Janne_H 6 Postad 17 Oktober , 2012 Hejsan Kanske är man lite väl orolig men undrar vad detta är som uppkommit på min Buster. Båten är enbart 2 mån gammal. Är detta normal och vad är det? Mvh Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_H 6 Postad 17 Oktober , 2012 En bild till.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
least 6 Postad 17 Oktober , 2012 Ser ut som alumniumoxid? Helt ofarligt vad jag vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 17 Oktober , 2012 Ofarlig vet jag fan, kan var galvanische strömer. är det det då försvinna det fort. Vart sitter det och vad har du i närheten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 17 Oktober , 2012 Om du köpt båten ny kontakta säljaren och låt denne vidta de åtgärder som beöver vidtas för att lösa problemet. Du ska inte behöva ha några kostnader för detta. Vill säljaren att du lämnar in båten till honom så ska du vara tydlig med att det kan du göra, men att säljaren får stå för merkostnader och ev. utebliven inkomst tror jag också du har rätt att få ersättning för. Kolla mer på konsumentverkets webb om reklamation, www.kov.se Maceky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_H 6 Postad 17 Oktober , 2012 Har fått klart för mig att det är oxidering. Men att det kommer så fort, redan efter två månader. Har mailat bilderna till återförsäljaren, även till Buster direkt, få se vad de svarar. Har haft flera buster båtar tidigare och aldrig sätt detta tidigare. Alla har varit av nyare modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 17 Oktober , 2012 kanske har de köpt Kinaplåt fick också ett erbjudande för nästan halve priset av vad det normalt kostar. Tackade nej för har ingen förtroende för Kinalegering. Samma med rostfritt Kinarostfritt saknas Krom istället använda de mangan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_H 6 Postad 18 Oktober , 2012 Pratade med en aluminiumexpert idag som menar på att det är galvanisk korrision. Någon som vet om det är skadligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Oktober , 2012 Kolla båtgrannarnas eventuella elinstalationer, eller din egen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 18 Oktober , 2012 har du en stålbåt som granne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_H 6 Postad 18 Oktober , 2012 Tycker själv inte att det ser ut som korrosion snarare oxidation. Bara en busterbåt som granne utan elektronik. Inte samma problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 18 Oktober , 2012 första bilden är galvanisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_H 6 Postad 19 Oktober , 2012 Menar du galvanisk korrosion? Det låter ju minst sagt oroväckande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_H 6 Postad 19 Oktober , 2012 Fick ett svar från återförsäljaren att detta beror på att jag inte brytit huvuströmbrytare när jag inte använder båten. Kan det vara en giltig förklaring? Kan dom skylla på det? Inte fan ska båten börja få galvansik korrosion bara för att man inte har brytit huvudströmbrytaren? Jag kan även se att offeranoden på båten har fått stryk efter bara två månader i vattnet, båten ligger dessutom i sötvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 19 Oktober , 2012 Lite lustigt att ej bruten huvudström ska göra skada. Vår Buster R från 1983 har ingen huvudströmbrytare och den mår prima. Salthalten är inte så hög i ålandshav dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 19 Oktober , 2012 Låter faktisk som om du har problem med galvaniska strömmar pga något elknas i båten. Är allt rätt inkopplat på elsidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_H 6 Postad 19 Oktober , 2012 Här kommer även bild på offeranoden som har tagit duktigt med stryk efter bara två månader i sjön. Även en bild på ekolodsgivaren, därser man själva hållaren som också är angripen. Återförsäljaren har gjort alla kopplingar och verkar måttligt intresserad av att ta tag i detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_H 6 Postad 19 Oktober , 2012 ekolodsgivaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 19 Oktober , 2012 Ser ut som galvaniska strömmar. Kolla så att allt som är eftermonterat är isolerat som det ska. Dvs ej metall mot metall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 19 Oktober , 2012 Gör inget annat än att se till att säljaren åtgärdar problemet eller tar tillbaks båten. Om jag var du skulle jag be att få häva köpet med hänvisning till att säljaren inte vill åtgärda problemet. Ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun om du behöver hjälp. Se till att ha allt skriftligt genom att ex.vis sammanfatta samtal i mail och skicka dessa till säljaren. Bäst är att sköta all kommunikation skriftligt så att du har bevis när du ev. ska lämna ärendet till ARN. Mackey PS Om det står i instuktionsboken att båten korroderar när huvudströmbrytaren är tillslagen kan du ha ansvaret, inte annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 19 Oktober , 2012 Vilken dumskalle har monterad den. Den måste ju isoleras, säkert under vattenlinje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 19 Oktober , 2012 Tips !!! Alubatar är proffs och kan detta. Så jag skulle absolut seriöst ta åt mig av hans åsikter om det vore min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 19 Oktober , 2012 Ja min offeranod och ekolodsgivare ser bra mycket bättre ut på min Buster xl efter två säsonger i sjön. Solklart galvanisk korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 19 Oktober , 2012 Kolla plottern skulle intte förvåna mig om den är jordat i skrovet. Och mäta stömen som jag sa genom telefonen. Synd att du inte bor i närheten annars skulle komma och kolla. Blir så trött på de så kallade marinor som bara jaga pengar och skita i fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_H 6 Postad 19 Oktober , 2012 Pratade med återförsäljaren idag och han sa bara att han aldrig hört något liknande... Vet inte riktigt vad jag ska kontra med. Har nu skickat fler bilder och det jag fick till svar var att han ska höra med Buster, som om det vore fel på båten. Försökte säga att det troligtvis inte är fel på båten utan elsystemet. Fick då frågan om jag märkt något elfel? Nej, har inte märkt något men man ser ju på offeranoden och skrovet... Frågan är nu vad man ska säga till dom? Skrovet går ju inte direkt att laga, kanske kan de fixa läckströmmen och slipa skrovet från märkena? Läste instruktionsboken och det står inget om att man bör stänga av huvudströmbrytaren efter varje användning, bara vid längre uppehåll. Vad kan man nu kräva av återförsäljaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 19 Oktober , 2012 Han kan väl kolla elsystemet så komplicerad är det inte. Eller kanske du kan ta några bilder på det bakom pulpeten och vid huvudströmbrytare. Då kan vi titta på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 19 Oktober , 2012 Själv gör jag allt dubbelpolig från början till slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_H 6 Postad 22 Oktober , 2012 Här kommer lite bilder på elen, bara en massa kablar vet ej om det säger er något.. Första bilden är på den extra ekolodsgivarmodulen. På bildern ovan ser ni lite hur denna givare tagit stryk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_H 6 Postad 22 Oktober , 2012 Bakom syrenheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_H 6 Postad 22 Oktober , 2012 Batteriet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser