Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Runk3n

Johnson 50hk klipper tändning?

Rekommendera Poster

Jag var ute igår och testkörde min nya motor och de gick minst sagt inte så bra, den går fint på tomgång och upp till kanske kvarts/halv gas sedan värkar det som den klipper tändningen. Detta händer även när jag står på spolmuff och varvar. har tyvärr ingen varvräknare men det är enligt mig långt ifrån max varv. någon som har några ideer vad detta kan bero på?

Exakt vilken årgång det är på motor har jag inte lyckas fått fram men enlig folk på annat forum så ska det vara tidigt 90-tal.

Här är en film på hur motorn beter sig. http://www.youtube.com/watch?v=4mQ9SMqhLzM

 

Tacksam som fan för hjälp, vill kunna ställa undan i vetskapen att allt funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hittade en beskrivning Tricks to Testing with Minimal Test Equipment på sid 3. Märkligt nog  tycks likriktaren kunna orsaka uteblivna gnistor, vilket är lätt att testa genom att koppla bort den. http://www.ebasicpower.com/downloads/cditech/CDI-Troubleshooting_Guide-JOHNSON-EVINRUDE.pdf

Ladd-likriktaren är nr 89 i skissen nedan som jag tror är relevant för din motor. Har f.ö. alltid 4 st kablar, är du osäker på vilka som kommer ifrån statorn kan du lossa alla och isolera dess inkommande kablar. http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1991/J50TLEIA/IGNITION%20SYSTEM%20-%20ELECTRIC%20START%20TL%20MODELS/parts.html

Här en omfattande verkstadshandbok för flera motorvarianter... http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1990-2001johnsonevinrude.html#/170

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är ju klockrent! Tack som fan!! Nu har jag lite att gå på i helgen! Återkommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde lite tester idag och blev inge klokare. när jag rykte kablarna från startor så gick den inte äns igång, dom ända kablarna jag kunde ta bort va en gul och en gul/vit som gick ner i plinten meningen ingen skillnad. De var två kontaktstycken. Den laddar ca 15 volt så de värkar ju vara som de ska. Tyvärr så funkade inte varvräknaren som jag lånat åt mig så har fortfarande ingen aning om vilket varvtal den klipper på. Jag kollade även t-punkten och den värkade stämma, kunde inte kolla exakt eftersom jag inte hade någon varvräknare.

 

Några andra tankar och ideer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort ännu mer mätningar och med en varvräknare. Den klipper/fyrtaktar vid ca 4600 varv och alla mätningar jag har gjort verkar stämma. När jag synkade alla gas stag och rappar till så varvar den ca 5000 en kort stund innan den börjar dummas igen. Prövade även att jorda kabeln till tempgivaren och då gick den in i safe mode/limp home och varvade typ 2700 och när jag satte ihop det hela igen så varvar den 4600 igen så det är inte tempgivaren testade även att koppla bort all el som hade vro:n att göra och detta gjorde inte häller någon skillnad.

Fler tips och idéer?

Snälla hjälp mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, inte lätt det här. Att byta delar på måfå blir alltför dyrt ifall du inte råkar ha svintur. Att lämna in motorn kan nog också bli dyrt.

Skulle bytt tändstift om inte det är gjort, och kanske testat att köra med avtagen kåpa i mörker. Har du tur ser du avslöjande gnistor nånstans på högspänningsdelarna. Mäter din varvräknare induktivt på en tändstiftskabel, i.s.f. kan du ju testa att flytta till andra stiftet? (Ett stroboskop skulle väl på motsvarande sätt också kunna avslöja glappande högspänning.)

Varför startade inte motorn med bortkopplad laddning, var det verkligen bara laddningen som bortkopplades?

Finns instrument som kan upptäcka misständningar, kanske på nån verkstad nära dig? http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=automotive+misfire+detection&oq=automotive+misfire+detection&gs_l=hp.12..0i30.2809406.2811263.9.2816044.9.9.0.0.0.1.179.750.8j1.9.0...0.0...1c.1.Joc-zJeWmgM&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=447fde0be348b744&bpcl=35466521&biw=1173&bih=651

Fyrtaktning är väl heller inte helt uteslutet även om avbrotten verkar för kortvariga - i.a.f. jämfört med min moppe då det begav sig. http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article3467641.ece

Men den hade inga reedventiler (10. leef valve), kanske kan det vara nåt fel på dem? http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1991/J50TLEIA/INTAKE%20MANIFOLD/parts.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går ju inte att redigera inlägg så ...

Ett stroboskop är nog bättre än en trög varvräknare, ett kort uppehåll på säg tre blinkningar i rad hinner nog ögat uppfatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag blir inte riktigt klok på de hela.

Jag har en optisk varvräknare, man klistrar en reflex på svänghjulet och läser av den med laser.

När jag kollade tändpunkten så syntes det mycket tydligt på strobboskopet att den klippte tändningen. Så det känns som att de skulle ha med tändning att göra.

Jodå den startar och går när jag tycker laddningen. De var jag som missuppfatta vilka kontaktstycken man skulle rycka så jag ryckte statorlinningen ist. Men efter jag fick tag på ett riktigt kopplingsschema så rykte jag laddningen och det var ingen skillnad.

 

Här är ett till filmklipp när jag kör den på spolmuff. http://www.youtube.com/watch?v=R2Rv93jL0y8&feature=youtu.be

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Positivt i.a.f. att stroboskopet tycks peka mot tändsystemet. Och att du har hela vintern på dig att klura ut och genomföra bästa felsökningsmetoden. :-)

Kopplas stroboskopet till den andra cylinderns tändkabel kanske inte felet uppträder? (Vanligen har systemen en kanal för varje cylinder hela vägen, alltså här två triggspolar, två tändspolar, två kretsar i CDI-boxar etc. Då kan man ju skifta exempelvis tändspolarna sinsemellan och se ifall felet byter cylinder eller inte.)

Men du tycks enligt min rätt slumpvis valda reservdelsskiss bara ha en enda tändspole som bägge tändstiftskablarna kommer ut ifrån. Stämmer detta, två cylindrar men bara en enda tändspole?

[Finns nåt som heter waste spark ifall man googlar och Johnson verkar enligt den tidigare länkade handboken ha använt alla varianter på dual-tändspolar, enkla/dubbla primär- och enkla/dubbla sekundärlindningar. Dualspolarnas varianter är förvirrande och ifall du inte råkar ha en sådan så är det ju onödigt att belasta tråden med krångligt utredande, därav frågan.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just, så kan man ju oxå se på det hela. Dock så tycker jag att sömnlösa vinternätter med elscheman, cdi-boxar och uteblivande vår fiske i huvudet inte är något positivt, men alla har vi ju olika böjelser. \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

 

Det stämmer bra, Jag har bara en T-spole. Dock så går det ju tre kablar till denna, två från CDI:n och en jord. Så jag antar ju att det är dubbla lindningar i spolen. så det bör väll vara två spolar i samma klump om man utrycker sig så. Om man tittar i elschemat så ser det ju oxå ut som det är två sepparata spolar. Även att det går tre kablar till triggern talar ju för att det är två separata system. Skulle CDI:n bara få en signal så skulle det räcka med två kablar i min värld. Jag har även haft funderingar på att ta in CDI boxen och lägga i pannrummet så den får torka ur riktigt, konstiga fel pga fukt i en CDI box har man ju varit med om tidigare.

Enligt specifications tabellen på mätvärdena så finns det två olika CD/4amp och CD/12amp hur vet man vilken man ska gå efter? Och mellan vilka kablar ska man mäta?

http://i1091.photobucket.com/albums/i385/runk3n/spec.jpg

Det ska enligt vädret bli plusgrader i helen så jag kan testa att kasta på strobbet på endra cylindern och kolla om jag får samma fenomen.

Jag bifogar kopplingsschemat som stämmer överens med min motor. http://i1091.photobucket.com/albums/i385/runk3n/kopplingsschema.jpg

post-10009570-1394237296,8921_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns info, men notera att spänningsmätningar skall göras med ett toppvisande instrument (DVA). En vanlig multimeter ger inga användbara mätvärden.

http://www.ebasicpower.com/downloads/cditech/CDI-Troubleshooting_Guide-JOHNSON-EVINRUDE.pdf

4 amp resp. 12 amp refererar sannolikt till generatorn för batteriladdningen, det som brukar skilja är statorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats fått lite tid och snickrat ihop en DVA mätare och mätt spänningen från cdi:n vilken jag inte blev mycket klokare på. Fick ett värde på stadiga 220-230 volt fram tills den börja att klippa tändningen men fick inte något sharp drop utan mer något mindre spänning.

Rätt vare var så spratt den igång och varva till i någon sekund för att efter de fortsätt att klippa vid ca 4800-5000 rpm.

Jag börjar bli frustrerad, funderar på om man ska lätta på svänghjulet och kolla så det inte är något klapp/fukt eller likanade. Blir man något klokare på de tro? Ska försöka att mäta triggern riktigt i veckan nu när jag har en DVA mätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu gjort allt jag kan tänkas komma på för att hitta och lösa detta problem med inte kommit en millimeter närmre felet.

Alla mätvärden verkar stämma, jag har haft cdi boxen inne hela vintern för att den ska få torka ur. Lyft svänghjulet och sprayat allt rikligt med elekronikspray och även haft dessa inne på element för att ev fukt ska ta sig ut. det ända felet jag hittat var att krysskilen var lite deformerad så denna är bytt.

Allt är nu tillbaka monterat och hör och häpna, ingen skillnad.

Den är exakt lika. börjar bli lessna nu, Vad kan man tänkas kunna få för en sådan motor med tändproblem om man skulle sälja? nyrenoverat vxl hus och fin i övrigt, trimm/tilt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar sannolikheten att problemet sitter i CDI-boxen till mer än 50 %. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men köpa och byta på måfå känns ju sådär. Grejjerna är ju inte gratis direkt...:/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla mätvärden verkar stämma,

Då gives inte så många andra alternativ än CDI:n.

Var har du hittat specen för tändningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har du för visso helt rätt i, men efter som det inte finns specar så man kan mäta allt, så känner jag mig fortsatt osäker.

specarna har jag bla hittat här http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1990-2001johnsonevinrude.html#/2 och här http://www.ebasicpower.com/downloads/cditech/CDI-Troubleshooting_Guide-JOHNSON-EVINRUDE.pdf

 

Men jag kanske skulle prova med att kasta ut en slant på en ny cdi, men som sagt gillar inte att handla grejjer som jag inte vet de är fel på. Vart hittar man i så fall en ny billigast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du:

1. Kopplat ur tempswitchen och kollat om felet kvarstår?

2. Kopplat bort svart/gul och testat (du måste strypa soppan för att stoppa motorn). Felet kvarstår?

3. Kopplat bort laddningskretsen (12 V) gula ledningar. Felet kvarstår?

4. Konstaterat att spänningen mellan Brun och Brun/gul är 150 V eller mer och att den inte faller då problemet uppstår? Mät inte bara med DVA gör en mätning med instrumenetet inställt på AC också den kommer då att visa mindre än vid DVA.

Spänningen skall inte i något fall (DVA/AC)  falla då problemet uppträder och kan vara uppåt 350 V, så akta tassarna.

 5. Konstaterat (med tändinställningslampa) att båda cylindrarna är berörda av tändningsbortfall.

Om allt ovan stämmer, så höjer jag sannolikheten att CDI:n är källan till problemet till 80 %.

Billigaste stället att köpa en CDI är antagligen ebay. Googla på reservdelsnumret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se här, det är två saker jag inte gjort som du föreslår och de ät att koppl bort svart/gul kabel och mäta spänningen med intrumentet på växelspänning.

Ska ta och göra detta under dagen så får vi se vad vi kommer fram till. Tacksam som f*n att någon tar sig tid! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÄNTLIGET ETT FEL!!!! :D

Jag tog och följde ditt felsöknings schema guestsson, och när jag mätte mellan brun och brun/gul från statorn så dippa den fruktansvärt när den klipte tändningen. Och detta måste ju betyda att det är statorn som är felande, eller?

 

Och om jag inte är helt ute och cyklar så borde denna passa? http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/HansenMarine/Startsida.aspx#/marine/code/dd1/y/64/4/31167/4643116710754/[%2217185%22]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev en lång förklaring som jag lyckades slarva bort, Men för att göra en lång historia kort.

Jag tror mer på överslag/genombrott i CDI:n än i generatorspolen (den mellan gul och gul/brun).

Om du kan bryta upp brun eller gulbrun, koppla in en resistor på något eller några ohm i serie och mäta spänningen (DVA och eller AC) över resitorn när felet manifesterar sig, så går det att bestämma var felet sitter. 

Stiger spänningen => byt CDI:n.

Sjunker spänningen => Byt statorspolen.

Spänningen över resistorn blir bara någon eller möjligen några få volt, men kan vara betydligt högre mätt mot jord, så håll tassarna i styr.

Men som sagt, jag gissar på CDI:n. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hängde jag inte riktigt med hur du menar...?

Men om vi nu säger att jag skulle köpa en ny cdi och de visar sig att det inte blir bättre, kan cdi:n ta skada för att statorn är felande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte att CDI:n kan ta skada på det sättet. 

För att ta en analogi tänk dig att generatorspolen är ett batteri med en sladd från plus- resp. minus-polen till en glödlampa.

Klipp av den ena sladden, plus eller minus spelar ingen roll och koppla in en lite resistans. 

Spänningen (U) över resistansen blir då Resistansen ® i Ohm gänger strömmen (I) som lampan drar. Detta Ohms lag att U = I x R. 

Om Du kortsluter vi batteriet (motsvarar överslag i spolen) så är det detsamma som att ta bort batteriet. Strömmen genom resistorn sjunker till 0 Ampere och följdaktligen blir spänningen över resistorn 0V.

Om du kortsluter vid lampan så stiger istället strömmen markant.

Om du inte kan mäta enligt ovan så skulle jag chansa på CDI:n. Jag kan inte garantera att detta löser problemet men förutsättningarna är goda. Jag skulle kunna ge mig in på en mer teoretisk förklaring till varför jag tror detta, men jag tror inte att du skulle bli så mycket klokare av detta.

Not: Den elektriskt invigde inser att jag gjort åtminstonne en förenkling i resonemanget med battreiet och lampan ovan, men en mer exakt förklaring tror jag inte skulle öka möjligheterna för den oinvigde att förstå hur det funkar utan snarare förvirra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men då tror jag att det blir till att ringa å beställa en cdi i morgon.

 

Jo jag förstod hur jag skulle mäta, men jag hänger inte riktigt med varför. Jag mätte ju inte laddnings lindningen igår utan mellan brun - brun/gul som gick in i cdin...? är detta inte olika lindningar? laddning och tändning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12 V laddningen, dvs de två gula ledningarna från statorn har egentligen inget alls med tändningen att göra. Men, om likriktaren till 12 V är trasig, så kan detta påverka även tändningen.



Därför brukar man rekommendera att prova hur tändningen funkar efter att ha helt kopplat bort 12 V laddningen, dvs minst en av de gula ledningarna.

Tändsystemet har som jag beskrivit tidigare en helt egen generator som levererar ca 150-300 V. Det är denna spole du mätter på mellan brun och brungul.

Jag hoppas att du är införstådd med att CDI:n är min bästa gissning, som kan vara fel.

 

Skrev fel på färgerna i tidigare inllägg,  vilket kanske rörde till det för dig. Jag hade skrivit gul när jag menat brun, Har gått tillbaks och rättat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när det blev lite andra andra färger att koppla in resistorn på så blev det vettigare.

 

Jo självklart förstår jag att det är en gissning, men de känns som att jag måste hitta på något innan hela sessongen är förbi. och skulle de nu inte vara CDI:n så får man väll helt enkelt bita i de sura å byta statorn oxå.

 

Nu är en ny CDI beställd så vi får helt enkelt se om det blir bättre. Återkommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt CDI och detta löste problemet! :D

 

Jag tackar och bockar för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig, men så har du också varit ihärdig. Ha en skön båtsommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem på min 40hk Evinrude från 95.



Bytte cdi-boxen (powerpack) och sen gick den som en klocka igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...