Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Rekan

Hej hjälp och ideer till en rätt så sliten Selco från -71

Rekommendera Poster

Hej jo jag har köpt på mej en selco sportbåt vet inte vad modelen heter men iaf så behöver jag hjälp och ideèr som jag kan ha i denna fantastiska båt! Akterspegeln var knäckt när vi köpte den vi har nu fixat den med ny plast o sådann där väv (kommer inte ihåg vad det hete) det står att båten pallar 40 hk men med den lagningen vad skulle ni tro var max?

post-6738-1394234333,6405_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den frågan tror jag blir mycket svår att svara på! Just beroende på hur du har gått till väga, hur du har lagat ihop allt med det gamla, hur det sitter ihop, vilken mängd polyester, härdare, trämaterial osv, så skulle beräkningen bli ganska svår att genomföra. Jag anser att om du själv tycker att lagningen har blivit bra, så skulle motorsytyrkan vara ganska godtycklig efter resultatet! Svenska ordet lagom kanske kommer väl till pass?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du Rekan! Jag vet inte vad båtmodellen heter, men väven du menar är troligtvis glasfiberväv. Tillsammans med plast blir det stark. Men motorns påfrestning mot akterspekeln är stor. Mycket stor! Därför ska man förstärka akterspegeln när man bygger/lagar/gör om. Ofta brukar man förstärka genom att man monterar in sk. knän som man plastar in. Då blir akterspegeln väldans mycket starkare. En annan viktig sak är att man monterar en plåtbit på utsidan av akterspegeln innan man monterar på motorn. (Aluminium eller ännu hellre rostrfritt stål.) Denna metallbit har till uppgift att fördela ut trycket jämt på akterspegeln som motorn har mot akterspegeln. (Titta på andra båtar om du är osäker.) Om ni har gjort på det här sättet (efter konstens alla regler) bör du säkerligen kunna montera en 40 hk motor under förutsättningen att båten är godkänd för det. Om inte arbetet är fullgott utfört.....mindre antal hk. Hur mycket mindre är svårt att säga eftersom man måste se i verkligheten på båten (lagningen) för att kunna bedöma det. Men under alla omständigheter ska du inte montera på mer än max 40 hk! Hur bra akterspegeln än är!!! Det finns alldeles speciella orsaker till varför jag är så bestämd på just denna punkt, men det förtäljer inte historien! :-D Hoppas att du har gjort ett riktigt bra jobb så kommer du säkert få en glädjefylls båtsommar 2005! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag tror modelln heter selboy eller riviera jr de luxe om den har måtten 4,0 x 1,6 m, dessa var godkännda för 40 hk. Skriv gärna ner mer kännetecken om båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst per johansen

det kan også være en select mail meg om selco klubben hydra21@online.no

post-0-1394234404,607_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Steve Har alla svar på frågor som rör selco båtarna :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Steve. Hans användarnamn här på maringuiden är Stevemedselcon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst per johansen

kan noen stadfeste type og årsmod.på denne.den har org.freste natespor i dekk. opphøyd mitt på dekk

post-0-1394234406,1508_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...