Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
makke_the_muss

Landström i under vintern

Rekommendera Poster

Jag tycker de är tråkigt att lyfta ur batteri och greja så jag klurar på att låta sladden sitta i båten under vintern då är ju alltid batteriet fullladdat. Pajjar jag något då eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier skall stå kallt så oavsett så kan du låta batterierna sitta kvar i båten. Ladda dom en eller två gånger i vinter i stället för att låta laddarn stå igång hela vintern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sålänge absolut inget händer med dina elprylar så funkar det att ha sladden i.

Jag själv är en såndär risk-minimerare och vill inte ha el inkopplat i båten längre tid om jag inte är där själv. Om batterierna är OK så klarar de vintern med ett par underhållsladdningar ett par timmar när man ändå är i båten.

En del båtklubbar har regler om att 220V inte får vara inkopplat när man inte är i båten själv. Och inga värmeelement. Kolla vad som gäller för din del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en sk intelligent laddare som går ner i underhållsläge så är det den bästa metoden. Så gör man i varenda nöd eller reservströmsanläggnig. 13,2V om inget uttag sker, 13,6-13,8 om batterierna används, det senare gäller tex i mobiltelefonstationer. Spänningen gäller vid 20°C och laddaren ska ha inbyggd temeperaturkompensation.

Laddar man ett batteri bara några gånger under vintern så ska det helst vara kallt eftersom självurladdningen då är lägst. Annars finns det ingen anledning att hålla batterierna kalla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslår att du laddar batteriet fullt, och sedan lyfter du av pluspolen från batteriet. Då ska ett friskt batteri klara vintern galant. Har gjort på detta sätt i 10 år utan problem. Inte behöver du släpa batteriet från båten heller. Jag rekommenderar att du inte låter landströmmen stå i hela vintern. Det känns onödigt och kan även medföra viss brandfara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...