gladius 26 Postad 17 Oktober , 2012 Hej! Kollat runt på youtube och hittade segelbåtar som verkade segla bra utan bom. Visserligen var de inte så stora men ändå. Jag började fundera på vad bommen egentligen gör för nytta. Den verkar för det mesta mest vara ivägen och dessutom en källa till en potentiell fara (gipp t.ex.). Nu är jag en ganska oerfaren seglare så mina tankar kanske är helt fel men trots allt finns det faktiskt segelbåtar som seglas utan bommar och det verkar ju fungera fint. Om man dessutom har ett lösfotat segel så är ju skillnaden ganska minimal till att inte ha någon bom alls. Tänker jag helt fel och har jag missat något väsentligt? Visst vore det skönt att inte behöva oroa sig för att få bommen i huvudet! mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Oktober , 2012 Visst finns det båtar utan bom. Ljungströmkryssaren tex. Den har ju masten långt fram precis som ditt exempel. Man revar genom att vrida masten och har dessutom dubel duk i storseglet. https://sites.google.com/site/ljungstromare/ Risken med att få storbommen huvudet är nog betydligt överdriven. Jag har fått det en gång i mitten av 1960-talet och det berodde på Meta af Byxelkrok som seglade som Zingoskeppet. Har fått spinnakerbommen i huvudet en gång av en mycket speciell anledning - det var för mig betydligt värre. Resulterade både i grundstötning - min nordligaste och hjärnskakning - tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 17 Oktober , 2012 Förutom det trevliga att man blir påmind om att ens huvud sitter för högt upp så har bommen en viss funktion, att precis kunna kontrollera var seglets skothorn befinner sig i alla tre riktningar. Detta udner förutsättning att man har en kick, helst en rodkick. Av samma orsak har man försökt med olika bommar även på förseglet. Det faller inte så väl ut för den är i vägen , man snubblar över den Har lärt mig att den sk Hojt-bommen är den mest perfekta av dem annars. Mitt Fingal-storsegel är lösfotat och står bättre men skotpunkten är på bommen som vanligt och kontrolleras därmed. Hur skall man sträcka ut seglet utan bom annars? Kan bli knepigt. Å erkänner genast, visst har jag varit närgången mot bommen, men alltid i hamn när jag reser mig upp och går ut ur kajutan! Så jag lärde mig att alltid dra bommen åt sidan när man inte seglar. Å lyfter upp den med dirken en aning. Jag vrider runt linan runt knapen bara ett par tre varv. Enkelt att släppa ner den sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Oktober , 2012 Du har ju redan fått svar. Men sammanfattat: Bommen ger möjlighet att kontrollera akterliket på seglet och därmed formen. Lösfotat eller ej spelar ingen roll. Tänk dig vart bommen tar vägen om du släpper ut på skotet. Fundera nu på vart skothornet hade tagit vägen om du inte haft någon bom. Vad gör det med segelformen? Båten i ditt lilla klipp är ju dessutom ett rätt dåligt exempel. Verkar segla sådär, men går bra för motor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 17 Oktober , 2012 Storsegel utan bom förutsätter att skotet fästs på en levang akter om sittbrunnen så att det kan sträckas vid kryss och inte bli så bukigt. Men visst går det. Se på sprisegelbåtar t.ex Optimistjollar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 17 Oktober , 2012 Kommer jag ihåg fel om optimist här både spri och vanlig bom? Men i teorinsstämmer det med den akter placeringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Oktober , 2012 Absolut går det att segla utan. Det är dock oftast inte lika effektivt och därför har utvecklingen gått mot att man har bom. Framför allt blir det riktigt dålig form på seglet så fort man släcker det minsta på skotet, det var lite min poäng i mitt första inlägg. Men vad är grejen med de kassa/felaktiga exemplen i den här tråden? http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/omg_smile.gif\ title=\surprise\ width=\20\ /> Optimistjollar har och har alltid haft bom, med skotet mitt i båten. Och varför det ska vara levang fattar jag inte heller. Det verkar lite poänlöst med lösfotat? Kan vara fast skotpunkt, kolla på Ljungströms riggar. Men han var ju tokig i övrigt också. http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ /> Och ja, jag har seglat den här Ljungströmmaren. Man får segla lite annorlunda men det är rätt ballt och har sina poänger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Oktober , 2012 Vet inte varför, men inlägget tappar fomatering när jag postar det. Så, meningen ja jag har seglat ska fortsätta med den här Ljunströmaren och länka hit: https://a08e5336-a-62cb3a1a-s-sites.googlegroups.com/site/ljungstromare/home/DobraKusa0-hel.JPG?attachauth=ANoY7crKgdjukCvKc1SGcDTjXfmbMx7Jc_gApT-lW4SFEw_obGxxSC698GQGfbJFxF_G0lmLbAzmrZZNoTW7At4Lkm7NqrxcgsBGcI9nyqGKrcEKwBbIjLG08He9TXGNYdrPvt_2b_AaRx0QsXjNraNwTfRcPp9tHRM1_YiyM0UC92yC8rZRJA7EHcYAk8WrlohiXXBLRBIJ-8ia5yddNrY0hr-YIZCJ8moGoN_1MQ1_cTuyqgCMeFw%3D&attredirects=1 Sen är det lite emoticons som inte vill ladda. Skitforum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Oktober , 2012 Levangn har man väl för att man har skotet på akterspegeln och man skall kunna använda rorkulten. De flesta båtar jag haft har haft nån form av levangn. Min första bohujulle hade en riktig levangn i form av ett kröjt rundjärn. PoP16 och havsfidran hade stottaljan fäst på båda sidor och i bomnocken. Skotet var på sätt och vis en levagn. Storfidran har en lite mer sofistikerad form av fast levagn integrerad i puchpit. Min nuvarande bohusjulle har en levagn bestående av en vajer som sitter fast på var sida om akterspegeln. Det är den enda båten som saknar bom, pga att det är en båt med spririgg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 18 Oktober , 2012 Jo, jag förstår vad levangen är till för. Jag förstår bara inte sambandet med lösfotat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 Oktober , 2012 Jo, Jonas P Tänk dig utan levang. Du skotar mitt i båten. Drar in skotet, seglet blir bukigt. Samma sak men nu har du, fortfarande utan bom, skotet går på läsidan på levangen, (man har en lina som drar skotpunkten längs efter levangen), så planar du ut seglet istället. Sedan kan man bestämma riktningen genom att flytta skotpnkten på levangen. Samma som med bom egentligen På skarp kryss flyttar man över bommen på lovartsidan. Alltså. Modellen med att flytta-säkra bomändan/segelns skotpunkt mot att det lyfter, samt att man bestämmer riktningen och buken separat är målet. Det uppnås med med en levang med stylinor tvärskepps samt annars med en kraftig kicktalja som håller ned bommen, eller rodkick som är styvare och håller kvar bommen bättre i båtens horisontalplan, som är grejen alltså. Ang lösfotat så är det skillnad. Nämligen formen som kan göras bättre. Det blir alltid nån form av påse vid bommen annars. Det spill som blir från underliket utan bom är nästan gynnsam. Jag lovar dig ett segel skuret för att vara lösfotat seglar bättre med samma area. Man hade ibland även på skutor med gaffelrigg en lina som kontrollerade gaffelns akterända i sidled. Minns inte just nu vad den linan heter. Poängen var att kontrollera twisten i seglet-plana ut. Fast seglar man under halvind, mot slör/läns spelar det ingen roll för det gör så liten skillnad. Skutorna seglade ogärna i bidevind som bekant. De väntade på lämpligt väder. Ljungströmsriggen är kanon, om man slörseglar eller länsar men försök inte att kryssa med den i hård vind. Seglet står inte bra när man rullat in på masten. De dubbla tygen låter sig inte sträckas ut, det blir bukigt. Det är tror jag för min del största orsaken till att de försvann. Tanken var god men verkligheten av annan åsikt. De två ganska moderna båtar jag seglat med som rullar in storen i masten led av liknande problem. Trots att seglet var sydd att passa vissa fastställda revningslägen så stod det inte bra när man revade/rullade in. Tänk er att seglet var gjort av styvt plåt. Sedan skär man bort en bit för att minska ytan. Inte 17 blir formen på den kvarvarande plåten bra, eller hur? Nu är seglet mjukt så det ändrar formen när man skurit bort en bit, dvs. revat. Den ändringen blir minst om man tar bort en del av underliket, å då är vi framme vid vanlig bindrev. Det blir lite som att kapa en flygplansvinge vid kroppen och flytta in den en bit. Resten har kvar sin form. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 216 Postad 18 Oktober , 2012 Kalman, du har nog blandat ihop bomlöst och lösfotat storsegel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Oktober , 2012 Rätt OT men ändå:Haha, trodde att en levang är en sorts skurborste och skulle själv hellre valt benämningen skotskena i detta sammanhang? :-) ... http://www.seasea.se/%C3%A5ror__b%C3%A5tshake__paddel/%C3%A5ror_b%C3%A5tshake_paddel/levang Hittade en kul quizz-tråd angående skumma benämningar till sjöss. (Just levangen avhandlas i några inlägg fr.o.m. 24/5 21:17 och levangen som riggdel ... nja? En luseplatting är väl däremot både en sorts borste och en riggdel? http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?action=printpage;topic=9344.0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 18 Oktober , 2012 När ni säger Levang menar ni väl Ledvagn ? http://svenskuppslagsbok.se/tag/ledvagn/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Oktober , 2012 Nu har det ju väldigt liten betydelse vad Thomas-1 skulle ha valt för benämning på en detlj tex på en båt, Dialekter och traditoner har ju en mycket stor inverkan på vad ,man på olika ställen kallar saker. Vad skulle du valt för betekning i stället för nôla, eller vad är en nôlhôtte.? Hur skulle du uttryck det gamla uttrycket sviktade stumpar. Däremot har du rätt när du skriver att levang är en sorts skurborste. Det är det också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 18 Oktober , 2012 Mast och bom gör att man kan spänna upp seglet i önskad form, utan bom (eller mast) går inte det. Tänk dig en plattläns utan bom så inser du nog att bommen är rätt bra trots allt. Ett lösfotat segel går att forma mer och bättre än ett segel med replik fäst längs hela bommen, i övrigt är det ingen skillnad på lösfotat eller inte lösfotat segel. Mackey PS Skotskena är en skena på vilket en travare (ledvagn) kan flyttas till önskad possition. Levang är som sagt något helt annat, den har inget med själva seglingen att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Oktober , 2012 Toaen: Bra länk till uppslagsboken, funderade litet på ifall ordet kunde härstamma ifrån lävagn. Hur det kunnat få betydelsen däcksborste kan väl också anas. Åter alltså till trådens seriösa ämne ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 18 Oktober , 2012 Jag förstår precis varför man vill kunna kontrollera skotets position i tvärsled. Men din förklaring stämmer inte riktigt. Vill jag pina, vilket jag antar att du menar med skarp kryss så vagnar jag ner och skotar hem. På det sättet stänger akterliket på storen mer och jag kan segla lite högre men tappar så småningom fart. Är det en någorlunda trimbar rigg, vilket jag är van vid, så får man bonusen att förstaget sträcks lite då också vilket ger lite smalare spår men lite mer höjd. Men det har inget med bomlöst eller inte att göra. Det blir snarast mindre effekt utan bom. Ljungströmmare och den traditionella spririggen på skutans skeppsbåt är de enda två jag seglat som inte haft bom. Båda har fast skotpunkt. Att kontrollera tvisten fattar jag också. Att rullsegel tappar formen när man rullar in dom är ju självklart. Jag propagerar ALLTID mod rullrevning, ofta i det här forat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 19 Oktober , 2012 Peter_k Blandat ihop? Vet ej. Vad jag tänker och jämför är en bomlös segel med ledvagn (inte levang då), el skotskena samt en med bom men fortfarande lösfotat. Har man bom och en stark kick samt kan skota bordvarts resp åt fel håll så uppnår man samma resultat. Har min text tolkats annorlunda så har jag uttryckt mig för oprecist. Tror annars att levagn kommer från ledvang man leder skotet, eller lä vagn man kan dra ner det i lä. Varifrån skurborsten levang -namnet kommer, som ju tycks vara densamma nam som sådant, å används av de flesta parallelllt för båda sakerna, till dem hör jag själv, ja se det vet jag inte. Kan det ha med lavemang att göra, en utökad version av betydelsen att skölja med vatten? Har vi någon språkforskare här som kan reda ut begreppen? Vore intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Oktober , 2012 Att länsa utan bom verkar som sagts tidigare ge sämre egenskaper, mindre vindfång och möjligen också problem med pendling? Att spänna kicktaljan för det långt utskotade seglet sägs i.a.f. i denna tråd minska problemet. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=425661 Angående levangen: Hittade precis lika stavning för både borst- och skotvagns-funktionen i Nordisk Familjebok (upplaga 1951-55). Stod inget om ursprung, men uttalet skiljde sig tydligen litet. Långt E för skotfunktionen, alltså typ leeevang eller som första e:et i munförlängar-ordet leende. Men alltså kort E för borsten. (Tack förresten till Gunnar, bra länk tidigare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Oktober , 2012 Det verkar nog som att ledvagn är grunden i ordet levang eller levangn där d:et fallit bort som det ofta blir när ordet används mer i tal än skrift. Att borsten fått samma benämning är lite konstigt men man kanske bara hade en stång ombord och tog vad man hade. Lånade ledvagnen och satte på skurborsten tillfälligtvis. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/139/65.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 24 Oktober , 2012 Personligen har jag alltid rengjort däcket med levangen och skotat storseglet med skotvagnen. Jag tror att ledvagnen (leevagnen- leevangen) har tillkommit ur någon kombination dialekt + missuppfattning. men... Spelar roll? Risken för missuppfattning är ju minimal! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergsmag 4 Postad 24 Oktober , 2012 Enl. Svenska akademiens ordlista kan levang vara: 1 (sjö) långskaftad (skur)borste 2 (sjö) tvärs över däck gående stång som utgör ledskena för skotblock Ett ord kan många gånger ha olika betydelse. Ta t.ex man 1 man brukar ofta säga... 2 jag mötte en stor man 3 hästen hade en yvig man Hej från bergsmag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser