Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Northsea

Diesel fr 200 eller Bensin fr 2004?

Rekommendera Poster

Kollar på en båtmodell. En båt är från 2000 och har diesel, VP 150hk, den andre från 2004 och har Mercruiser V6. Priser skiljer inte mycket.. Ca 15000 till Dieselns förrdel.

Båda servade efter bok och fint skick.

Skiljer det mycket i förbrukning? Båten är 6.7m lång och väger ca 1500 kg.  Diesel ca 30knop och Bensin ca 37.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieseln går lite billigare. Vet inte ägarna vad de har i förbrukning? Antar att det är en aqad31 som avses. Denna har vi i våt båt. Tillförlitlig och robust motor. I vår båt är den ca 0,4 l/m snålare än bensin alt. Ex. Min bror har 5,0 motorn, mpi, i en något mindre och lättare båt än vår och den drar ca 0,4-0,5 mer. Annan båt, 21 fot dc ( min 23 fot kabin) svårt att jämföra då, en fingervisning dock. Dock är reservdelar generellt lite dyrare än till bensinmotorer. Säkerheten med diesel är en annan fråga att ta med i beräkning. Diesel är mycket svårare att antända vid läckage. Marchfarten lär inte skilja speciellt mycket mellan alternativen antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleförbrukningen är viktig och det har du ju redan fått svar på liksom säkerhetsfrågan (men det är mest ett teoretiskt problem med bensin).

Viktigare än bränsletyp är hur lång gångtid de olika motorerna har tycker jag. Några hundratimmar hit eller dit har ingen betydelse, men om det är tusen timmar skillnad börjar det kunna vara viktigt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle valt dieseln. Bättre bränsleekonomi, mer brandsäker och sannolikt mer fördelaktigt den dagen du ska sälja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att jag fått uppgift från volvo att ad31 bör hålla minst 3000 timmar innan renovering. Kan nog funka många fler timmar också men det är ett riktmärke i alla fall. Börjar den närma sig dessa timmar så blir det dyrt inom snar framtid. Bara renoveringssatsen kostar massa skjortor. Blir iofs dyrt att renovera bensinaren också. Är bensinaren sötvattenkyld förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda har sötvattenkylning. Sett bilder på Dieseln och den ser ut att vara som ny. Om det skiljer 0.4 eller mer så blir det en del på en sommar, helt klart! På nåt vis känns en VP diesel tryggare..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många fördelar med diesel men en del nackdelar också. Räkna med att reparation eller renovering blir mycket dyrare. För många av oss båtägare är numer diesel i praktiken ca 2 kr dyrare än besnsin. Bensin kan man ju tanka på bilmacken med dunkar för ca 15 kr. Dieseln där går inte att använda i båt längre och på sjömacken är det drygt 17 kr.

Såvida du inte tänkt tanka även bensin på sjömack, eller har tillgång till billigare ren diesel, så måste du kompensera för denna skillnad i bränslepriset när du räknar på driftsekonomin,

För egen del räknar jag dieseln som 15% dyrare i praktiken. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut satsa på bensinmotorn, betydligt billigare delar, och är det inte en penta utan en amerikansk motor så kommer det finnas delar i  evinnerliga tider Till dieselar är det skröppdyrt med reservdelar och hur länge har penta delar, de verkar ju bara ha delar till nya motorer av nån konstig anledning. Sen vet vi inte hur länge dieselpriset är så lågt som det är nu, Eu har ju tagit ett beslut att sjöfarten ska gå på blankdiesel, och detta kommer leda till betydligt högre priser än på bensin, bedömmare räknar att dieseln ökar runt 1 krona per liter. Och då börjar lönsamheten bensin diesel inte vara så stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. pris den dan det är dags för renovering, vilket förmodligen är väldigt långt fram i tiden så kan jag meddela att jag helrenoverade min motor (ad31) med kolvar+foder (beg. 100 timmar), renov. laddluftkyl, slipad vev, alla lager, nya kolvkyl, oljekyl, nya ventiler, justerad pump, packningar mm. Delar kostade ca 15000 sen gjorde jag jobbet själv. Köper man delar hos den lokala motorrenoveraren och renoverar delarna istället för att byta ut dom så behöver det inte bli jättedyrt. 

Vad jag läst är att på bensinaren behöver man byta limpor och knän mm. vart 10 år ca, det kostar väl nära 10000 bara det?

 

/L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tumregel limpa och knän bytesintervall är 20 år i sötvatten 10 år i bräckt 5 år i USA, har man ingen penta som tyvärr jag har utan annat märke från andra sidan, så kostar limpa och knän runt 5000-6000, om du har sötvattenkylt. Vet inte om det är nån skillnad. Har man penta som mig kostar limpor och knän runt 20000 och då är det en 4 cylyndrig motor.  Det var en väldigt billig renovering du gjort grattis. Så du har inga kyllimpor på din motor då ?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det kyllimpa på dieslarna men de är färskvattenkylda och tillverkade av aluminium. Det går alltså  glykolblandat vatten i dom, vilket gör att de så gott som aldrig ärgar bort eller går sönder. Om man inte skruvar på pumpen vill säga då avgastempen höjs och limpan kan ta skada. Min är nu 22 år och i nyskick.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du haft tur då hör jag ! Och vad tro du din aluminiumlimpa kostar att byta den dagen den tar slut då ? Det finns rostfria limpor till bensinarna med och då håller de för evigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, man måste tanka på båtmackarna? Jag såg framför mig att kånka lite dunkar för att få ner priset.. Jag har också förstått att dieseln kommer stiga i pris.. Plötsligt svajjar jag i beslutet. Timmätaren har inte fungerat på ett tag tydligen, så det går inte att få exakt antal timmar. Men båten har inte varit en semesterbåt, utan transport till en sommarstuga. Men den dagen jag ska sälja vill nog köparen veta antal timmar..  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att det skulle vara billigt att renovera pentadiesel. Däremot kan det vara långt billigare än man kan föreställa sig om man letar lite och engagerar sig. Oavsett motorvalet kan reparationer och ev. om man har otur mer omfattande arbeten behövas. Ang. Alulimpa verkar du- kossor- nästan bli sur? Återigen menar bara att det finns olika saker som kostar på de olika motorerna, även bensinaren. TS Ang. drifttimmar är det normalt med ca 100 timmar per år men det kan skilja sig mycket. Viktigast är nog ändå om båten gått tungt och bristande underhåll, då ska du nog ta en annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag blir absolut inte sur ! ställde bara en rak fråga. Var och en ska göra efter eget huvud för du ska fatta dina beslut själv i slutänden. Menar bara att fördelen med diesel kontra bensin om man räknar in alla kostnader inte är en fördel längre utan jag tror att det blir dött lopp. För nåt år sedan tjänade man på en diesel eftersom du får lägre förbrukning, men dieseln är idag dyrare än bensinen vissa veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte givet att du inte kan köpa diesel från landmackarna. Jag har tankat landdiesel till en KAD300 i fyra säsonger utan problem. Bytte tank förra året och i den gamla var det nästan inga spår av alger. Har i sommar haft problem med vatten, men bara i ena tanken och det var så stora volymer att det knappast kommit från bränslet utan snarare från otät oring i tanklocket.

 

Jag skulle tveklöst satsat på dieseln. Om motorn suttit i båten från början så bör båtens övriga skick kunna ge en fingervisning om hur mycket den brukats. 3000 motsvarar yrkesmässig trafik i två år (8 timmar per dag i 375 dagar) och det bör i så fall synas på inredning, skrovsidor mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med angående landdiesel. Jag gör av med drygt 2000 liter per säsong, där åtminstone 80% kommer från landmack (med pump vid brygga). Har inte haft några problem, inte ens efter att ha kört tomt en gång. Jag skulle gissa att om man har bra omsättning på dieseln så är det sällan ett problem med bakterietillväxt och alger, det är kanske en annan sak om man har en segelbåt som bara behöver tankas vart annat år.

En annan aspekt är ljudnivån. Dieslar går oftast på lägre varvtal än bensinare. Ljudnivån har en stark inverkan på trivsel och upplevelse, så jämför hur det låter i marschfart mellan alternativen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bensin V6:an har väl inte världens bästa rykte heller. För att vara snäll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att gratulera då!smiley

För mig räckte det med 1,5 säsong innan allt var igenslammat. Aldrig mer gul diesel i mina tankar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag satsar på Dieseln. Just brandrisken och har sett bilder på motorn. Ser ny ut, samt servad varje år. Kan omöjligt gått mer än 1000 timmar. Mellan en brygga och sommarstuga, en resa på 15 minuter. Ska höra mig för lite mer..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så den startar snabbt. Dessa motorer startar på ett kick när de är friska. Segar den kan det bero på olika saker men i värsta fall dåligt komp. I så fall kompmät. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...