Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
jannetrogen

Behövs propellernyckel till 290DP (dp-a)

Rekommendera Poster

Hej alla

Har blivit med mitt första VP-drev, ett DP-A från -90. Jag tänkte demontera propellrarna när jag lyft upp båten nu till helgen. Behöver jag något särskilt verktyg till den inre muttern eller går det med vanliga verktyg?

På mina mercruiser-drev har jag haft en speciell nycket men hittar inte motsvarigheten till Penta-drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett speciellt verktyg/nyckel till den men jag brukar lossa/dra åt den med en stor polygrip, glöm bara inte att vika in en flik på låsringen när du monterar tillbaka den.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det får bli polygripen alt. smalkäftad rörtång. En börda mindre, stort tack för svaren.

/Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Du behöver ingen speciell nyckel. Ta en träkloss (ek eller annat hårt), sätt klossen mot en av flänsarna slå försiktigt med en hammare på klossen, vanligt högergängad. Noga bara att låsbricka är tillbakaböjd vid alla flänsar.

Tänk på att när Du monterar propparna igen och Du ska dra sista låsmuttern i konan ska den dras med max 22Nm, det är en vanlig M8 (13mm hylsa) men lätt att dra för hårt (jag drar med 20Nm och det har fungerat i alla år). Avtappningspluggen för oljan dras med 10Nm och påfyllnadpluggen med 35Nm glöm inte att byta packningar och o-ringar i pluggar och sticka.

Hela manualen för 290DP-A finns på nätet som PDF.

Lycka till.

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...