Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Pontus_pf

Vad händer med oljan till behållaren när jag lossar mitt Alpha-drev?

Rekommendera Poster

Jag tänke lossa mitt Alpha one-drev (gen II tror jag) från min Mercruiser-motor, 2006. På en video jag såg var det bara att lossa trim-kolvarna samt några bultar och sen var det borta.

Men vad händer med drevoljan egentligen? När man byter olja så ska man ju fylla olja ända upp till behållaren som sitter vid motorn. Hur är det möjligt att bara lossa drevet när man har denna förbindelse?

Tänkte nämligen byta olja nu innan jag tar bort drevet. Hade oljan bara legat i drevet hade jag förstått det hela, men förstår inte alls nu när jag i manualen ser att jag ska fylla olja ändå upp till behållaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en kulventil i skölddelen så det är bara att ta isär. En nippel på drevet trycker in kulan när drevet monteras så att oljan kan gå mellan drev och behållare.

Växel fram skall var i när du lossar drevet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det svar! Det var ju inte så mystiskt trots allt...

Växel fram säger du, jag tänke lägga full gas framåt (med växel). Sedan kommer jag lägga i neutral eftersom jag planerar att köra lite med motorn när drevet är borta. Sen kan man väl lägga i fullt fram igen när det är dags att montera tillbaka drevet igen.

Har frågat mer om detta i denna tåd, dock en gammal så jag får kanske starta en ny om inga svar kommer:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=412570

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du köra motorn efter att du monterat av drevet ?

..en till grej ...glöm inte kopplingen på drevet till tryckloggen .......den ska av innan du tar bort drevet , annars går den sönder !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska köra runt med glykol, sen behöver jag köra lite extra för att varmköra oljan. Trodde jag kunde släppa ut oljan genom dyvikan så gjorde aldrig detta i vattnet, men det fanns ingen så nu måste jag pumpan ur det. Enligt han i butik går detta inte om det är kallt. Vad tror ni om det, pumpa kallt alltså?

 

Hur som helst så slipper jag då krångla med kylning till drevet eftersom det är borta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

du ska varmköra motorn (och oljan) för att alla föroreningar som lägger sig i motorn ska blandas upp med oljan och sen följa med motoroljan ut när du tömmer den.

Du kan läsa mer i denna tråd: www.maringuiden.se/forum/;thread=465087

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...