Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Janne_H

Mår mitt skrov bra?

Rekommendera Poster

Varför sitter motorkablar direkt på bateriet? då gör huvudströmbrytaren inte mycket njuta.

Undrar om modulen har jordning på skåpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+ ska sitta på huvudbrytaren. Ser ut som hållaren till ekolodsgivaren är rostfri. Rostfritt och aluminium skall isoleras från varandra och inte blandas.

Ser även att starspärrsboxen verkar sitta snett. Ingen snygg montering.

Var har du köpt båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt att motorn ej är kopplad via huvudströmbrytaren.

Vill inte hänga ut återförsäljaren än innan jag fått svar eller någon form av lösning till problemet. Dock inte hört något än från dom, bara jag som får ringa och tjata.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du inte har motorn på huvudbrytaren så uppstår ytterligare ett problem som dom borde känna till. Startspärren drar konstant lite ström och ligger du en längre tid så kommer du inte att få igång båten pga att startspärren dragit ur batteriet, Den infon har alla vi auktoriserade och det borde således även dom ha. Men som sagt, mycket ser felmonterat ut, batteri, ekolodsgivare, starspärren mm så man kan starkt ifrågasätta kompetensen hos din återförsäljare.

Säljer både Buster och Yamaha själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en till bild på ekolodsgivaren angående vad ni skrev om blandning av rostfritt och aluminium och de har ju tätat med sikaflex vad det ser ut som så det borde kanske isolera på något sätt?

 

post-17491-1394237291,0219_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en till bild skrovet och det som ni skriver är korrosion finns under hela skrovet som små prickar.

Känns verkligen inte bra och man mår skit när återförsäljaren inte bryr sig alls. Vet inte riktigt vad man ska säga eller hur man ska ta detta vidare. Inte direkt roligt när man lagt ner drygt 400´

Hade återförsäljaren funits nära där jag bor hade jag åkt dit med båten men nu är det några timmars körning så det är inte det enklaste.

Någon som vet hur man tar detta vidare?

 

 

post-17491-1394237291,0975_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall kontakta Conny på Yamaha motor i Farsta och berätta om detta och vilken handlare det är. Det är han som har hand om Buster. Är fortfarande nyfiken på vilken Bustermodell det är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en auktoriserad Buster/ Yamaha handlare?

Skenan till givaren sitter svetsad från fabrik sedan 3 år tillbaka. Detta är en  eftermontering det är därför jag undrar om båtmodell och handlare eftersom det inte verkar vara riktigt riktigt om nu båten är senare årsmodell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Detta är inte ekoldosgivaren, denna sitter på andra sidan motorn, detta är givaren till Structuresscan dvs jag har två ekolodsgivare. (Lowrance)

Pratade precis med återförsäljaren som är auktoriserad och han tycker fortfarande att allt ser normalt ut, även att offeranoden är helt ok. Han menar att denna ser ut så från början. Tittar på man på bilden så ser det lite brunt ut runt själva hållaren och det tycker inte jag ser så bra ut..

Han säger även att ibland finns det två exakt likadan ekipage varvid den ena har problem och inte den andra... Man kan inte veta varför...

Tycker själv att detta är en usel förklaring.

Vidare så fortsätter han trycka på att det kan bero på att jag inte stängt av huvudströmbrytaren. Om man inte gör det så finns det självklart galvaniska strömmar runt båten. Detta tycker jag också är oerhört märkligt

Han har mailat bilderna till Yamaha men inte fått något svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är inte seriöst. Vi är stora på Buster som till största del går i sötvatten och jag har aldrig sett detta. Huvudströmbrytaren är ointressant eftersom dom kopplat motorn fel. Tidigare innan startspärrarna så kopplade man direkt på batteriet och ändå så såg det inte ut så här och det ska det inte göra. Hade båten kommit från oss så hade du fått all hjälp och det hade du nog fått från de flesta handlare, tyvärr så verkar du ha handlat av någon som inte verkar seriös och monterat fel dessutom så jag tycker du kan hänga ut denna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är inte seriöst. Vi är stora på Buster som till största del går i sötvatten och jag har aldrig sett detta. Huvudströmbrytaren är ointressant eftersom dom kopplat motorn fel. Tidigare innan startspärrarna så kopplade man direkt på batteriet och ändå så såg det inte ut så här och det ska det inte göra. Hade båten kommit från oss så hade du fått all hjälp och det hade du nog fått från de flesta handlare, tyvärr så verkar du ha handlat av någon som inte verkar seriös och monterat fel dessutom så jag tycker du kan hänga ut denna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt uppenbart att något äter upp din båt. Om den ser ut som den gör efter bara två månader, hur kommer den då se ut om fem år?

Om du inte gjort några egna specialmonteringar utan allt är monterat av återförsäljaren kan ju knappast du anses vara orsaken till problemen.

Följ Mackeys råd tidigare och kolla upp dina rättigheter som köpare på Konsumentverkets hemsida. Kontakta sedan konsumentvägledaren i din kommun. Meddela gärna återförsäljaren, utan att vara hotfull, att du nu kollar upp dina rättigheter och att du inte kommer ge dig förrän detta är grundligt utrett.

Du har konsumentköplagen på din sida och är det en seriös säljare så ska han följa den. Buster är ett stort varumärke och de är nog inte så sugna på att få dålig PR på grund av att någon återförsäljare klantat till det.

Hoppas det löser sig!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt och du skall inte nöja dig med något annat än att båten byts ut. Det är rätt alvarliga skador du har och som sagt. Om 5 år, har du något skrov kvar då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kontaktuppgifterna till Conny. Pratade med honom och han bekräftade att min återfösäljare varit i kontakt med honom om mitt ärende men att bollen ligger hos Buster.

Han menade att problemet med att motorn inte är kopplad via huvudströmbrytaren inte ska vara orskaken till problemet.

Han menade på att om det finns en stålbåt med kopparfärg vid min brygga så kan detta vara orsaken. Men det finns det inte och min brygga har inte ens ström till bryggan. Mina två båtgrannar är plastbåtar av mindre modell. Finns ca 10 båtar på min brygga varvid två busterbåtar och ingen av dessa har problem.

Verkar som jag ska ta båten till Flippermarin för besktning men inget är klart. Vi får vänta och se vad Buster säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Busterhandlare själv så ser jag inte kompesation som något allternativ. Vad hjälper det om det går hål i båten ovm något år? Andrahandsvärdet blir otroligt lågt.

Acceptera inget annat än ny båt. Det är mitt råd till dig och som jag ser det så har du rätt till det.

Det kan ju vara som så att Fiskars lägger ansvaret på handlaren pga någon felmontering och därför förhalar han det hela tiden. Men se till att öka pressen och kontakta Yamaha direkt med ditt fall och se om uppgifterna stämmer som handlaren säger.

Lägger dom ansvaret på honom pga felmontering och han går i KK om 1 månad så får du problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din lokala handlares ekonomiska stabilitet är helt klart en bra aspekt att ta med i beräkningarna kring hur du bäst bör tackla ansvarsbiten - trots att du köpt båten i egenskap av konusment finns det många i kön som ska ha sin bit av tårtan vid en eventuell konkurs.

Om nu det värre händer; Buster skyller på handlaren, handlaren skyller på Busters konstruktion i vad som känns som tid och evighet, så finns det ju faktiskt tyngre artelleri att jobba med, speciellt när det rör sig om så stora summor. Att anmäla till ARN är ett givet steg. Vidare så finns ju allmännyttans och SVTs Plus som häromsistens faktiskt började intressera sig för båtfrågor.

Jag tror dock starkt på din taktik att så långt som möjligt inte hänga ut båthandlaren i fråga, för att minska risken att han i all uppgivenhet ställer sig helt på tvären. Gällande storebror Buster fungerar det i min värld omvänt.

Jag säger det inte för att måla fan på väggen utan snarare för att visa att det finns medel att ta till och för att du aboslut inte ska ge upp! Konsumentdribbel av denna kaliber gör mig så in i Norden uppretad..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser också den möjligheten att de båda skyller på varandra. då sitter jag verkligen illa till.

Vill som sagt inte hänga ut någon innan alla har fått chansen att verkligen åtgärda problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De får koppla bort motorkablar och sen mäta, nåt är det fel.

Ändå tycker jag att motorn ska var koplad till huvudströmbrytaren och helst en dubbelpolig.

Även om de flesta inte ha det tycker jag det är bättre med dubbelpolig .

På de flesta båtar jag byggar är det krav att allt ska var dubbelpolig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Buster själva ska komma och titta på båten med en representant från huvudkontoret i Finland. Vi får se vad de har att säga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hoppas att detta är ett gott omen - åtminståne en stor apparat från busters sida. Tummarna hålls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som de ska kolla på flera båtar så jag ve inte om det är bra eller dåligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oeps, kanske det är Kina aluminium ändå ,blev erbjuden skiten för halva priset men tackade nej.

Jag vill ha certificerad plåt och inget annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade Buster på besök idag och måste säga att det inte löste eller gjorde något bättre.

Kortfattat kan man säga att de menar på att det är oxidation och inte några galvaniska strömmar.

Hur jag än försökte förklara att det troligen är galvanisk korrosion så menade dom att det inte var det. Även att anoden har tagit så mycket stryk på så kort tid är helt normalt...

De kunde tänka sig att göra mätningar på skrovet men att detta skulle jag få betala för!!!

Sitter helt maktlös och vet inte vad jag ska göra.

En förklaraing var att det bara var märken under vattenlinjen för att där putsar de inte metallen på samma sätt som ovan vattenlinjen.

Snacka om att man står maktlös!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...