bomnocken til sittbrunnen, kraften blir ju mindre i linan efter kaskaderna. En nackdel - som jag aldrig märkt - är att blocken i bommen kan skramla mot bomen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser