Olle33 0 Postad 17 Oktober , 2012 Hej! Säkert en mycket dum fråga, men jag förstår inte vad toppen på ankarspelet används till. Någon vänlig själ som kan förklara för dumstruten? Jag har ett liknande ankarspel i fören med endast kätting så jag fattar att kättingen går i själva skåran. Men toppdelen begriper jag mig inte på. Hur kan jag använda den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 18 Oktober , 2012 Om du har fel på spelet eller bara el torsk , så lindar man ankarlinan runt och vevar , som du gör på en segelbåt .. Winshar upp segel mm ! (stavning? ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2012 Fast det brukar nog vara så att trumman är en kapstan som man kan vinscha hem tamp med. Då kopplar man bort kabelariet (kättinghjulet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 18 Oktober , 2012 Får man fylla på med en annan nybörjarfråga på dessa saker. Hur fanken ska jag veta när jag rasslat ut nog mycket kätting? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Oktober , 2012 Hur fanken ska jag veta när jag rasslat ut nog mycket kätting? Har du elektrisk utmatning så brukar urmatningshastigheten var ganska konstant, typ 20 m/min. Då räcker det att räkna sekunder för att veta ungefär. Sen finns det små plastbitar som man kan sätta i kättingen tex var 10:e meter. Själv kladdar jag på lite färg var 10:e meter. Måste bättras på med några års mellanrum. Jag brukar köra med en rostskyddsfärg men egentligen är tanken att måla med olika färger (typ motstånd). Det mest riktiga är annars ett schackel var 15:e famn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 19 Oktober , 2012 Sätt annars buntband i olika färger på 10, 20, 30, 40m sov.. det ska jag göra till våren. Tror det håller bättre än att måla schaklarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 19 Oktober , 2012 Svar på frågan Hur man skall veta hur mycket kätting man skall mata ut? En del föredrar bla därför fritt fall, jag själv har varit lite rädd för det, eftersom kättingen åker ut ruskigt fort om man inte kommer åt att bromsa hastigheten. Jag har mitt spel i aktern och når det inte så lätt om jag samtidigt går mot bryggan och skall manövrera och lägga till. Jag kör därför med elektrisk utmatning, mitt går relativt snabbt 40m/min. Efter att för första gången haft ankarspel denna sommar kan jag konstatera att man lär sig efter ett tag. Hittills har jag aldrig matat ut för mycket, däremot för lite några gånger. Kättingen hänger rakt ner mot botten så fort den sträcks bara lite så bromsar båten upp, faktiskt mer än förväntat. Man lär sig vilken som är bästa hastigheten mot bryggan och så kör jag med mer eller mindre konstant utmatning. För övrigt grymt bra att ha ankarspel. Jag kan nu hantera 15 kg ankare hur lätt som helst och får med mer tid att hantera båten i synnerhet då jag lägger ut, vilket är en klar fördel när det blåser / driver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 19 Oktober , 2012 Tack för svar! Det är fritt fall, ska märka kättingen, men jag känner fortfarande att jag har för mkt att hålla koll på vid tilläggning så jag lär inte hinna se märkerna iaf :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saxofon 8 Postad 20 Oktober , 2012 För prylnissen finns ju även kättingräknare så har man en liten display vid ratten man kan kika på. Någon som har erfarenhet av dessa? Mest en gizmo eller räknare de verkligen rätt och håller år efter år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 20 Oktober , 2012 Har själv funderingar på ett ankarspel i aktern. Båten är 27 fot och har negativ akterlutning(sluttar snett bakåt). Vad har ni för rek. om brytrullar och motormontage. Elmotorn bör väl sitta någonstans i aktre stuven? Har sett att seasea har kampanjpriser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 20 Oktober , 2012 Svar till CVIDARE Köpte själv ankarspelet på SEASEA i vintras, och monterade det i somras. Det blev ett Anchorlift Dolphin 1200W med 45 meter 8mm kätting och tbh. Båten väger 7 ton och behöver 15 kg ankare. Jag är nöjd med funktionen men det blev rätt mycket jobb eftersom jag fick plasta en större box för kättingen än vad jag först tänkt mig. Spelet är ganska stort och den starka elmotorn tar rätt mycket plats under spelet, Men det gick att klämma in det i båtens rätt trånga ändskepp. Det är viktigt att det finns tillräcklig fallhöjd under spelet för kättingen Bild visar hur det såg ut när jag jag matade in kättingen från bryggan, 45 meter väger ca 65kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 20 Oktober , 2012 (forts) Ankarspelet monterade jag inne i ett av stuvfacken som byggdes om helt för denna installation. Eftersom mitt spel klara av att dra 1000 kg så krävs det kraftiga grejer för att både hålla fast spelet så det inte vrids i läget och att det även sitter fast i båten. Jag byggde därför en kraftig balk i glasfiberarmerad plast, en dubbelskalskonstruktion för att bättre tåla vridning. På bilden syns spelet inne i stuvfacket och därunder (ljusa partiet) syns den djupare kättingboxen . Så såg det ut innan kättingen matats in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 20 Oktober , 2012 (forts) Äntligen klart! Värt allt arbete. Stor hjälp i synnerhet när man lägger ut ensam Bild visar ankaret inspelat och upphissat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 21 Oktober , 2012 Bra. Bra bilder och beskrivning. Thz. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser